AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.119

Sjungande/resonant ljud vid hastigheter mellan 110 - 130

Sida 1 av 2
Fr
26
Fred_K
330 i Lim -05
Hej!
Jag är ny på forumet och har precis skaffat en 330i från 2005.
Den är allt som allt riktigt, har gått 14 000 mil och jag är riktigt nöjd!

Men det uppstår ett resonant, sjungande, ljud strax över 110 km/h. Lite som ett durrr. Det försvinner vid 130 och finns inte i någon annan hastighet. Det låter ganska likt som när man råkar åka på en streckad väglinje som markerar att man håller på att köra av vägen. Men inte lika mycket. Det låter som om det kommer från vänster framhjulsområde och passageraren verkar knappt höra det. Det känns ingenting i ratten och påverkas inget om man svänger, för att kolla hjullager. Jag har även provat att rycka och dra i samtliga fälgar, men de sitter fast. Detta var dock utan att lyfta bilen, så jag kan ju prova att lyfta den och rulla på hjulen och rycka i hjulen.

Jag har läst i andra trådar om att detta skulle kunna vara hjullager, kardanlager (i mitten), eller helt enkelt bara däcken. Det sitter 18" BMW sport fälgar på med ganska nya continental slicks. Tror att de är minst 255 breda, men får återkomma med däckdimensioner. Den här typen av däck ger ju mycket mer ljud, men blir det verkligen den här typen av ljud?

Möjligheten är ju att det är ett eller flera hjullager, men jag tror inte att det är dem. Ljudet hörs bara i hastigheter mellan 110 - 130 och påverkas inte av att det svänger. Sen brukar väl hjullager låta metalliskt och som om metall går mot metall?

Har ni några ideér eller tips? Bilen fungerar i övrigt riktigt bra och är precis som jag tycker att en bil ska vara. Manuella lådan tog lite tog lite tid att vänja sig vid, men här snackar vi känsla!

Tack för ett bra forum!

Mvh/Fredrik

What we do in life, echoes in eternity
Fr
26
Fred_K
330 i Lim -05
Ingen som har några idéer eller kommentarer?

Tacksam för all input jag kan få :)

Mvh/Fredrik
jW
20
jWalker
328i GT -14
Hej, jag var precis och testkörde en 320d touring 2009a och upptäckte ett väldigt mystiskt ljud. Filmade lite i bilen, länkar det, kanske är samma typ av ljud som du upplevde? Samt om någon annan har nån idé om vad det kan tänkas vara. Kommer framifrån mot rutan, kanske nån fläkt?

Länk
Visa användare
264
thuveson
335 M-pkt e92 2008
H&R 50/25-Eisenmann-Cobb AP

Peugeot 307 SW 1.6 HDI 07
"Vardaglig trotjänare"
jWalker. På min systers 320 2008 är det exakt samma missljud. Ljudet träder fram extra mycket vid stark motvind. Det måste bero på fläkten, undrar vad!

The sound from a big M :)
Mi
34
Migge6
320da touring -2009
Hej!
Jag har samma ljud i min 320d från 2009...
Skulle vilja veta vad det är.....

jW
20
jWalker
328i GT -14
Haha märkligt! Det uppstår först vid ca 110 km/h och sen upp till 120-125. Borde vara något som vibrerar/sitter löst eller om det kan vara fläktrelaterat.. Ska ju bli BMW-ägare för första gången nu och inte vill man sitta och lyssna på det där oljudet =(
Mi
34
Migge6
320da touring -2009
jag har bara haft bilen några veckor och ljudet är mindre än det du filmat samt att det bara uppkommer i bland...
Karl-Hilding
Det kan vara en fälg som är skev.
Fr
26
Fred_K
330 i Lim -05
Hej igen!

Mitt ljud är tyvärr inte samma som för jwalker, men det uppstår i samma hastigheter.
Jag har nu lyft bilen fram och ryckt, vridit, tryck och snurrat på framhjulen.
Det vänstra snurrade ljudlöst och sat fast - dvs hjullagt är nog helt där. Det högra snurrade fint, men det lät som att bromsen låg mot pyttelite. Det satt dock fast utan glapp. Dvs jag tror inte heller att hjhullagret på höger fram är dåligt. Mitt ljud kommer dessutom från vänster fram, så oavsett om bromsen ligger mot eller inte på höger fram så är det nog inte det som åstadkommer ljudet.

Ljudet jag hör ligger lägre i frekvensen och påminner om ett mountainbikedäck. Det resonerar dock i ramen/lupén på något sätt så att det blir ganska starkt i ca 115 km/h och avtar efter det. Det försvinner efter 125 km/h. Lutar man sig in mot mitten av bilen låter det mycket svagare. Det känns inget i ratten, men möjligen så känns det lite fotstödet till vänster om kopplingspedalen.

Kan det vara någon bussning av något slag?

Är det för övrigt någon som har några tips på hur jag kollar lagrena på kardanaxeln? Det är ju möjligt, även om det i min värld är långsökt, att det är något av dem.

Mvh/ Fredrik
Fr
26
Fred_K
330 i Lim -05
Edit: Ursäkta stavningen i mitt senaste inlägg. Skriver på en ipad och det verkar gå sisådär.

//Fredrik
Ka
5
Karl christer
318d touring
Hej har exakt det här problemet och har sålt bilen utan att kanna till det vid försäljningstillfället.skulle verkligen vilja veta vad det är då köparen nu är minst sagt komfunderad. Är det någon som vet vad det är samt om det är dyrt att åtgärda det?

TC
56
TC1
518i -95
alla ni som har detta ljud vad har ni för fälgar/däck??
Ka
5
Karl christer
318d touring
Ljudet kommer inifrån coupen tror inte det har medhjulen att göra, bilem har M sport paket, med M fälgar från 2008

Mi
34
Migge6
320da touring -2009
Min har med m-paket och m fälgar. Har doc inte hört ljudet sedan jag skrev här sist!;)
Ka
5
Karl christer
318d touring
En hypotes, är det någon med detta problem som samtidigt haft problem med att spolarlocket på kofångarn varit lite "slappt". Dvs att det ev skulle kunna orsaka någon form av missljud vid lite högre farter

Fr
26
Fred_K
330 i Lim -05
Hej!
Äntligen någon som upplever samma sak!

Som svar på frågorna ovan kan jag säga att jag har 18" BMW sport fälgar. Återkommer med bilder.
Däcken är Continental slicks, 255 breda. Bak sitter de på spacers, men inte fram.
Bilen verkar inte påverkas något av ljudet, inga skakningar, inga vibrationer, inga krängningar.
Min har faktiskt också M-paket.

Karl christer: möjligt jag ska kolla på min. Jag vet att lite annat är aningen löst på frontspoilern, så en teori jag har är något börjar vibrera i vinden.

Det uppstår dock alltid i samma hastigheter. Om det blåser eller regnar eller något liknande påverkar inget alls, vilket talar lite mot min teori om att något fladdrar i vinden.

What we do in life, echoes in eternity
Fr
26
Fred_K
330 i Lim -05
Följande däck använder jag:
Continental contisportcontact 3
Bak: 255/35/ zr 18
Fram: 225/40/ zr 18

Fälgarna har jag på bild, men vet inte riktigt om det går att lägga bilder i inlägg.

Ny teori: kan däcken vara ojämt slitna? Dvs aningen ovala och finns det något smidigt sätt att kolla det?

//Fredrik
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Lyssnat på klippet och tycker det låter precis som en fläkt som snurrar för fort och inte är smörjd.
Är detta em möjlighet? Att bilen tar in luft på ett sådant sätt att luften pressar fläkten så den "övervarar"

//Micke
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Edit: övervarvar, ska det stå
Ka
5
Karl christer
318d touring
Jag vet var ljudet kommer ifrån! Det kommer från fästet/konsolen som håller fast backspegeln mot ruta. Mycket mystiskt. Ja testa några prylar och se om jag lyckas lösa gåtan.

TC
56
TC1
518i -95
tja boys

polaren hade en m5 kom jag på han rev ner inredningen vid instrumentet
och skulle dona och trixxa för att han hade en surrande ljud som ni

finns en oval fläckt ca 20-30 cm lång lika tjock som en cola burk
ligger vågrätt närmast vindrutan har jag för mig vid torkar armarna

jag sprutade lite 5-56 på fläkten på den genomgående metall pinnen i fläkten så löste vi det
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.