|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Frågan grundar väl sig på att jag börjar bli sugen på att börja använda min även under vintertid. Men det som gör att man tvekar är ju denna rost som verkar drabba allt för många. Har ju heller ingen -04 och framåt, så finns ju ingen garanti att vila sig i mot. Överdriver jag när jag säger att jag fått den känslan att det är så pass drabbat? | |
|
har haft min stående ute och körd under vintern i 2 år nu. Det har börjat bubbla på en skärmkant och precis under dörren vid avrinningskanalen har det satt igång ordentligt. Så iaf min e46a har tagit illa vid sig av vinter förhållanden. |
|
|
Jag har haft 2 e46-00 samtidigt en coupé och en cab, coupén fick jag jaga rost på hela tiden, såldes i vintras p.g.a av att rosten tog över bilen allt mer. Caben har jag kvar, inte en rostfläck någonstans, endast sommarkörd. Behöver jag säga mer? BMW CS #5206 |
|
| Samma här, ingen rost på min cab heller. | |
|
Verkar ju tyvärr vara så att ställs dom inte in under vintern så är de inte frågan om de kommer, utan när... Tror inte jag kommer klara ha den ute i vinter, kommer vara nervös hela tiden att de ligger och bubblar nånstans. |
|
|
Min e46 Touring -01 var rostfri när jag köpte den -06. Nästan genast började den klassiska bakluckerostningen. Fick ny lucka på rostgarantin. Gjorde också en rostskyddsbehandling i samband med köp. När jag sålde den tidigt -11 hade det börjat komma rost på motorhuven (nedanför grillen) samt på sidorna (på plåten mellan framskärm och tröskel). Det verkar alltså som att rostskydsbehandling inte hjälper mot den klassiska e46-rosten. Bilen stod i kallgarage nattetid. |
|
|
Oisolerat kallgarage måste vara det sämsta som finns. Jag har tyvärr ett sådant. Rostkammare kallar jag det. Med asfaltsgolv som verkar släppa upp fukt. På vintern när de saltar som värst (ner till ensiffriga minusgrader ute, dvs stora delar av säsongen!) är det 1-4 plusgrader i garaget och 100% RH luftuktighet. Allltså perfekta förutsättningar för maximal rosttillväxt! Är bilen då dessutom saltsmutsig (vilket den garanterat är undertill även efter tvätt) blir det ju bara ännu värre. Bättre då att låta bilen stå ute, så är det iaf fruset = rostar saktare/inte. |
|
| beror ju på vart du bor, jag bor långt upp i norrland och hit upp hittar inte rosten men bor man bara lite söderut så kommer rosten garanterat, e46 har ju uselt rostskydd. | |
|
Årsmodell -04 och framåt ska ha något bättre rostskydd. Min cab som går 400 mil per år företrädelsevis under sommaren och förvaras i varmgarage har klarat sig - än så länge. Men en nära bekant som hade en e46 bytte alla fyra dörrar, huv och baklucka på garantin och efter ca 2 år började eländet igen i bakluckan - när han kontaktade BMW så tog de inte mer ansvar. E-46 är den snyggaste 3-serien än så länge -men man blir förtvivlad över rostskyddet. E |
|
|
Har aldrig hört någonting om att rostskyddet skulle vara bättre från -04 och uppåt. Jag är fortfarande helt förundrad över hur man kan misslyckas så totalt med skyddet på just denna modell. Måste ju ha kostat Bmw massor med pengar även om det bara rör sig om en liten del av marknaden som drabbas hårt av detta. Jämför man tex med e39 som utvecklades ungefär samtidigt som e46 är det stor skillnad även om e39 inte är något man skryter med heller kanske. |
|
|
E46 och E39 har ungefär samma problem i kittskarvarna - oavsett är det skandalöst men BMW har varit väldigt frikostiga med goodwill för minsta lilla antydan till rost under de 6-12 första åren beroende på uttagningsdatumet. Jag hade innan en 2004 under ca 3 år som användes året runt och stod parkerad i carport. Hade kanske tur med min men den hade inga problem under dessa år. Hade dock varit intressant att se hur den ser ut idag... Om ni vill undvika rost skulle jag rekomendera carport eller kallgarage vintertid - värmen i ett varmgarage påskyndar rosten rejält! |
|
|
Min far har haft två stycken E46 Touring som sammanlagt rullade 60.000mil fördelat genom 40.000mil i en 325i från 2001 och 20.000mil i en 330i från 2001. Ingen av de bilarna rostade, inte en skymt av den typiska skarv-rosten. Bägge bilarna rullade främst på västkusten lika flitigt vintertid som på sommaren, och även om dom sköttes väl var det absolut inget pedanteri inblandat bägge kunde synas vintertid i två toner; Matt grå på hela bakluckan och under listerna samt metallic svart i övrigt, under längre perioder när det var brist på tid. Bara som kontrast till påståendet att "bor man lite söderut kommer rosten garanterat", sedan försöker jag inte blunda för att många E46 rostar oavsett underhåll. //Bjersér |
|
|
OM det är så mycket individuella skillnader så känns det som om BMW haft ojämn kvalitet från fabrik? Min -99 var pedantskött och gick mestadels bara på långfärder första 6 åren och uppvisade alla klassiska problem (ägt den sedan ny och äger den fortfarande). Dock fortfarande ingen rost i tex bakdörrrar. Det kan också bero av att bakdörrarna använts betydligt mindre. Sedan tror jag det är ngn form av kontruktionsmiss i hjulhuset, bakom hjulet. Där vill det gärna bildas en kompost bakom plasten med förutsägbart resultat. Tips är att öppna på och rensa någon gång per år. Ta även bort plasttröskeln och rengör, överallt där skit kan samlas är grogrund för elände. Däremot ingen som helst rost i bärande delar, stomme. Talar för att bilarna kommer att snurra i traffiken länge och många kommer att se fula ut innan de går ur tiden. Nu är min bil 13år och man får acceptera ett tråkigt faktum, inte kul att bli gammal... Stor eloge till BMW för deras goodwill men tråkigt då deras åtgärder inte löst problemet, bara köpt sig tid. |
|
|
Klart de handlar om konstruktionsmiss. En hel del tillverkningsmiss får man väl också säga eftersom skyddet tydligen läggs på efter dom är kittade och där med blir ju följden att det inte trängar in på utsatta ställen. Sen blir man ju lite funderad över hur vissa verkar klara sig hur bra som helst medan vissa andra är det helt tvärtom för. Stor del beror väl på underhållet, men sen känns det lite som det beror lite på vilket exemplar man har som tidigare näms. |
|
| Kör med min året om, dock väldigt lite skall tilläggas. Står i varmgarage året om och har inte en ända rostfläck. Det ända jag hittat är lite ytrost på bakvagnsbryggan men vad jag sett så finns de även där på bilar som endast är körda sommartid med. | |
|
Min ska in nu i september, dörrar, motorhuv, bagelucka... |
|
| Min -05a fick byta förardörr samt lacka om bakskärmar och baklucka efter 5 resp 6år. Inga stora grejer men ändå. Har en V70-99 också 23000mil inte det minsta rost på den. | |
| min har gått många vintrar men först nu vid 30 000 mil uppenbarar sig några enstaka bubblor på bakluckan.. | |
| Min 330 har börjat rosta ganska rejält | |
|
Bmw 330CI 01.. Liten rostblämma på bakluckan samt 1 krona rost på plåten mellan lucka och bakspoiler.... Svensk såld 18500 mil... ingen annan rost.... Pär M Bmw 330CI -01 |
|
|
När min fd 328ia (1999) var ca 4 år gammal fick den ny huv, 4 x nya dörrar och ny bagagelucka. Svensksåld, ägd från ca 7500 mil till 13500 mil. Min fd 328i (1999) klarade sig bättre mot rost men nu när jag ser den på stan har den börjat rosta (såld 2008). Svensksåld, ägd från ca 2000 mil till ca 11000 mil. /Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.