|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
740 IA, kollade på den igår och då var det ca. 12600 mil displayen under km/h mätaren var lite konstig. den saknade några prickar i sig. det gällde ej den totala mätarställningen 12600... men km mätaren bredvid som du kan nolla och infodisplayen(färddatorn) under milmätarna som du styr via blinkersspaken(BC). nåt känt fel eller bara bagatell? Jonas K, 740 iA-96 | |
| Har samma prob på 740:an jag åker. | |
| vet du vad det kan vara. det e inte som den e skruvad va? bmw sa att det e lite dålig kvalitet på en hel del displayer | |
| Har inget med skruvade mätare att göra. Utan punkter i displayen som helt enkelt slocknar för att de är trasiga. Du kan även se det i tex klima fönstren. Taskig kvalitet, och som det verkar oftast på 7 serievagnar. | |
| Både min tidigare 740 95:a och nuvaranda 96:a har samma fel. Verkar som om BMW haft svårt för dessa. | |
| Sail, helt rätt att det inte har med skruvning att göra vilket en del vill påskina. Däremot verkar det mer vara glapp i kortet än trasiga punkter eftersom det inte är samma punkter som missas varje gång du tar fram information. Vad jag har hört är det inget annat att göra än att byta kortet vilket går på drygt 3'. Knappast lönt eftersom de inte verkar hålla mer än 1-2 år. | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Ingen som vet hur man lagar dessa kort ? det är j mer regle än undatag på E38an av lite äldre årsmodelller? |
| Det torde vara kall-lödningar på kortet. Skall ta itu med min 740 -96 och återkomma med rapport. | |
|
Det var inga kall-lödningar och det var inte helt lätt men nu funkar min BC igen så det var det värt. Dessutom vet jag ju hur nu tills nästa gång. Undrar vad för kul jag skall göra för de 3' jag just sparat? ;-) Så här gjorde jag: För att ta ur instrumenthuset, justera ratten till sitt nedersta läge och skruva ur de två torx-skruvar (samma och enda dimension som behövs senare) som håller huset i överkant på båda sidor. Huset går nu att lirka ut så att man kommer åt de tre anslutningskontakterna. De sitter alla med en liten låsflärp som efter det att den tryckts in frigör låsbygeln som då kan vikas ner och separerar kontakten. Instrumenthuset kan nu enkelt tas ur bilen. Ta först bort själva data-burken. Sitter som en ryggsäck inskjuten från sidan på baksidan och hålls på plats med en plastknapp. Enkel att ta bort. Lossa flatkabelkontakten som förbinder den med huset först. Nästa steg är att lossa framsidan på huset från själva mätarna, detta är ganska så pillrigt. Det är två snäppen i överkant och underkant vardera, plus 7?stycken "vrid-lås". Använd en liten spetstång till vrid-låsen och en liten skruvmejsel till snäppena. Lite pillrigt då man i princip måste trycka på alla dessa samtidigt. ;-) Med framsidan av så har man hela härligheten framför sig, akta visarna och visartavlorna! LCD-displayen för BC är nedertill men kan inte frigöras alls utan att ta bort visartavlan, vilket kräver bortagning av visarna (FÖRSÖK _INTE_ DETTA!). Dvs en konstruktion av slit-och-släng-typ och förmodligen hemligheten med att ingen tar sig an att reparera dessa. Ta bort alla skruvar i visartavlan som håller bakstycket, pillra up de två snäppena nedtill som håller detta fast (tålamodsprövande men fullt möjligt) plus de 4 st små snäppen (viktigt) som håller fast kontakten - igen alla samtidigt! Kräver en liten spårskruvmelsel och 3 händer...minst! Med bakstycket borta kan man så se den vita skruvade list (skruvad från det håll man inte kommer åt!) som klämmer om den tunna flatkabel som förbinder kretskortet med BC-displayen. Då det handlar om dålig kontakt så tog jag helt sonika och sprejade en LITEN mängd elektronik-rengöring YTTERST försiktigt så att det kunde tränga in under listen. Sedan är det bara att sätta ihop allt igen (man kan vänta med framdelen tills allt verkligen funkar), blåsa rent med tryckluft för att få bort eventuellt damm mm och sedan testa. För test anslut de tre kablarna (glöm inte att sätta tillbaka data-boxen) och kör test 2 för att få bekräftat att allt nu funkar som det ska. Dvs: med nyckeln i läge 1, håll höger knapp nere tills "Test: 01" visas, tryck hö knapp kort igen till "Test: 02" visas, tryck sedan vä knapp som kör ett testprogram på alla displayer, lampor och visare. OBS: detta ingrepp kräver tålamod, några enkla verktyg samt en icke obetydlig mängd erfarenhet av liknande pillrande. Använding av denna information sker helt på egen risk. Lycka till! |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Skriver ut detta,och testar... åter kommer med resultat, och kommer inte stämma dej om jag misslyckas :) |
|
Detta GÅR bara inte! :~| Trodde i min enfald att ovanstående skulle fixa detta. Har nu spenderat halva dan på detta utan någon större framgång. Har haft loss själva LCD-displayen (ett väldans pillande) och lagt in en plastslang under gummilisten som pressar kontaktytorna samman för högre tryck. Har dessutom sprejat friskt med riktig elektronikrengöring mellan kretskortet och flatkabeln. Slutsats: Detta GÅR inte att fixa utan att ta loss visarna på instrumenten, och det är osäkert om ens det hjälper. Att ta bort dem tycks vara i det närmaste omöjligt att göra utan att ha sönder visarna. Så kasta inte bort er tid på detta! I detta fall har BMW rätt som säljer hela mojängen som reservdel. Vad som gäller är helt enkelt att antingen lära sig leva med eländet eller slanta upp för nya grejer! Designen som är så urbota dum är VDO's enligt diverse märkningar även om nu det inte är mycket till tröst. |
|
|
Hej alla glada! Jag trodde åxå att jag hadde några trasiga punkter men så va inte fallet... El spray,lite pillrande och ca 3tim senare så va det klart.. Men funkade bara i 8 tim efteråt... SUCK Får man bara bort visarna så går det att laga men jag vågar inte ta bort dom...Så det är bara att leva med det.. Hade Peter. TIGER!!! |
|
|
Hej,vilka problem ni har kolla hur det är med garantin.BMW Växel möndalsvägen 031-7061300 kapten |
|
![]() 2.226 530d G31
Någon som kollat ? |
|
Jepp dom tar det inte på garantin, i a f inte en 95:a som då gått 14500mil 1998. Svensksåld. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Tar upp tråden igen ang. möjlighet att fixa försvunna punkter. I mitt fall är det klima displayen i en E38 -96 som det saknas punkter i (vanligt tydligen). Går samma operation att använda där med framgång ? Någon som lyckats att fixa den ? |
|
maxarn |
Vad spelar det för roll om det saknas några punkter ???jag tror att dom flesta här överdriver ganska hårt med punkproblemet, tanka, serva ,och kör bilen för fan!!!!!!! maxarn |
|
Jag tycker iallafall det är bra om man ser vad man ställer in för temperatur... |
|
|
Kul att någon besvärar sig med att ta upp en så gammal tråd och inte lyckas komma med nått intressantare i svars väg. :) Håller helt med m-julle. Det spelar faktiskt roll om man inte ser: 1.Den inställda temperatuen i klimadisplay för höger resp. vänster sida, 2.Larm från OBC display, mm. En halvt fungerande utrustning är ingen utrustning om man anser sig ha "maxat" tycker jag ivf. |
|
|
Kan det inte vara att bilen har varet ingång länge och brant pixlarna Jag har en 735 från 88 med en full fungerande display min har gåt 22000 mil Men en 740 från 96 som på metare gåt barra 12000 mil saknar 20% av pixlar Jag tro att den 96 som jag titta på hade inte gåt 12000 men har gåt 28000mil och varet igång länge Och bränt pixlar på detta viset |
|
![]() 2.226 530d G31
E32 funkar bättre där än E38, och brukar de stanna på 29999 mil. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.