|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Kylsystemet är ju trycksatt vilket minskar kavitationsrisken rejält. Sen beror det såklart helt och hållet på dimensioneringen av pumpen. Verkar dumt att designa så att pumpen kaviterar just när man ligger och försöker nå toppfart och behöver mycket kyleffekt OCH högt kylvätskeflöde för att inte få hotspots i motorn med i värsta fall lokal kokning...Högre flöde ökar alltid kylförmågan. Om flödet verkligen ökar dvs... Men det kostar mindre pumpenergi att ha en bättre kylare. Det är knappast pga kavitation man har elpump (som är dyrare), det är ju för att bli av med den fasta kopplingen till motorns varvtal och kyla efter uttagen motoreffekt=behov (=spara bensin) istället. |
|
|
sitter en plasthuv som ventilerar ut allt i bak kant |
|
| Håller med om att man bör har rätt kylare på bilen om det är så att man får kylproblem. Men å andra sidan har jag kört s38 med en betydligt mindre kylare än e34 original och har aldrig haft problem med temperatur, trots jag kört bana och relativt aktivt på gata. Kan vara som dawwe var inne på, att dieselkylare kyler sämre, så testa byt den först. | |
|
Har sen en tid tillbaka monterat en ny kylare som är till just M5 men har fortfarande problem med värmen och skulle uppskatta nya ideèr att prova,allt detta är gjort: Ny kylare 2st sugande elfläktar Water wetter Termostaten är testad utanför motorn och funkar,3st 4mm hål borrade Plasthuv med mycket ventilation |
|
|
Jag hade kollat locket på expansionskärlet, håller inte det tätt så kokar motorn. Inte säkert att ett expansionskärlet från 240 funkar lika bra som original från BMW. Mvh. Richard |
|
|
Låter som en rolig bil:) ? Mvh. Richard |
|
|
Locket är tätt |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag hade bytt vattenpumpen för att vara säker. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Kanske lite offtopic men är motorn chippad ? Går den som den ska ? Blir den segare när motorn gått upp i temp ? Igentäppta kattar ? |
|
| Tändtidpunkt? | |
|
Vet inte om den är chippad,köpt hela motorpaketet beggat,men den den går annars riktigt bra utan några konstigheter. Sitter inga kattar, 3" med 2st stora ljuddämpare. Jag har inte strobbat tändningen,men kan ju inte justera den heller ? |
|
| Om den "går som fan" så bör inte tändningen vara så pass mycket fel att den går varm. | |
|
Nu har du bytt till m5 kylare, men fungerar det verkligen med expansionskärl från 240, ger det rätt tryck? Vet ett exempel från annan bil, det byttes kylare från en annan kylare och motorn kokade och ingen förstod varför. Det visade sig att det stod olika tryck på kylarlocket, det gamla kylarlocket sattes dit och felet försvann. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.