|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en s38b36 motor i en e36:a som hela tiden vill gå varm och jag har slut på ideèr att prova nu? Sitter en stor och frisk kylare från en 525tds med en sugande elfläkt som går konstant, full värme och fläkt i bilen och jag har även tagit bort termostaten men problemet är kvar, efter 6-8varv ca 10min hård körning på banan så går den varm 105grader eller mer innan man hinner ställa den för att kyla. Har luftat flera ggr och de kommer verkligen ingen luft,vad finns de mer att göra? hade inga problem alls med orginal motorn(328:a) tacksam för nya ideèr // Henrik | |
|
Har hört att man kan kolla efter avgaser i kylvattnet, men du säger att det bara kommer vatten... kanske någon kylslang som sväller och täpper till vid hårdkörning? Mvh |
|
|
Har gjort komp - prov och den är frisk och tät |
|
| Räcker verkligen en dieselkylare? En diesel brukar väl ha mindre kylare då verkningsgraden är högre, dvs mindre överskottsvärme? Börja med att montera rätt kylare (kylaren är unik för M5. 3.6 & 3.8 har likadana). | |
|
Dawwe är nog inne på rätt spår! En dieselmotor lämnar mycket mindre överskottsvärme ut i kylarvattnet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Dieselkylaren är större än M5:ans. 40mm bredare,samma höjd |
|
|
Inte så att impellern i vattenpumpen släppt från axeln så den inte gör det den skall...? Råkat ut för det på en E36:a, vet ej om det bekymret finns på S38:an dock... |
|
|
Fick de på orginal motorn då de sitter plast impeller på dom. den här har stålhjul och är frisk och tät ? |
|
| Det kanske inte är så vanligt med det förekommer att locket på exapsionskärlet pajar dvs det håller inte rätt tryck då kan det hända konstigheter, brukar stå på locken vad dem ska hålla för tryck, ganska smidigt att bara skruva dit ett annat lock och provköra! Nu när vi har börjat gripa efter halmstrån så att säga! | |
|
exapsionskärlet är från en 240 men kan va värt att kolla upp? |
|
|
Smygarn, bara för att yttermåttet är större på kylaren, är det inte säkert att den kyler bättre....det kan vara en helt annan uppbyggnad av kylaren med andra dimensioner på rören, annat antal rör, kylflänsarnas uppbyggnad etc... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kylaren till en M5 har ett "A-mått" (bredden?) på 650, samma som 525TDS. Frågan är vad djupet är? Samt hur mycket kylaren rymmer? M5 kylaren kan mycke väl ha större volym...Kylarna har olika artikelnummer o kylaren för M5 är unik. Jag skulle iaf börja med att montera RÄTT kylare. | |
|
Kom att tänka på ytterligare en tänkbar faktor - hur mycket glipor mm är det runt kylaren? För att få luften att gå GENOM kylaren måste det vara tätt runt om och det gäller även hålen i spoilern under kylaren - för då skapas det ett undertryck bakom kylaren som hjälper till att dra kall luft genom densamma. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Smygarn: Iom att din bil går varm efter "hårdare" körning (dvs kör du normalt så klarar den att hålla tempen, korrekt?) så ligger det nära till hands att misstänka kylaren. Som Johan B skriver finns det många faktorer som spelar in: volym, antal rör, bredd osv. Även om kylaren har rätt A-mått så kan den vara helt annorlunda, tex ha för liten volym, kanske för få "tvär-ribbor", eller något annat. Eller så strömmar vattnet lättare/snabbare genom TDS kylaren pga annan utformning vilket leder till att den inte kyler nog vid mer inspirerad körning. Det enda rätta är att montera korrekt kylare. Kvarstår problemen med den korrekta kylaren så får man gå vidare. | |
|
Vid normal körning så håller den tempen korrekt. Anslutningar är lika och storleken snarlik,så frågan är om den är utformad anorlunda invändigt? Får prova att "plåta in" kylaren för att styra luften mer, trode de skulle räcka med större och betydligt mer hål och luftgenomströmning som de är nu |
|
| Smygarn: Kylarna är INTE identiska. Hade de varit det så hade man fått fram att M5 & TDS kylaren har samma artikelnr. Skillnaderna ligger nog dels i volymen samt antalet tvär-ribbor, hur "snabbt" de flödar osv...BMW tar inte fram en unik kylare för M5 om de inte MÅSTE... | |
|
Instämmer. En till synes lika stor kylare kan ha rätt olika prestanda beroende på utformning och packning av rillor, kylätskekanalernas storlek etc etc. Om du är säker på att du har en frisk vattenpump som drivs med rätt utväxling, att slangarna är rätt kopplade och att det den går varm även om du tar bort termostaten (får man verkligen fullflöde i kylaren då?) finns ju inget kvar än kylare och kylfläkt, där kylfläkten inte gör nån större nytta om du har bra fart, alltså kylaren... Sätt dit en stektermometer eller dyl på utloppet från kylaren så ser du hur mycket av kylaren du nyttjar. Ju närmare motortemp utloppet blir, desto mindre kylkapacitet har du kvar. Vid all laglig landsvägskörning med konstant fart skall returtemperaturen ligga inom 10-15 grader över utomhustemp, dvs man nyttjar ca 15% av kylkapaciteten om vi säger 20c ute och max 90c önskat från kylaren. (10/(90-20)=1/7=15%) Högre kylvätskeflöde (annan remskiva) ökar ju också kylförmågan. |
|
| Marin: Högre kylvätskeflöde (annan remskiva) behöver inte alls öka kylförmågan, kan snarare sänka den då pumpen "piskar upp mer" så att säg...Det är nog snarare så att man bör välja en STÖRRE remskiva om man nu ämnar köra hårt hela tiden så att flödet optimeras kring den flödespunkt där kylningen är som effektivast, något jag tror BMW har rätt bra koll på, dvs original är en optimal kompromiss. | |
| Just det här med "piskar upp mer" (en form av kavitation...) är ju sökerligen en av anledningarna till att nya BMW har elektisk vattenpump, då kan man köra pumpen med rätt hastighet helt oberoende av motorvarvtalet.... | |
|
Första steget är nog att se till att du tätar ordentligt runt kylaren med lämpligt material så det blir riktigt tätt och luften går genom kylaren i stället för att ta andra vägar - och glöm inte att täta hålen i spoilern under kylaren! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
En annan sak som kan spela in är hur luften evakueras från motorrummet. Det kvittar hur bra luftflödet är framför kylaren, och hur stor kylaren är, om det är svårt för luften att ta sig ut "på baksidan". Jag hade rejäla problem med detta på mina båda rallybilar (02:or), där hasplåten hindrade luftflödet så pass att jag fick överhettningsproblem i tävlingstempo. Större kylare och fläkt hjälpte inte, det som till slut löste problemet var att ta upp luftutsläpp i hasplåten. En S38B36 torde ju fylla upp motorrummet ganska bra i en E36, så jag kan tänka mig att luften får lite svårt att passera. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.