AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.214

Lite tankar kring problemet med frusen vevhusventilation

Sida 2 av 2
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Finns det något enkelt sätt att isolera utan att riva hela motorn ?
Bara göra det lite enkelt för sig ?

Eller måste man ner till trågets djup för att isolera ?
Finns det någon bild för bild beskrivning ?

Är det bra att ha det på även på sommaren eller tar ni bort det då ?
Da
135
Daniel_80
325ci -02
Riva hela motorn var väl att ta i :)

Jag har själv inte gjort detta ännu, utan ska i med cold climate nu innan vintern, samt tilläggsisolera och borra upp hålet i oljesticksröret.
men speciellt svårt lär det ju inte vara, dock kan det nog vara lite pilligt att komma åt vissa skruvar.

Här har du en instruktion, finns även videoklipp på engelska på youtube.

Länk

Dock är jag inte helt nöjd med denna lösning, utan det ska till uppvärmning alternativt någon form av övertrycksventil innan jag är nöjd, för det verkar inte riktigt hjälpa med isolering.

För dessa tips med att stå på tomgång innan man åker iväg, eller åka runt i bilen utan värme, för fan isåfall är det ju trevligare att åka runt i Volvo 740 där man iaf kan ha det varmt i bilen när man är ute och åker.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du skall inte vara helt säker på att en Volvo 740 klarar sig heller. En jobbarkompis 245:a frös i ventilationen så att packboxen vid kamremskivan trycktes ut och dränkte kamremmen i olja ;)
Da
135
Daniel_80
325ci -02
Nej sant som du säger Anders, men det är ju betydligt smidigare att se över slangar och hålla rent, men sen är det visserligen inte så kul att åka runt i en 740, betydligt trevligare att sladda runt i snön med en morrande sexa under huven :p
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Daniel_80, många - åtminstone en hel del på detta forum - kompletterar med att täcka för njurarna vintertid. Skulle vara intressant att veta om någon fått problem med frusen vevhusventilation på M54 med isolerad vevhusventilation OCH täckta njurar.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det har hänt. Men såvitt jag förstått med oisolerat oljedticksrör då det mest är jag som tjatat om det och nog inte många som isolerat det.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Att stå på tomgång och puttra med tjockflytande kall olja och lågt oljetryck är ju ingen hit i allmänhet och ej för vevhusventilationen heller. Om bilen står ute i kyla alltså. Det ända man gör då är att fylla på med vatten i oljan snabbare än det försvinner, utan att det blir nåt vidare varmt heller.

Alltså perfekt förutsättning för att det ska bygga på med klägg/frysa när den första oljedimman/vattenångan sugs ut från toppen och kondenserar längs de fortfarande iskalla vevhusventilationsslangarna och rinner vidare ner i de minusgradiga rören, mer eller mindre tillfruset på vägen ner.

Däremot om man har isolerat allt fullständigt inkl oljesticksrör har man ju ingen fartvind längre som hindrar grejerna att värmas upp, kör man då dessutom iväg direkt börjar motorn generera mer spillvärme och plötsligt är det plusgrader i hela systemet. Allra effektivast är att sladda lite på väg ut till stora vägen, då kommer värmen direkt. :)

Att täcka för njurarna är bra, det hjälper ju motorn att komma upp i värme _lite_ snabbare, men det kommer fortfarande att dra kallt runt oljestickans rör, det är därför jag tjatar om att det skall isoleras också. När det har varit riktigt kallt (kallare än -20) har jag även täckt för halva spoilern nedanför njurarna. När man fiskör försiktigt på isvägar i 70-80 km/h (=lite spillvärme) sittandes i t-shirt och +24 i bilen orkar motorn knappt hålla sina 96C annars.

Jag ser ingen som helst anledning att ta bort isoleringen på vevhusventilation eller oljestickans rör på sommaren. Snarare kanske den förlänger livslängden på plasten som ej får lika mycket värmestrålning från motorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.