AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.215

Lite tankar kring problemet med frusen vevhusventilation

Sida 1 av 2
Da
135
Daniel_80
325ci -02
Funderar lite kring problemet med att vevhusventilationen fryser på vintern, det verkar även som folk med "cold climate" (isolerade rör) har haft problem?
jag saknar själv cold climate och planerar att göra något åt detta inför vintern, och varför inte både hängslen och livrem?

funderar på att plocka loss alla rör och göra rent det som går och uppdatera med nya delar där det behövs.

sen lägga en 12v värmekabel kopplad till en termostat så att den bara går vid behov..

exempel på värmekabel: Länk
sen lägger jag rörisolering runt

Har ni några tankar och ideér kring detta?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Eftersom oljestickans rör inte finns i isolerat utförande från BMW och att många heller inte byter till det förbättrade röret med större returkanal kan man isolera vevhusvebtilationen hur mycket man vill. Det kan ändå frysa nere där vevhusreturen ansluter till oljestickansrör/oljetråget.

Köp BMWs isolerade kit inkl ventilen, den är för svår att isolera själv (ont om plats). Skaffa senaste oljesticksröret eller modifera (borrag) det du har och sedan isolerar du oljestickans rör också! Riktigt ordentligt längst nere vid tråget och trä på rörisolering hela vägen upp.
Annars funkar oljestickans rör som kylledare när man kör i minusgrader. Röret kyls av fartvind mer än den värme som överförs i den lilla kontaktytan mot tråget.

Isolerat oljesticksrör gör ju också att röret värms upp oerhört mycket fortare och därmed hinner hålla undan så att det inte vid varje körning bara byggs på mer klägg tills det blir stopp!
Da
135
Daniel_80
325ci -02
Tack för bra information :)

Jag antar att inget hindrar att borra upp returkanalen så mycket som det är möjligt eller?

tips på vart jag köper rörisolering i rät dimension som sluter fint runt oljesticksröret?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Idén med värmeslingor är inte så tokig, eftersom BMW själva har det i N-motorserien. Själv anser jag att den största kylda ytan där det kondenserar och börjar krångla är ventilkåpan. Så att sätta för njurarna när det är under -10 grader och kanske t.o.m. lite oestetiskt klämma fast en gullfibermatta mellan huven och ventilkåpan under -20 grader borde göra att ångorna stannar i ångform och håller värmen vidare genom systemet. Då borde det egentligen inte frysa i oljesticksröret, eftersom om det finns vatten därnere beror det på att ångan redan kondenserat och rinner ner i oljereturen där det eg. bara skall rinna olja. Då jag nyligen isolerat lite laddkretsrör i en källare kan jag nämna att Rinkaby rör har lite olika varianter av rörisoleringar i olika dimensioner. Finns någon med plasthölje, men jag vet inte om de pallar köld o.s.v.
ma
7.450
marin849
Varsomhelst, Biltema, närmsta VVS-butik etc!
Sök på rörisolering på Biltema.
Jag har tyvärr inte måttet i huvudet, mät rörets dimension bara och sätt fast isoleringen med buntband. Allra längst ner de första ca 2dm har jag Armaflex (finns i VVS-butik, kallas också kondensiolering) som är riktigt tjock o go. Säkert 20-25mm.

Eftersom jag har det uppdaterade röret från fabrik kan jag ej svara i detalj, men jag tror det blir rätt uppenbart när du väl håller röret i handen. Returkanalen är nämligen en liten kanal inuti det stora röret så att säga, så antar att man bara borrar igenom den (lämpligen i nivå som är UNDER/INUTI tråget, vore synd att borra ett hål så att det rinner ut i luften. :)

Länk
ma
7.450
marin849
Anders-72, instämmer, men innan motorn är fullständigt varm kommer det att vara lite "oljeblask" som rinner i returen, dvs vattenhaltigt. Det ena utesluter dock inte det andra. :)

ma
7.450
marin849
För att inte tala om att en del vattenånga kommer att kondensera längs vevhusventilationsrörens väggar och sedan rinna ner förstås!
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Angående dimensioner på isolering. Jag köpte 12 mm rör (innermått) på biltema när jag isolerade mitt nya oljesticksrör. Köpte även en 45-gradersvinkel och ett T-kors för att få ihop det hela på ett bra sätt. Ska komplettera med en lite tjockare 90-gradersvinkel för slangen som ansluter till ventilkåpan.
ma
7.450
marin849
Hm, jag mätte just till 15mm på röret, passade 12 bra och tätt?
Visa användare
301
Fredrik1971
Jo, det gick fint. Jag lindade eltejp runt isoleringen och för varje varv såg jag till att isolerröret nådde runt. Oljesticksröret såg ut som nån typ av sexleksak när jag var klar.
Visa användare
301
Fredrik1971
Ca 15 mm är nog att föredra framför 12 men det fanns inte där jag handlade.
ma
7.450
marin849
Jag kom just på en sak. På gamla ventilen (ej isolerad) sitter en "blindtarm" på M54 (den används bara på M52), som skall vara pluggad.
Jag tänkte inte på att ta isär isoleringen på nya ventilen och kolla att den var förinstallerad. Annars blir det ju vakuumläcka!!

Ni som har bytt, har ni tänkt på att kolla detta?
Satt pluggen där från början när ni köpte den isolerade ventilen?

Se bild: Länk

Nr 15 passar för att täcka blindtarmen, fast den står inte med på sidan för vevhusventilationm, där står att det skal sitta en vakuumslang där, vilket det inte gör på M54. Länk
ma
7.450
marin849
Det är alltså pos 6 som inte används och det skall sitta en plugg där. Länk
Visa användare
301
Fredrik1971
När jag installerade så följde jag de där filmerna från Bavarian Auto och där gjorde de ingenting med den nya ventilen innan de installerade den (sker ca 10 minuter in i film 2). Jag gjorde inga kontroller vad gäller pluggning av den nya ventilen.

Vad som gör mig lite orolig är att BMW packade med en tunn svart slang som jag aldrig använde mig av. Hoppas verkligen att den inte skulle monteras på ventilen. Jag är inte hemma de närmsta dagarna men ska kolla upp produktnumret på den slangen när jag kommer hem.
ma
7.450
marin849
ca 3,5mm innermått?
Det är den som skall sitta i blindtarmen isf, men inte på M54!

Jag har ingen större lust att plocka isär allt igen och kolla!!
Dessutom slet jag av två av slangarna (med flit) när jag tog isär för att slippa böka så mycket. :)
Visa användare
301
Fredrik1971
3,5 mm kan nog stämma. Det var en ganska lång slang de skickade med.

Att demontera ventilen igen är som sagt inget som lockar...

Visa användare
301
Fredrik1971
Nu kan vi sova gott!

Länk

"...the connection point on the insulated CCV is capped and hidden under the foam jacket."
ma
7.450
marin849
Gött!!!!
Tack och godnatt!
Da
135
Daniel_80
325ci -02
Hoppas jag inte blir utskrattad nu om detta är helt galet.

Men när vevhusventilationen fryser så gör den ofta det vid returen (som går via oljesticksröret?) och det blir ett övertryck i motorn och oljan trycks ut där den lättast tar sig förbi. (ventilkåpspackning, trågpackning, förbi kolvringar och ut i avgaserna eller liknande)
borde det då inte vara en lösning att montera en ventil som löser ut ifall trycket blir för stort? en modifierad plugg i tråget är ju en tanke för att inte skita ner hela motorutrymmet, nackdelen är ju att det innebär att motorn töms på olja, och kanske inte så lyckat, ett annat alternativ är att modifiera oljelocket på ventilkåpan, med en slang därifrån till en behållare!

Vad tror ni andra om detta? :)
ma
7.450
marin849
Det beror på läget för venrilenm Antingen det eller så suger motorn i sig olja med risk för hydrolås.
Det var nån annan på forumet som modifierat påfyllningslocket. Sen är frågan hur man ska bli varnad att det är övertryck.
Da
135
Daniel_80
325ci -02
Okej vi skippar "catchtanken" och låter oljan skvätta ut på grenröret så känner man ju på lukten. hellre behöva göra en motortvätt och därmed bli varnad att det är fel på vevhusventilationen än att åka på större problem.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.