AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
41.494

Nya däck. Vilka?

Sida 9 av 11
Jag har Nankang Snowviva SW1 vinterdäck, de funkade förra vinter iaf. Inget toppen däck, men dugligt. De billiga tillverkarna gör många gånger snabba framsteg, de som gällde om tex Nankang för 5-6 år sen behöver inte gälla idag. Jämför gärna med resan Hankook gjort!
Aygo osv är inga billiga bilar, eller du hittar inga i 20000 kronors klassen iaf.

Jag tror att Christer blir nöjd med sina Nankang, han har förmodligen låga förväntningar o kommer således bli positivt överraskad, hoppas han återkommer med en lekmanna-rapport
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Har kört mina Nankang NS2 nu hela sommaren, har inget negativt att säga om de. Försökt få de att släppa i vått väder men jag har väl inte gasat på tillräckligt i kurvorna.
När jag köpte min 320 fick jag med Wanli vinterdäck,den absolut sämsta skit jag någonsin kört på. Kastade dom trots ca 6-7 mm mönsterdjup. Blir rädd varje gäng jag tänker på att det faktiskt finns folk som åker på sånna däck och inbillar sig att dom är bra.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har nu monterat på de nya Nankangdäcken på e60:n och en så länge är jag positiv. De går tyst, känns stabila och när det regnade idag, försökte jag få den att sladda, utan att lyckas.

BMW CS #5206
Kul att du hitills är nöjd med nankang, du kommer troligen inte heller märka så stor skillnad förrän vid en oförutsedd paniksituation. Precis som poängen är med en airbag, den är ju också ganska meningslös om man betänker hur ofta den används...
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Har som Snajdaren oxå kört hela sommaren med Nankang NS2 och är överraskad av däcken. Helt vibrationsfria, mindre buller än från de gamla michelindäcken, stabila i regn, solsken och på grusväg. Om man vill kan man få dem att släppa greppet men det kan man med vilka däck som helst... ;-)

Det är ett märkligt och farligt beteende att man tror sig kunna undvika olyckor med "premiumdäck" och skylla dem på "billiga däck", när den minsta gemensamma nämnaren vid nästan alla olyckor är föraren!

Fråga: Sitter det "budgetairbag" i billiga bilar?

If it works, don't fix it.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad har airbagen med saken att göra? Den har exakt samma funktionalitet i en billig bil som i en dyr bil men det är inte därför större dyrare bilar oftast är säkrare.

-------
//Lövet
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Japp! Det sitter budgetairbag i billiga bilar. Liksom budget-abs, budgetantisladd osv. Hur skulle bilarna annars bli billigare?
Det är mycket enkelt. De senaste systemen hamnar i 7-serien, S-klass, A8 mfl och tricklar snabbt ner i de andra modellerna av premiummärkena. I billigare märken sitter äldre generationer av systemen. När Daimler och Chrysler fortfarande var samma företag bestod t.ex. Chryslers nya 300 av komponenter från förra generationens E-klass.

När tvåstegs rattairbag (löser ut med olika kraft beroende på krockvåld) kom till de tyska bilarna fanns det väl knappt rattairbag hos de billiga asiaterna t.ex.
Grattis till Christer som gjorde en bra affär. Jag är också - precis som många andra - positivt överraskad av Nankang.

Fråga till Kristoffer, Simon76 och Johan E: vad har ni egentligen för erfarenhet av Nankang de senaste två åren? För ni sitter väl inte och skriver utan erfarenhet?

För de av ser som sett BMW:s elfönstermekanismer i dörrarna så råder i varje fall inga tvivel : det kan inte bli mer budget över kvaliteten. Vajern är förbunden med fönstret med en liten vek nit i bästa Kia-stil. Niten ger vika efter ett par år, och BMW kräver 2800 kr för en vajer, två plastkugghjul och en metallskena.

Man kan med fog säga att endast priset är premium, kvaliteten är humbug.

Men det är såklart möjligt att airbagen är "premium", hur den nu kan vara det: det är ju bara en uppblåsbar kudde och en liten krutladdning?

:)
Min poäng var att de stora sökerhetsskillnaderna blir allra tydligast vid paniksituationer, där varje extra meter kan vara skillnad på mellan liv och död. Det är här skillnaden mellan två däck kommer in. Precis som skillnaden mellan en bil utan airbag och en med airbag är. Det går alldeles utmärkt att transportera en barnfamilj säkert i en Nissan Micra -87, under förutsättningar att inget oförutsägbart inträffar. Det var liksom min poäng, synd att den föreföll vara svår att förstå.

När det gäller Nankang är mina erfarenheter baserade på oberoende tester - det torde räcka för alla läskunniga att inse att man får precis vad man betalar för :-)

Tills dess att Nankang levererar ett högklassigt däck med utmärkta allroundegenskaper överlåter jag andra att testa detta. Precis som med Statesmanwhisky ;-)
Utdrag från Autobilds test av 20" däck där NS2 finns med: Länk

mvh/ Anders
Ingen erfarenhet alltså?
Lasse-SL500,
För ca 4 år sedan hade jag Nankang NS2 i dimension 205/55-16 på en av mina bilar. Mitt intryck var kort och gott - lågpris och prestanda därefter. Detta var för ca 4 år sedan och NS 2 mönstret ser likadant ut idag. Gummiblandning och/eller stomme kan iof ha utvecklats på 4 år...

PS. Jag 2st näst intill oanvända NS2 enl. ovan kvar i garaget. Kan fås för en back öl :-)

mvh/ Anders
Akn: Funkar det med ett flak oxå:)?
Dawwe,
Det är ok :-)

mvh/ Anders
AKN: cool, åtminstone någon med erfarenhet - inte bara läskunnig och gillar whisky och plattityder?

Men 205/55 16? Satt de på sonens trampbil? Allvarlig skojat: Med så små, smala hjul blir det långa bromssträckor oavsett fabrikat. :) Gå upp till 275/245 19 så får du 30% mer anliggningsyta och kanske 20 procent kortare bromssträcka. Det motsvarar 40 meter stoppsträcka istället för 50 från 100.

Kinetisk energi definieras av fysikens lagar som MV2 - dvs den stiger med kvadraten på hastigheten, men stoppkraften är däckens friktion mot backen, vilken inte är så enkel att kalkylera. Givet att friktionskoefficienten är densamma så ger bredare däck kortare bromssträcka än ett smalt, jfr F1 eller racingbilar t ex. Delvis pga fler molekyler som greppar backen men även deras större förmåga att absorbera hettan som uppstår vid tvärbromsning. Blir det för hett så sjunker friktionen, däcket blir halt.

Kortare bromssträckor beror dock till överlägset största delen på alerta förare. En förare som är på hugget har ungefär 0.6 - 0.7 sekunder reaktionförmåga, en som talar i telefon eller är upptagen med annat ca 1.5 - 2 sekunder. Vid 100 km/h färdas du 28 meter i sekunden, dvs en nonchig förare har automatiskt 30 m längre bromssträcka - 15 GÅNGER mer än de 2 meter som det brukar skilja mellan det bästa och sämsta däcket i testen.
Lasse-SL500,
Bilen som satte snurr på mina NS2 hade 207hk. Med din terminologi har du en egen "trampbil" i och med din listade 528. Är det måhända 528:an som är beskodd med NS2? ;-)

mvh/ Anders
AKN: hade du 205/55 16 i en modern bil på 1700 kilo?

Hela 207 hk? Ojojojjjj.. :) När du bromsar spelar det ingen roll hur stark din motor är, men om du har smala däck så spelar det däremot stor roll.

Inget illa menat i övrigt, jag skojar lite. Trevlig kväll på både dig och Kristoffer, den läskunnige. ;)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det var ju inte direkt positiva ordalag om Nankang i testet. Läs noga vad det står och jämför med de andra däcken:

--> "Dangerously long braking distance in the wet, wet understeer, reduced steering precision, loud and uncomfortable."

-------
//Lövet
Jag har inte testat paniksitationer med NS2:orna i väta. NS2:orna satt på 20-tums Breyton Spirit-replikor som jag ville ha på min 740. Den rullar ytterst sällan eller aldrig i regn, så jag ska ärligt talat erkänna att jag har begränsad erfarenhet av det. Men ni övriga som skriver tycks ju inte ha någon egen erfarenhet ALLS å andra sidan? Och jag har kört den mycket på torr asfalt, dvs jag HAR erfarenhet.

Att det skulle vara bullrigt eller obekvämt kan jag avfärda direkt som SKITSNACK, det stämmer inte alls!! Jag uppfattar det som ganska tyst och behagligt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.