AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
41.489

Nya däck. Vilka?

Sida 1 av 11
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Behöver nya bakdäck i dimension 275/30-19. På Däckonline finns en mängd olika prisklasser. Jag sliter ut en omgång däck per säsong, så skulle helst vilja köpa någon billigare variant men vad skiljer egentligen på däcken. Kör bara normal vardagskörning.

BMW CS #5206
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Har kört en del på Falken tycker de är rätt Ok
Nu har jag conti och de väsnas inte lika mycket
Man skall inte gå på de billigaste tycker inte jag iaf

Ha deT
Falken är bra "mellanklass" däck, prisvärda. På min bruxis så kör jag med lågbudget Federal SS-595, förvånansvärt bra däck, greppar fint i väta, ännu bättre vid torrt väglag, dimension 205/45/17. På en av mina finbilar kör jag med Michelin Pilot Sport (minns inte om det är Pilot Sport 1, 2 eller vad de nu kan heta, men de är från ca -08) 225/45/17 samt 245/40/17, märker absolut ingen skillnad mot budget däcken, eller jo en skillnad märker jag: Jag "litar" mer på däcken o vågar köra betydligt fortare vid ordentligt regnvåta vägbanor. Bra eller dåligt vet jag inte...Då det är mycket mönster kvar på Michelin däcken så kommer jag köra slut på de o sedan förmodligen byta till Falken eller ett liknande mellanklass däck.
Jag skulle personligen inte tveka att slänga på Falken eller varför inte Federal? Har för övrigt Federal 17" på en annan av mina finbilar, en motorstarkare bil. Jag är iaf nöjd med Federal & Falken, men då är mina huvudkriterier rimligt bra däck till ett gott pris, o inte absolut bästa tänkbara prestanda.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Kör Vredestein Vredestein ULTRAC SESSANTA i fram och Nankang NS-2 i bak detta år. Väldigt nöjd med båda, klarar vattenplaning galant och har aldrig släppt. Kör ju dock inte bana...
Hankook EVO skulle jag rekomendera som ett lite billigare alternativ men som ändå ger bra prestanda.
Själv kör jag aldrig på bana, och avskyr däcksbuller så jag prioriterar:

1. tysta däck
2. lågt rullmotstånd
3. pris

Har Nankang Ultra sport NS-II på hjulen som jag köpte till E38:an, och är positivt överraskad av dessa. Jag uppfattar dom som tysta, trots att de är så breda (285 bak, 245 fram).

Gillar Nokian också, tysta, bra grepp.

Men enligt dackonline (antar att NS-2 är samma däck) ska de inte vara så tysta? Märkligt. I november kommer EUs däcksmärkning slå igenom, då måste alla däck vara märkta med rullmotstånd, decibel och våtgrepp. Tycker själv att det är en kanongrej - det blir mycket enklare att välja rätt däck då.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lasse -SL500, är du verkligen riktigt ärlig mot dig själv nu?

Att påstå att man prioriterar tysta däck, lågt rullmotstånd och pris, är ju i grunden 100% mot att välja däck av de dimensionerna du har...enligt din påstådda prioriteringsordning skulle du köra med så smala "originaldimensioner" som möjligt.

Enligt mig har du nog främst prioriterat "fåfängan" då du vill ha så breda däck med låg profil! ;o)

Personligen anser jag att säkerheten är min första prioritet med livslängd/rullmotstånd (totalekonomi - där ett dyrare däck kan bli billigast i slutändan)som andra prio och komfort som tredjeprioritet.
Min personliga erfarenhet säger mig att det i princip bara finns två däcktillverkare som uppfyller mina prioriteringar, och det är Michelin och Continental...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Någon som vet hur däckljudet är på Michelin Pilot Sport 3 ?
Johan B: man kan ju alltid vinkla till det - och ta chansen att ge ett tjuvnyp - om man vill, som du tycks vilja? Men jag tycker det är underförstått att man inte sätter cykelhjul på en BMW.

Koncentrera dig du på vad TS frågade efter - snarare än att ägna merparten åt att döma ut vad andra tycker. Andra tycker olika än du - sånt är livet. :)
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Kör med Falken nu, men det finns ju däck som kostar hälften så mycket, men de kanske slits dubbelt så fort. Kan ju testa Nankang och skaffa mig en egen uppfattning.

BMW CS #5206
skulle satsa på Kumho KU31 eller nämnda Hancock.

/Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lasse-SL500, mitt inlägg var inte menat som ett tjuvnyp (kolla smileyn) bara för att jag gör en reflektion över ditt agerande i verkligheten i förhållande till vad du påstår att du prioriterar.

Men i ärlighetens namn har jag svårt att förstå folk som prioriterar "feta däck" och bling-bling av tveksam kvalitet före säkerhet och och totalekonomi...men det är MINA åsikter och som du själv skriver: olika personer tycker olika och det är ju själva grundbulten i ett diskussionsforum!

Det största problemet med personer som anser att billiga däck är helt OK, är att dessa däck oftast fungerar riktigt bra...ända tills du verkligen behöver utnyttja all säkerhet du kan få i ett däck - dvs. när du plötsligt måste panikbromsa på t ex våt väg.
Ett bra däck gör att du kanske kan komma undan med ett tillbud, medan ett billigt däck gör att du i samma situation kan hamna i en allvarlig olycka (i värsta fall en dödsolycka)....med lite tur behöver man aldrig utnyttja den säkerhetsmarginalen, men om man tänker så kan man ju strunta i att ta på sig säkerhetsbältet också! ;o)

Men vi gör alla våra prioriteringar i livet och det är därför det t ex finns däck i olika priskategorier...

Mvh
Johan B

Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Johan B: Jag har alltid haft största respekt för dina inlägg och det menar jag verkligen! Tänker på de som handlar om oljor tex, härligt och läsa den massiva kompetens du har!

Men här så känns det lite konstigt må jag säga, som så många trådar så spårar dessa ur och tappar ursprunget, dvs själva frågan.
Så jag håller med Lasse-SL500 här

Har själv testat Nankang och är själv positivt överaskad, även i väta!
Både NS-II och Surpax SP5

If God doesn't drive BMW, then why is the sky blue and white

Mvh Jocke W
BMW CS #01430
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Michelin Pilot Sport 2 kan jag varmt rekommendera. Bra grepp, ger många mil och är TYST:)

Mvh
Asken
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Johan B: Troligtvis är det av större vikt att personen behåller lugnet, styr åt rätt håll och klarar av att hantera bilen än att ha superdäck.

Tillbaka till ämnet.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag får hålla med Johan i detta fallet.
Enligt min erfarenhet så är Nankang direkt livsfarlga, och borde inte få säljas i Sverige över huvud taget.
Det är precis som Johan skriver, de känns gättebra ända tills det går åt skogen..

-------
Min bil suger inte...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Snajdaren, jag håller med dig att det är så i 99.9% av fallen - men plötsligt händer kanske något som inte ens den mest uppmärksamma och erfarna föraren kan förutsäga Det kan vara allt från ett barn som "dyker upp från ingenstans", en "mottrafikant som plötsligt utan tecken slänger sig ut i ditt körfält framför bilen", ett djur som hoppar upp från ett buskage, en person som plötsligt kliver ut i körbanan för att korsa densamma etc. - listan kan göras lång. Det är i DE fallen man har verklig nytta av ett premiumdäck...

Och min åsikt att man skall undvika billiga däck har väl i högsta grad bäring mot frågan i trådstarten!

Dit jag vill komma är att billiga däck oftast är "dyra och inte tillräckligt bra i längden om man ser till totalekonomin och totalprestandan man får under däckens livslängd".

Mvh
Johan B

Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag har sagt det tidigare och säger det igen. Jag tycker det är högst märkligt att folk kan prioritera fåfänga och komfort så högt, vilket man ju gör genom att välja att köra bmw, och sen totalt strunta i säkerheten genom att välja lågprisdäck..

-------
Min bil suger inte...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är möjligt att Nankang känns okay i jämförelse med de utslitna däck man hade på bilen innan. Men de är inte lika bra. Det räcker att läsa i stort sett vilket däckstest som helst.

-------
//Lövet
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Ingen har påstått att de är lika bra, kontra pris så är de ok!

If God doesn't drive BMW, then why is the sky blue and white

Mvh Jocke W
BMW CS #01430
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det var just därför jag startade denna tråd, för att få höra era erfarenheter av billigare däck. Åsikterna går helt klart isär.
Jag fattar inte varför man flyttat tråden till Z-forumet, det är ju däck vi diskuterar.

BMW CS #5206
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.