|
Sida 8 av 11
|
|
|---|---|
| Absolut. O det gör du med. Mondeo är naturligtvis inte det säkraste man kan åka. Om säkerheten hade varit det enda som har betydelse hade du förmodligen åkt i en stor, tung splitterny bil, eller rentutav en oversized jänke-SUV som krossar allt i sin väg (nåja nästan). Nu får ni ge er ni som klankar ner på de som väljer "kina däck" med rimliga prestanda med motiveringen att prestandan är godtagbar i förhållande till priset, därmed inte sagt att ALLA "kina däck" har denna egenskap, många/flertalet av "kina däcken" är mycket riktigt skräp, med det finns undantag. Du resonerade ju på liknande sätt när du köpte din Mondeo: "Förvisson inte den bil jag vill ha, men priset är rätt, den har bra utrustning o är tilläckligt säker" | |
|
Det märks att sakargumenten för Budgetdäckens positiva sidor sinar.... ;o) Lite skillnad är det väl ändå att lägga på några hundralappar vid ett däckköp och få extremt mycket bättre aktiv säkerhet i form av bättre väghållning, i förhållande till att slanta upp kanske 400-800000 extra för att få en större bil med högre passiv säkerhet! Mer "säkerhet per krona" än att lägga på några få kronor (som man dessutom oftast får tillbaka med råge i form av lägre bränsleförbrukning och längre livslängd) för bättre däck, är nog svårt att finna! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Precis Johan. Dawwe; jag köpte den säkraste och bästa bil jag hade råd med, OK? Likadant bör man göra med val däck - och där har man faktiskt råd att välja top-of-the-line, till skillnad från sitt bilval. Och jag har aldrig skrivit att säkerheten är det enda som har betydelse, eller hur? Men skillnaden till att vara dumsnål är stor, du diskuterar extremfall nu. |
|
| Johan B: Jag tycker INTE att man skall blanda in pengar om man nu vill åka så säkert det bara går. Vi tycker ju alla likadant egentligen men vi har olika infallsvinklar. Jag respekterar er som väljer att köpa "super däck", försöker på inget sätt övertala er att skaffa "kina däck". På samma sätt borde ni kunna acceptera att det finns folk som är nöjd med "kina däck" sett utifrån deras behov , bil innehav och ekonomiska situation. 2000 kr mer för 4 däck kan måhända vara en "skitsumma" för en medan det för en annan är en rejäl besparing? | |
| Sani: Bingo! Precis så resonerar de flesta när de köper "kina däck"! 2000kr är kanske en "skitsumma" för dig men inte för annan, respektera det. | |
|
Återigen försöker du sätta ord i min virtuella mun - jag har aldrig skrivit att ex 2000 kr är en "skitsumma"?? Men om man nu har råd att ha en bil, torde det vara överkomligt; annars bör man - enligt min högst privata åsikt - kanske överväga sitt bilägarskap? Jag respekterar att folk inte har resurser, har själv varit där - men man måste prioritera; och då kommer säkerhet på en ganska hög prio (hos mig). |
|
| Säni: Man kan ju ha saker som prioriteras högre än "fancy" däck, skolstarten är inte gratis om man har barn tex...I slutändan handlar det alltid om ens egna ekonomiska situation samt vilka saker man värderar högre. Vi kan väl enas om att "kina däck" är sämre än märkes däck (finns väl ingen som påstått motsatsen) men att det trots allt finns vissa få fabrikat som är prisvärda i förhållande till prestanda, skall det vara sååååå svårt att gå med på det:)? | |
|
Kostar skolstarten? :) Kanske är det som du säger, är själv ingen expert på skitdäck - vågar bara inte ta risken (samt att det är för j-a B att ha tramsdäck på en fin bil..) Har man en gammal holk för 10k som man puttrar omkring i är det väl en annan sak - men en sådan hade jag heller inte framfört min dotter i, å andra sidan - hellre då buss/taxi. |
|
|
Om man får göra en summering av åsikterna här så är den följande. Och nej, den är inte partisk och obalanserad utan ett tvärsnitt av alla vettiga inlägg, ovettiga är bortsorterade av naturliga skäl. Har du fet plånbok och vill ha det bästa som går att få för pengar, för du vill vara så säker som en människa kan vara och du kanske vet med dig innerst inne att dina körkunskaper inte är dom vassaste, och du vill köra så fort som det bara är fysiskt möjligt vid alla tänkbara tillfällen och med största möjliga säkerhetsmarginal, och om du tycker att utgifter för däck är försumbara så köp det dyraste du kan hitta. Men om du är lite smart, och du litar mycket till din körvana och sänker farten när väglaget är lömskt, och kanske lever under ansträngd ekonomi för tillfället, och hellre vill ha mycket däck för lite pengar, så är ett köp av däck i mellanbudget klassen ett bättre val för dig. |
|
|
Henke lexus: Är då inte det allra smartaste att både anpassa hastigheten till rådande omständigheter OCH köpa de bästa däcken? Ser inte varför detta skall behöva vara två skilda ting och låta som någon löjlig klassfråga eller brist på körförmåga. Det handlar bara om sunt förnuft och inget annat. Personligen tror jag inte på att man kan förutse det oförutsägbara - olyckor händer när man minst anar det. Dessutom får du fördelarna i form av bättre slitstyrka och lägre rullmotstånd som redan nämnts tidigare som gör totalkostnaden lägre än vad inköpspriset säger. Frågan som ni förespråkare av lågbudgetdäck kanske bör ställa är - Har jag råd att inte gå upp ett steg i däckkvalitet? Därmed inte sagt att man skall köpa det dyraste men som redan nämnts finns det riktigt vettiga köp pris vs kvalitet i mellansegmentet. |
|
|
Kristoffer_L: Det är ju det jag säger indirekt. Kumho, Federal mfl är ju "Kina-däck" men med rimlig prestanda i förhållande till priset. Triangle o allt vad de andra mindre bra "Kina däcken" heter skulle jag inte köpa. Gällande slitstyrka så är de slitstarkaste däcken jag haft Meteor, höll väldigt länge. |
|
|
Det känns väl som att vi inte kommer längre.. Men jag kan ändå inte låta bli att skriva ett inlägg till. På mina "fina" bilar kör jag på de bästa tänkbara däcken. BMWn-Continental csc 5p Passaten-Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 På min gamla Volvo, som mest används till att köra skräp till tippen några gånger om året, testade jag sist att lägga på Yokohama. Och de är skrämmande dåliga om man jämför, speciellt i blött väglag där de är riktigt värdelösa.. Jag anser inte att man måste köpa de allra dyraste däcken, om man inte har råd. Men har man råd att köpa och tanka en bil, så bör man ta sig råd att iaf köpa mellanklassdäck. Annars borde man, som Sani skriver, överväga om man alls borde ha bil.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Vissa verkar sakna respekt här inne helt klart. Bilen är kanske ett MÅSTE för vissa, man har helt enkelt inte råd att köpa en ny/fin/bra bil utan får köpa "lik" i 20000 kronors klassen, o har inte heller råd att lägga 2000 mer på däck. Jag respekterar varje individs rätt att göra sina egna val, den som kanske enligt vissa här inne borde "överväga om man alls borde ha bil..." är kanske långt mer beroende av bilen av vad vi kan ana. Har man det bra ställt kan det kanske vara svårt att sätta sig in i hur det är för någon som MÅSTE ha en bil för att få livet att gå runt, o då kan jag lova er att 2000 kr är mycket pengar. Vi lever inte i det perfekta samhället, där alla har det bra ställt. Som med allt annat så är det alltid en kostnadsfråga i slutändan, om man hårddrar kan det även bli en klassfråga, kan inte tänka mig att en välbärgad Danderydsbo kollar på dackonline.se o köper det allra bästa märkesdäcket där när han lika gärna kan rulla in hos däckshandlaren i Danderyd o köpa de där, sen att det blir 3-4000 dyrare e en bagatell för en sådan person. |
|
|
Simon: kan bara hålla med, man inser först hur kassa de lite billigare däcken är när man väl byter till premiumdäck. På min fd V70 satt det "Roadstone" med ca 5mm runt om som väl får anses ligga i budgetklassen och det var en markant skillnad när jag köpte Conti SC 3. Dessutom gick bränsleförbrukningen ned från 1,06L/mil till 0,98L/mil. Mindre buller, inga vibrationer, fantastiska på vattenplaning och grepp vid acceleration. Det tyckte jag var billigt för en total merkostnad på 2000 jmf med de billigaste som då gick att hitta på Däckonline. Då hade jag heller inte räknat med bättre slitstyrka och lägre bränsleförbrukning som extra bonus. |
|
| Kristoffer: Roadstone är budget-budget, kan inte jämföras med Kumho o liknande "Kina-däck". | |
|
Dawwe, Jag menar inte att vara respektlös mot någon. Jag har full förståelse för att vissa måste ha en bil och samtidigt har en väldigt ansträngd ekonomi. Men, då bör de inte köra bmw. Väljer de en mindre och billigare bilmodell, med mindre däck/fälgar, så skilljer det inte mer än någon hundralapp på livsfarliga skitdäck och dugliga mellanklassdäck. ------- Min bil suger inte... |
|
|
skiljer... edit tack!! ------- Min bil suger inte... |
|
| Simon: Nu är ju BMW inte direkt dyrare än andra "bra" beg bilar (Audi,VW osv). O som sagt är väl ingen som sagt att man skall köpa de billigaste "Kina-däcken", tråden handlar om rimliga däck till bra pris. O rimliga däck till bra pris kan man hitta hos bla Kumho, Federal samt några till, mellanklassdäck räknar jag som Falken,Toyo osv. | |
|
Jag har nu beställt Nankangdäck, så får jag avgöra själv hur jag tycker de är. BMW CS #5206 |
|
|
Dawwe, Jo, här är flera inlägg om att billiga kinadäck typ Nankang duger bra. Jag håller med dig om att till en äldre bil(eller en bil som används mycket lite) som framförs med försiktighet, så funkar det med tex Falken ell liknande. Men har man inte råd att köpa ens de däcken, så tycker jag inte man ska köra varken Audi eller bmw. Då tycker jag det är smartare att köra en bil som Nissan micra eller Tyota aigo, som har låga driftkostnader och billiga däckdimensioner. Då får man pengar över till åtminstone mellanklassdäck. Christer Silvén, Hoppas att du håller dig inomhus när det regnar, för jag vill då inte möta dig i en snäv kurva med de däcken.. Ja ja, så länge du är medveten om det så får du såklart välja själv. ------- Min bil suger inte... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.