AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
41.490

Nya däck. Vilka?

Sida 7 av 11
Ja varför ta en ev. risk för 350-400 kr däcket. Inga stora pengar direkt.

/Bellamy
Risk? Om du inte ta vill risker så föreslår jag att du aldrig nånsin lämnar ditt hem som bör befinna sig på säker mark, där lugnt väder råder osv osv.

Tycker ni är patetiska. Vi är ju överens om att märkesdäcken är bättre, men TS frågade efter rimliga däck som är BILLIGA. Jag anser att det finns budget däck med rimliga prestanda i förhållande till priset (Kumho, Federal mfl), men långt ifrån alla "Kina-budget-däck" har denna egenskap. Jag har valt att INTE köpa dyrare "märkesdäck" till min 16 år gamla bruks Passat med en en gång (?) 115 hk "stark" motor. Jag vet att däcken inte är top-notch. Bilens skick i övrigt är "top-notch" men jag har svårt att motivera ca 2000 kr mer på sommardäcken/år, speciellt när jag kört på betydligt sämre däck än Federal (Goodride & Meteor tex, dock 15", har 17" numera...) o dessa har även de fungerat, även vid några fåtal "undanmanövrar & panikbromsningar", jag kör ca "3500 sommar-mil" med bruxisen varje år.... Hade jag haft en sprojtans ny F11 så hade jag förmodligen köpt mellanklass däck vid första bytet (Hankook mfl). Samma sak gäller mina M, köper mellanklass-däck i regel.
Här kan "ni" se bruxisen klädd med 16" Nankang SnowViva SV1 Länk

Jag tackar för mig.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Håller med Dawwe
Jag hade ju tyckt att det hade varit än viktigare att ha riktigt bra däck på när man kör så många mil var sommar. Kanske bara jag.

/Bellamy
Om man är en bra förare så behärskar man bilen med lite sämre däck.

Men om man vore en svag förare så skulle jag precis som Bellamy inte våga chansa.
Kanske det mest korkade uttalandet.

/Bellamy
Hur tänker du då? :)
Jag håller ju bara med dig om att om man inte kör så bra, så skulle jag precis som du välja ett premiumdäck?

För säkerhets skull. Man kan aldrig vara nog säker.
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Jag citerar Lasse-SL500: Kanske skulle behövas en KBTare här :-D

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den.

Mvh Jocke W
BMW CS #01430
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag tackar för alla tips, min tanke var inte att det skulle bli en sådan diskussion men så blir det ju ibland.

BMW CS #5206
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om vi utgår från att F1-förarna är så duktiga att de kan kan pressa materialet till max, alltså bil och däck, så märker man tydligt att deras varvtider går ned när däckens grepp försämras. De kan alltså inte kompensera det med sin körskicklighet. En körskicklighet so ingen på detta forum besitter. Alltså, oavsett körkunskap så påverkas körningen med sämre däck.

Sen är de lite komiskt att vissa skribenter utmålar sig som offer i andra trådar men beter sig troligtvis värst av alla.

E36
USA bilar
Dawwe: Kumho är inte ett kinadäck
Varför säger du att Nordman är ett skräpdäck? Det är definitivt inte skräp, det däcket heter egentligen Nokian Nordman och är således inte ett eget fabrikat. Tillverkas av Nokian i Nokians fabriker och ä rNokians eget budgetdäck. nokian rakt igenom.
Nokian gör så att man tar sina gamla mönster och dessa blir då Nordman, när man körde H4 och H5 degraderades H2 till NM+, nu kör man H5 och H7, då degraderas H4 till NM4.
Likaså på sommardäck, Gamla NRe blev NordmanE när man kom med Hakkaserien på sommardäck. Gamla i3 är nu Nordmnan SX när man kör Green och Blue

Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
1978: Sam Yang Tires byter namn till KUMHO och är koreanskt...

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den.

Mvh Jocke W
BMW CS #01430
E36: fast han skrev ju aldrig att det var ett skräpdäck? Han skrev att det var ett budgetdäck.

Stor skillnad. Även om vissa här i tråden av ngn anledning tycks tycka att man alltid ska välja det dyraste däcket, med motiveringen att priset inte är viktigt. I en tråd där bra, BILLIGA däck efterfrågas.

Bellamy: vill tacka för dina nyanserade inlägg som är svar på frågan, din generösa stil och vältalighet - du bidrar verkligen med dina kunskaper på ett humoristiskt sätt och sprider samtidigt glädje omkring dig.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"alltid ska välja det dyraste däcket"

Har fortfarande inte sett det uttalandet i den här tråden. Däremot är det många som inte tycker att man ska välja de billigaste däcken utan istället välja ett välkänt märke.

Sedan angående ton i tråden så var den bra till dess du började med att förolämpa Bellamy.

-------
//Lövet
Den som förolämpat någon här är inte jag, utan Bellamy som först skrev (om mig)

"Kanske det mest korkade uttalandet" - ett klart personpåhopp, det är klart jag svarar.

Jag skrev att en bra förare behärskar bilen med sämre däck, och exemplifierade att man bör välja de dyraste däcken för att vara säker, med Bellamy. Det är inget förolämpande i det, det var inte meningen att han skulle bli stött. Men han har i hela tråden fört fram åsikten att man bör välja de dyraste däcken, det är bara att läsa tråden!

Vad är det för konstigt med det, Andreas?

Grelle: jag, vi talar inte om F1 och varvtider här, utom om att sköta sig och uppträda ansvarsfullt i trafiken.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

"Kanske det mest ogenomtänkta uttalandet" kanske hade passat bättre? :)

För inte kan du mena att en bra förare "kompenserar" för dåliga däck? På riktigt alltså?

Vidare så handlar inte bra däckegenskaper om F1 och varvtider, nej. Men det handlar om vad däcken går för när det uppstår en oväntad situation. På bana är det inga problem med sämre däck, där känner du hela tiden var gränsen går. I trafiken hoppas jag inte att du åker runt och känner på gränsen när underlaget ändras eller temperaturen sänks?
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Personligen anser jag att man alltid skall välja ett testvinnande däck, säkerhet skall man inte snåla på. Har själv Hankook EVO 1, är nöjd.
(Undantaget vore kanske om man kör otroligt lugnt och aldrig hamnar i riskabla situationer...men det går - i princip - ej att undvika).
Sani: "Säkerhet skall man inte snåla på". Varför köper du då en Mondeo o inte en splitterny BMW 7-serie, eller varför inte en Mercedes S-klasse? Om man nu inte skall snåla på säkerheten...
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Lamt Dawwe, du vet bättre.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.