AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
41.482

Nya däck. Vilka?

Sida 5 av 11
Bellamy: Absolut, däckstester är bra. Däckskillen skulle jag däremot INTE lyssna på alla gånger, de vill ibland sälja det de har bäst marginaler på... Min far blev tex rekommenderad Nordman vinterdäck till sin nya F10, en rekommendation han INTE gick på. Har för mig det blev Bridgestone istället.
Att köpa lågprisdäck handlar inte om snålhet, snarare så gör man ett övervägande av hur man använder bilen, vilka personliga erfarenheter man har av diverse däck samt att man tar med i kalkyleringen att "lågprisdäcken" givetvis är sämre än motsvarande märkesdäck. Min åsikt är att så länge man väljer rimliga däck, dvs tillverkare som överlag har goda omdömen, om så av lekmän endast, som tex tillfälliga banåkare, så är det ett rimligt val med lågprisdäck. Men om ett däck har överlag negativa omdömen så skall man välja något annat, så resonerade jag när jag valde däck, dvs googlade alternativen kopiöst o försökte få en rimlig uppfattning om hur andra upplever däcken.
Jag kan bara tala för min egen del, men Federal SS595 är OK däck, däremot håller jag mig undan från Triangle, Sunny, Wanli mfl.
Sämre däck än Federal kommer jag iaf inte använda mig av, Kumho ligger typ i samma klass. Bästa kompromissen är väl mellanklassen (Toyo, Falken, Hankook osv), men jag bara kände att jag ville testa Federal, so far so good:).
E3
1.828
E36
USA bilar
Dawwe: Varför skulle Nordman vara så farligt att köpa? Nordman är Nokians eget "budgetdäck" tillverkat av Nokian med äldre mönster, i vinterdäck heter dessa idagsläget Nordman4 (med vissa undantag, Nordman+) NM4 är Hakka4 men med vanlig rund dubb istället för den gamla 4kantsdubben som är såld til..tadaa Bridgestone, man kan om man vill säga att Bridgetsone kör med gammal Nokianteknologi i dubben iaf....

LasseSL, vilken dimension hade du fårtt pris på Michelin? Det lät högt!
E36: Minns inte exakt men de tog bra betalt för Nordman (lokal däcksnisse). Som tur (??) var tipsade jag om däckonline.se så han köpte där istället. Märkesdäck för samma slant som "budget däck", det valet var inte svårt. Budget-däck skall vara billigare, inte bara ha sämre egenskaper:).
Förstår inte alls tanken med att göra däcktest på gamla bilar. Är det just däck man testar så vill man väl ha så liten påverkan som möjligt av andra saker. Det kan väl ändå inte vara svårt att fatta även om man förespråkar kinadäck?

Har för övrigt Nordman vinterdäck till min bil, mina däck är gjorda i finland och på klisterlapparna som satt på stod det Nokian så det är knappast nån "budgetskit" att jämföra med dåliga kinadäck.
Så klart...Det man har på sin bil är "alltid" bra grejer. Nordman är budget, punkt. Men på en gammal halvsleten -03:a (eller en 4-5 år gammal bil) så passar de utmärkt, men INTE på en sprojtans ny F10, min åsikt. "Kina däck" kan man ha på bruxiga bilar, bilar som rullar mycket,o som i mitt fall får nya sommardäck så gott som varje år. Jag rullar hellre på färskt gummi än på halvtorrt/halvsletet. De sämre egenskaperna är jag fullt medveten om, men det är fortfarande bättre med nya "Kina däck" med gott mönster än halvslitna "märkesdäck". Sen förespråkar jag inte Kina-däck, utan säger bara att det finns Kina-däck med rimliga prestanda, men det rör sig då om ett fåtal fabrikat som tex Kumho.
Vad är det som är såååå svårt att förstå i att jag tycker att däcken skall testas på sådana bilar som det kommer hamna på? Vi vet alla att bilen de sitter på kommer påverka resultatet, i någon riktning, kanske så förstärks skillnaderna?Då har man (däckstillverkarna!) ju ytterligare ett argument till att varför man skall välja märkesdäck. Däcken skall testas så nära de förhållanden de kommer användas i som möjligt, inte fan testar man hur bra en cabimpregnering funkar tex i Kalahariöknen? Eller?
Förtydligande: Vad jag menar med att testa på "gamla" bilar är att däcken testas på sådana bilar som de rimligen kommer hamna på. Däck på mellan 15-17" satt väl standard monterade på var o varannan bil från fabrik redan runt 2003, så varför inte testa de på sådan bilar (med!) eftersom det är föga troligt att den som köper en ny bil kommer byta däck redan första året, i regel dröjer det väl ca 4 år innan sommar & vinterdäcken är bytesmogna, eller? Det är väl ingen större vits med att testa 19" "Supersport däck" på en Kia Piccanto heller, även om den är helt ny. Nej 19" "Supersport däck" skall testas på sådana bilar som de rimligen kommer hamna på, dvs 5-10 år gamla prestanda bilar. Observera att jag pratar nu om dimensioner som är originalmonterade, många (inklusive mig själv) monterar större fälgar/däck på sina gamla bilar men man kan omöjligen testa allt, så man får helt enkelt göra ett rimligt antagande på vilka de potentiella kunderna kommer vara...Det är väl inte såååå svårt att förstå?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det låter fortfarande som att du försöker få det till att dåliga däck skulle prestera relativt sätt bättre när de testas på en äldre bil. Det tror jag helt enkelt inte på.

-------
//Lövet
Nej, men det är kanske din farhåga? Men vi vet inte. Jag tror att skillnaderna kan mycket väl vara större, eller mindre. Det räcker med att man testar EN gång, sedan kan man utgå från att det testet är indikativt, dvs att resultaten ändras i samma riktning oavsett vilken dimension som testas. Som det är nu så vet vi bara hur däcken presterar på nya bilar, inte hur de presterar i verkliga livet. Däckstillverkarna (märkes) har väl allt att vinna på ett sådant test, blir skillnaderna ÄNNU större så har de som sagt ytterligare ett argument.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här råder i alla fall ingen brist på kreativitet när det gäller argument för att rättfärdiga sitt val av skräpdäck...

Och för att citera Dawwe som troligen slog huvudet på spiken: "Så klart...Det man har på sin bil är "alltid" bra grejer. " - och en sådan åsikt viker man inte gärna från - det gäller ju bara att hitta mer eller mindre fantasifulla argument mot fakta...;o)

Min åsikt är att oavsett bil, är det bara däcken som har kontakt med vägen och därmed har dessa den absolut största inverkan på hur bra eller dåligt väggrepp man får.

Har man en "sliten bil" torde däckens kvalitet vara än viktigare eftersom du då har sämre utgångsläge säkerhetsmässigt redan innan du väljer däck...har du även en lite äldre bil är dessutom krocksäkerheten sämre om/när en olycka inträffar - ytterligare ett argument att skippa billiga däck på begagnade bilar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
JohanB: De olika däckens prestanda/resultat beror ju inte bara på gummiblandning/mönster utan i stor grad även av stommens "styvhet". Vi vet inte vad för slags stommar de vinnande däcken har kontra "skräpdäcken". Vi vet inte heller om en styvare (eller mjukare) stomme påverkar resultatet på en "sliten" bil, o isf i vilken riktning?Det vore intressant att veta. Sen skriver jag under på att däcken är det viktigaste, men testa de även på sådana bilar som de kommer hamna på i regel. Kan tala för min egen del men om ett sådant test skulle visa att tex bromssträckan vid våt vägbana för "skräpdäcken" på en "sliten" bil (nu menar jag skräpdäck som Kumho, Nordman o liknande) skulle bli 10m längre istället för 5m längre på en ny bil så skulle jag förmodligen valt nåt annat. Men om resultaten håller ungefär samma skillnad så...Eller om det krymper? Vi vet inte, men det vore kul o testa.
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
christer silvén: Har du blivit nå klokare?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den.

Mvh Jocke W
BMW CS #01430
Det är ju kul att "tjöta" - men jag får säga att det är inte många som brytt sig om att läsa trådskaparens första inlägg eller hålla sig till tråden? Han efterlyser bra, billiga däck - en rätt enkel fråga?

Jag tycker också det är intressant att diskutera allmänt om olyckor, men kan vi inte ta det i en annan tråd? Den som läser den här tråden för att han/hon vill ha råd om bra, billiga däck hittar ju inget alls om det - endast sidor fulla av annat?

Hittills har det kommit fram att Nankang NS-II är OK, Federal SS 595 är OK, Nokian Z G2 är OK. Inga av dessa är lika bra som Johans och Bellamys däck, men det är inte det den här tråden handlar om.

Finns det några fler, okej däck som inte är så dyra?

E36: det var 235/35 och 275/30, 19 tum. Jag tycker också det var högt - no deal. :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Av de 3 du nämner ligger Nokian Z på en helt annan planet greppsmässigt. Det placerade sig trea eller fyra av alla premiumdäck i ett av testen jag länkade till. För det har du väl läst? ;)

-------
//Lövet
Mina "erfarenheter":

Super Budget:

ITS 185/65/15 regummerat: Stay away. Suddgummi. Svensk regummering, numera i konkurs. Köptes strax innan bilen såldes för 375kr/st nya, inkl montering (satt på en 5000 kronors bil...)

Duro nånting 235/45/17: Mja...Slets fort...Minns inte så mycket mer av däcken, men ingen höjdare.

Budget:

Goodride SV550 & SP06 (tror jag de hette) dim 185/65/15: Funkade men jag tänkte hel tiden på att det var skräpdäck när det regnade. Inga problem med däcken, höll i ca 7000 mil (dvs ca 1.5 somrar). Kommer dock INTE köpa Goodride igen.
Meteor 185/65/15: Höll grymt länge.Inga problem men de kändes hala. Kommer INTE köpa igen.

Nankang Snow Viva SV1 195/55/16 (friktion): Mina nuvarande vinterdäck på bruxisen. Funkade bra i vintras men återigen, jag tänkte på vad jag hade för däck. Mjuka däck, har fått OK i tester på torr/våt asfalt men sämre på snö/is. Blir nog dubbdäck nästa gång

Federal SS595 205/45/17: Bruxisens sommarsulor. Helt OK! Dock så är mina däck märkta med "Approved in Europe" elle nåt liknande, dvs det kan tänkas finnas andra varianter av däcket avsedda för andra marknader, jämför med GY F1 tillverkade i Asien...

Mellanklass:

Hankook K104 235/35/19: OK däck, god slitsyrka fortfarande mer än hälften kvar efter 2000 mil (dock 7 år gamla så de byts nog ut snart pga åldersstrecket). Ett däck orunt, gick ej att balansera bort till 100%. Nyare Hankook skall vara bättre.

Falken FK452: Har inte kört mycket med däcken, men de har fått rimliga omdömen.

Toyo Proxes 235/35/19: Kommer inte ihåg men jag hade inga bekymmer iaf. Borde vara ett OK mellanklass däck.

Det är iaf de däck jag kommer ihåg att jag haft:)

Yes Andreas, det har jag! :) Jag har läst däcktesterna från 2010, 11 och 12.

Nokian Z kanske inte heller kvalar in? Eftersom det tydligen är ett premiumdäck och det är inte vad trådskaparen frågade om. Vill man veta bästa premiumdäck är det bara att läsa testerna -- men det är inte det tråden handlar om - han frågar efter bästa billiga däck.

Problemet med testerna är att de nästan bara tar upp premiumdäck. Jag har sett ETT test ta upp ett Nankang, och ett annat (AM&S sommardäck 2011) ta med Linglong (som f.ö. hade en dryg meter kortare bromssträcka en Michelin i testet - klart överraskande.)

Jag tycker Falken FK-452 är okej också. Det har smalare slitbana än andra däck, vilket gör att de kanske inte fyller ut hjulet och skyddar fälgen mot trottoarer - men är inte så dyrt och har hyfsade egenskaper tycker jag.
Hade Toyo Proxes på min E38 och de var som suddgummin, bra grepp - men slets ut väldigt fort.
AGI Soft Sarek 185/70/14: Vinterdäck friktion. Minns inte men de funkade iaf på bruxisen, dock inget jag skulle köpa igen (köpte 4 nya för 235kr, för alla 4*haha*). Regummerat.
Haha, värsta jag hört - 235 kr för fyra nya däck? :)

Jag har erfarenhet av tre olika dubbfria vinterdäck

Nokian WR (det är väl ett mellanklassdäck? Riktigt bra - tyst och bra grepp)

Falken HS439 (helt OK, men inte lika bra som Nokian)

Pirelli Scorpion Ice + Snow, 295/35 21 på vinterhjulen till X5:an. Alldeles för dyra, men ett brutalt grepp. Helt off-topic dock.
Lasse: En "vinst" på Tradera 2006, hade bra me flyt var bara en till som bjöd men han stoppade vid 230*haha*. Iofs så tillkom montering (500kr) så knappa 800kr för 4 nya däck färdiga på bilen var jag nöjd med, även om det var regummerat*haha*
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
När ni nämner Toyo, Hankook, Kumho, Falken osv. Det är inte dem jag menar när åtminstone jag pratar om "budgetdäck". Dessa tillhör mellanklasssegmentet och jag själv kört på både Falken FK 452 och Hankook Ventus Prime med goda erfarenheter.

Nokian Z G2 finns för övrigt ibland på kampanjer. Jag köpte 4st 225/50-17 för 5800 spänn alldeles nyligen. Då sparar man max några hundralappar på att köpa Duro, Federal osv.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.