|
Sida 3 av 11
|
|
|---|---|
|
Jag har kört bil i 27 år, i 15 av dessa som yrkeschaufför i Storstockholm på alla möjliga däckmärken från budget, regummerat till Michelin, och har aldrig råkat ut för "barn som dyker upp från ingenstans" eller "plötsligt springer ut i vägen" därför kör jag utan rädsla med Nankang, och tilläggas bör att jag kör inte som ett svin förutom någon enstaka höghastighetsrepa på motorväg när trafiken är gles. Kör man med insidan av huvudet som 98% av alla bilister gör behöver man inte svindyra märkesdäck till sin bil för vardagstrafik. Nankang fungerar alldeles utmärkt till 100% för svenssonkörning. |
|
|
APs egen Håkan Juholt har talat! Nu ser jag äntligen ljuset och en möjlighet att spara pengar. Det blir till att fortsätta med sommardäcken även under vintern. Kör man med insidan av huvudet behövs inga vinterdäck alls. |
|
|
Sluta tramsa Kristoffer, fyll på glaset av bag-in-box istället! ;) Allvarligt skojat, jag var tvungen att tänka till lite om detta, och ni som läst vad jag sagt tidigare vet att det tar lite tid när jag ska tänka. ;) Själv har jag kört bil och MC i Tjockholm i över 20 år, och inte alltid på de bästa, dyraste däcken. Men det har gått bra, jag har aldrig behövt tvärbromsa, aldrig varit med om en olycka, aldrig kört in i något. Jo förresten, jag körde omkull på MCn en gång och knäckte några revben - men det var en situation inget däck i världen kunnat rädda mig ifrån: ett såphalt brunnslock mitt i en kurva... :) Jag tycker det är svårt att hitta objektiva, vetenskapliga däcktester på nätet. Och jag tycker vissa gör det alldeles för lätt för sig genom att säga att dyrast alltid är bäst, eller att komma med helt ogrundade påståenden rakt ur det blå - t ex att "märket si-och-så är totalekonomiskt bättre, eftersom det räcker längre" - men helt glömmer att redovisa sin vetenskapliga källa till det påståendet? Och dessutom helt ogrundat påstår att problemet med MIG personligen är att jag inte bryr mig om totalekonomin. Vad grundar du det på Kristoffer? Det är också skillnad på olika däcktester, t ex skillnad på ett 15-tums "ballongdäck" för Golfen och ett 18-tums lågprofildäck för en Bimmer. Det är även skillnad på olika egenskaper, vad man prioriterar. Kort sagt: det finns inget som heter "det bästa däcket", för det beror på hur man kör och vad man väger in. Inget test jag sett redovisar slitstyrka, inte på ett vetenskapligt sätt i varje fall. Auto Motor & Sport gjorde ett test av prestanda-sommardäck i sitt nr 12 detta år, och att döma av det så ligger Pirelli P Zero, Hankook Ventus S1 Evo och Nokian Z G2 bra till. Bra grepp både i torrt och vått, lågt rullmotstånd och tysta. Michelin Pilot Sport går bort för min del eftersom det har för dåligt grepp i väta (anser jag) och Continental Sport Contact är för bullriga. Jag tycker personligen att det är enormt störande med bullriga däck, men vi är alla olika. Däcken jag letar ska sitta på en bil som jag använder varje dag, därför är det viktigt att de fungerar bra på våt väg (det regnar mycket i Sverige, för er som kanske inte märkt det? :) Priset är viktigt också. Jag förstår att däckhandlare har personliga ekonomiska intressen att just HANS märka ska köpas, helst för så höga priser som möjligt -- avancerad rymdteknik som däck ju är.... ;) Jag frågade just pris på Michelin Sport till bilen, en E39 Touring, och fick priset 18 125 kr inklusive montering för fyra däck. Jag är för SNÅL för det, jag kommer sannolikt aldrig att betala så mycket för så simpla saker som fyra gummirullar. Ang. ekonomi: jag tycker inte att man är mer eller mindre värd beroende på om man har råd eller ej. I mitt fall har jag förmodligen råd, jag tillhör en priviligierad grupp människor med hyfsad ekonomi, äger en obelånad villa i Stockholm med pool, och inga lån på något annat heller, vare sig de fem (gamla) skrotbilarna, två MCn eller något annat här hemma. Jag lever enligt principen att antingen har jag pengar, och då kan jag köpa något, men annars inte - jag lånar ALDRIG till något - är helt skuldfri sånär som ett gammalt lån till CSN på 20 tusen. Det är en prioriteringsfråga också. Det finns mycket annat som kostar pengar än bilar. Barn t ex, eller semester med frugan kanske? I mitt fall har jag byggt om huset här hemma de senaste två åren, rivit bärande väggar, lagt nya golv, kaklat, tapetserat, målat, dragit in braskamin, byggt bastu, bubbelbadkar, kopplat in två värmepumpar, byggt en veranda med infälld badtunna i altanen, målat om huset och garaget, rivit bort all ful gammal asfalt på uppfarten och personligen krupit på alla fyra och lagt åtta ton marksten med infälld belysning. Även om jag gjort allt själv - t ex dragit all el och rör - men ej kopplat in det - så har det kostat mycket pengar. Kring 400 000 har jag spenderat på detta, inklusive nya möbler. Allt detta gör att jag överväger priset på däck innan jag bestämmer mig. I mitt liv är det mycket annat än däck som kostar pengar. Jag har fått ett pris på 7100 kr monterat för fyra Nokian Z G2 i M5-originaldimensioner, som jag förmodligen kommer nappa på. Enligt AM&S så är det ett bättre däck på våt väg än de (svin)dyra Michelin och Conti. När priset dessutom är 7 000 mot 18 000 så känns det som rätt val för mig. Ang. Nankang NS-II: de sitter på de fälgar som jag ville ha till min E38 av estetiska skäl. Kalla mig idiot, men jag anser fortfarande att de är bra, säkra, ganska tysta. Inte lika bra som de dyraste, men jag kör heller aldrig som en idiot. Jag kan inte hitta ngt test av Nankang NS-II, men när Teknikens värld testade ett annat Nankang mot Michelin, så hade det 2 meter längre bromssträcka från 100 än Michelin, men till en fjärdedel av priset. Inte så stor skillnad, tycker jag. Kör försiktigt där ute hörni! :) |
|
| Oj! =) | |
|
Det är väl inte så svårt att hitta däckstester? Bara Auto Motor Sport har 46st att läsa igenom: Länk ------- //Lövet |
|
|
Angående den här debatten om billiga däck vs dyra sk kvalitetsdäck; det som är lustigt i sammanhanget är väl inte huruvida man har råd att kosta på sig det dyraste alternativet eller väljer budget - mer intressant är frågan om prioritering. Att döma av fler inlägg just här på AP är det många som lätt köper extremt dyra 19- eller 20-tumsfälgar för att sedan tvingas spara in på däcken och välja "billiga" märken med (ofta) sämre egenskaper. För egen del sparar jag hellre in på fälgarna och åker på dyra kvalitetsdäck...det är ju trots allt däcken som har kontakt med underlaget. Men, men...allt handlar om prioriteringar och vi gör alla olika val. Det som oroar är ju att man riskerar möta x antal bilister i trafiken varje dag som snålat med däckskontot och kör på gamla utslitna sulpor på finfina superfälgar... /J.I |
|
|
Bra erfarenhet av dessa två 19"-are: 235 40 R19 Pirelli PZero 245 40 R19 Dunlop SportMaxx Tänk även på belastningsindex. Skulle jag köpa nya skulle det nog bli ovanstående, Conti, Nokian, Uniroyal, Vredstein eller Michelin. |
|
| Tänk även på miljön! Det betalar sig sannolikt att inte skicka däck runt halva jorden. | |
| Fast det kan ju vara svårt att veta var däcken är tillverkade när tillverkarna har fabriker och samarbete både här och där. Mina Nokian är t.ex "made in Japan". | |
|
Det finns ganska gott om "oberoende tester" som är gjorda så vetenskapligt man nu kan göra (det enda man inte kan veta 100% är om däcken som levererats är "standarddäck" eller specialgjorda dito). Jag lägger väl in länken till svenska däcktester gjorda av ett antal olika organisationer en gång till, om någon missade den tidigare i tråden: [LÄNK] I övrigt verkar detta nästan vara som religion och politik - har man bestämt sig för att billiga däck är "mer prisvärda" än kvalitetsdäck, är det ingen åsikt man viker från...man väljer att blunda för att billiga däck bevisligen har flera meter längre bromssträcka än premiumdäck vid en given hastighet och samma underlag, med motivationer som "Jag behöver aldrig bromsa hårt för jag har koll på min körning och har hittills inte krockat...". Ok, då får vi hoppas att man även lyckas undvika alla "situationer" även i fortsättningen - men personligen litar jag inte ett smack på vad mottrafikanter, barn, djur, naturelement etc. gör för att underlätta min framfart - snarare räknar jag med att förr eller senare kommer något av dessa element att förr eller senare försätta mig i en situation då jag behöver all säkerhetsmarginal jag kan få av bra däck...det kanske är i morgon eller kanske om tio år, men när den dagen kommer vill jag ändå vara så väl förberedd jag kan vara. Det närmaste jag hittills varit i en "situation" var när en stor älgtjur plötsligt klev upp på vägen bakom ett backkrön och jag bara hann släppa på gasen och gira in bakom älgen (ut i motsatt körbana - tur att det inte var möte!) och sedan tillbaka till min sida igen i 90 km/h - då hade jag bra däck (Michelin) och manövern var på gränsen för att få sladd - med dåliga däck hade jag kanske kört på älgen eller ännu mer troligt hamnat i diket pga sladd... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det verkar var lika mycket religion som det är med olja... att tro att Castrol o Mobil är det enda som går att hälla i motorn är "verklighets uppfattning" som heter duga ;-) If God doesn't drive BMW, then why is the sky blue and white Mvh Jocke W BMW CS #01430 |
|
|
Vem har kommit med det exemplet i den här tråden? ------- //Lövet |
|
|
Gäsp! Det verkar vara lika mycket religion som det är med olja! If God doesn't drive BMW, then why is the sky blue and white Mvh Jocke W BMW CS #01430 |
|
|
Jocke W, oljor är standardiserade produkter som är tydligt klassade efter olika standardiserade klassningssystem...om man vet vad klassningarna betyder är det väldigt lätt att se vilka oljor som är bra och vilka som är mindre bra. Personligen struntar jag helt i märket på oljan och går på klassningarna och vilka basoljor de innehåller. Hade däck varit lika standardiserade produkter och de hade haft tydliga och lättförståeliga kvalitetsklassningar (utöver de DOT- och E-märkningar som finns och som i princip bara säger att det inte är direkt livsfarligt att använda på vägen) hade det varit mycket lätt att avgöra vilka däck som är bra och vilka som är "skit"... kommande EU-märkningar (ex: Länk. ) är dock ett steg i rätt riktning som säger lite mer än nuvarande märkningar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Att säga att det bara är Michelin eller Conti som gäller anser jag är trångsynt! Tänker inte delta mer i denna tråd utan konstatera att ännu en tråd spårar ur på AP... PS: åker på Michelin pilot sport, Conti, NanKang och Hankook If God doesn't drive BMW, then why is the sky blue and white Mvh Jocke W BMW CS #01430 |
|
|
Tja, personligen tycker jag bara att det är just Michelin och Continental som har visat sig hålla hela vägen fram när det gäller däck.... Har testat många märken sommardäck genom åren (Michelin, Continental, Pirelli, GoodYear, Dunlop, Uniroyal, Bridgestone, Yokohama, Nokian, Gislaved och t om ett kinadäck som jag inte minns namnet på men som satt på en uppsättning beg. fälgar jag köpte till Mercan och säkert några märken jag glömt bort) och det är bara Michelin och Continental-däcken som har fungerat riktigt bra även när de har blivit lite slitna - alla andra märken (förutom kinadäcket som var hemska även om de var nästan nya - så de sålde jag snabbt vidare för en spottstyver) kändes bra i början men tappade framförallt våtgrepp och balansering vartefter de slets. Men även bullernivåerna ökade drastiskt hos t ex Pirelli och Nokiandäcken vartefter. Vissa märken t ex Yokohama och i viss mån Good Year och Bridgestone slets upp ganska fort. Överlägset bäst ur slitagesynpunkt har de olika uppsättningarna Michelin varit. Nokiandäcken har varit rätt bra ur slitagesynpunkt också. Michelin har varit däck som aldrig har varit svårbalanserade (nästan alltid väldigt lite balansvikter vid balanseringarna) och de har alltid behållit balanseringen ända tills de varit helt utslitna, samt aldrig haft konstiga vibrationer eller annat för sig - helt enkelt rullat 100% perfekt hela tiden. Men valet är ju fritt - välj de däck som man tror fungerar tillräckligt bra... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kristoffer_L: Jag förmodar att det var mig du menade var APs egen Håkan Juholt. Den liknelsen är lite svår att förstå sig på om jag får säga det utan att verka dum, och jag förmodar att det även var menat som en provokation och om så var fallet så missar du grovt och skjuter utanför med minst tio mil. Alltså är det för att jag påminner om en snål smålänning som du nämner Håkan Juholt med tanke på att han är en smålänning eller vad syftade du på? Då kan jag informera dig om att jag inte är smålänning och inte tycker jag att jag är snål heller, fattig kan man kalla mig möjligtvis men inte snål. Och inte för att jag har något emot smålänningar, eller snåla människor heller för den delen, men den liknelsen håller inte. Om jag får gissa lite så inte kan det väl vara för att jag rent retoriskt påminner om Håkan J? Det har jag svårt att tro på för det vore ju närmast smickrande för mig att bli jämförd med en så skicklig talare som Håkan J, och att du som snarare har varit mer fientligt än vänligt inställd helt plötsligt har gjort en helomvändning och skulle ge mig så fint beröm det verkar lite väl misstänkt och märkligt. Så nä det måste bara vara något annat. Utseendet kan det ju inte vara heller för dels så ser jag inte ut som Håkan J och jag tror inte heller att du vet hur jag ser ut. Hur skulle du veta det? Så nä det måste vara något annat. Iofs om man verkligen letar med stort förstoringsglas och vågar sig till att hitta likheter rent politiskt så finns det ju likheter mellan mig och Håkan J, han är sosse och att mina politiska sympatier finns på vänsterkanten det är ingen hemlighet men det är inte ju inte riktigt en unik eller en distinkt liknelse. Enligt diverse olika undersökningar så är ju bortåt 45% av svenska folket vänstersympatisörer så där faller ju den teorin rätt åt helvete. Det är ju glädjande för dig att du har funnit ljuset men det vore vänligt om du kan kasta lite ljus över vad du menade för det är minst sagt dunkelt. Alltså på ren svenska vad i h-e menade du med att jag är APs Håkan Juholt? Kunde du inte ha tagit i ordentligt och sagt att jag liknade Lars Ohly istället? För då hade jag blivit riktigt själaglad över att bli jämförd med en så kunglig man som han, men vafan Håkan Juholt? Fan jag som Håkan Juholt det kan jag inte släppa igenom. |
|
|
henke: låt Kristoffer sova ruset av sig, han har nog somnat vid flaskan! :) Lasse Ohly är ju annars den svenska historiens största lögnhals och mupp !! Han ljög ju så friskt om att han hade spelat fotboll mot Nacka Skoglund att han tydligen själv trodde på det? Ända tills någon påtalade att Lars måste ha varit i femårsåldern i så fall? Kan man ljuga så intensivt om dessa saker så undrar man om han inte kan ljuga lika friskt om andra saker? Lev väl, kör MC, sluta fjanta med små BMW-dieslar med 15-tums hjul! :) |
|
|
Man kan väl kanske säga så här: Märkesdäcken (Michelin,Conti,Pirelli,Bridgestone osv) har i regel klart bättre egenskaper rakt av än "Kina-däck" (Federal,Kumho,Nankang osv). Men vi glömmer bort en viktig sak, förvisso är det endast däcken som har kontakt med vägen men även skicket på hjulupphängningen har rätt stor inverkan på HUR bilen beter sig vid en undanmanöver/panikbromsning. Slitna/halvkassa dämpare förlänger bromssträckan, och försämrar väghållningen. Analogt med detta följer då att den dag man byter dämpare så skall man sätta dit de allra bästa dämparna man kan hitta för att behålla eller öka på sina marginaler, dvs inte köpa de billigaste på ebay.de med motiveringen "bilen är ju inte värd mer än 10000...". Jag har svårt att tro att dämparna på Johan B's bil (om de nu inte är bytta mot nya av minst motsvarande kvalitet/prestanda som original) är lika bra som de var upp till 6-7000 mil. Jag må köra på "Kina däck" på bruxisen, men å andra sidan är även väghållningen fixad, jag kommer inte "studsa av" vägen vid en ev undanmanöver pga kassa dämpare/fjädring iaf. Skall man vara så säker man bara kan bli så finns det fler saker att koncentrera sig på än bara just däcken, även om däcken förmodligen hör till det mest betydelsefulla. För övrigt vore det väldigt intressant om de gjorde däckstesterna med en vanlig halvsleten lagom ovårdad 8-9 år gammal svenssonbil istället, för det är väl där nånstans medelåldern på den svenska bilparken ligger har jag för mig...Nya fräscha bilar som testerna görs med spetsar till resultaten, men frågan är om skillnaderna skulle vara lika stora (eller ännu större!) om testerna gjordes på "lagom inkörda bilar". Kan inte tänka mig att däcken skulle prestera lika bra på en bil med tex lite lagom slitna dämpare, eller varför inte lagom "uppmjukade" bussningar... |
|
| Idag sitter det väl kinesdämpare på var och varannan bil med, lika illa det som kinadäck i mina ögon... :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.