AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
41.483

Nya däck. Vilka?

Sida 2 av 11
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hade Hankook EVO på en bil jag bytte till mig en gång och var positivt överraskad. Samma däck fick bra betyg i EVOs däcktest.

Ett annat däck som väl är "halvdyrt" men som imponerat mycket på mig är Goodyear Eagle F1. Betydligt tystare än motsvarande däck från Pirelli.
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Måste ställa frågan om nån sitter o bärsar på hos AP nu?? En moderator med hög promille? ;-)
Nu ligger tråden i Allmänt om bil o trafik :-O

If God doesn't drive BMW, then why is the sky blue and white

Mvh Jocke W
BMW CS #01430
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det finns bra däck i mellanprissegmentet. Exempelvis vann Hankook Ventus Prime 2 Aftonbladets däckstest i år och slog "premiumdäcken".

-------
//Lövet
Vissa här har tydligen personliga problem, eller svårt att läsa / förstå och hålla sig till ämnet? Får man rekommendera KBT? Det lär funka. Tips från coachen: läs TS första inlägg.

Simon76: det är ingen som påstått att Nankang är det bästa däcket, men det var vad TS frågade efter - ett bra billigt, däck. Att det skulle vara livsfarligt är en överdrift. Jag kör själv sporthoj, och när man sitter så oskyddad lär man sig snabbt att det är viktigare att den som kör klarar av att anpassa hastigheten efter omständigheterna, att han förväntar sig det oväntade av andra och att han ger fan i att tala i telefon bakom ratten, äta eller sminka sig. OCH - det stavas "jättebra" - inte "gättebra".

Tack för tipset Asken.

Jag har genom åren kört på en lång rad olika däck, alltifrån billigt tjosan till Michelin Pilot Sport på Alpina-fälgar. Och genomgående är att jag faktiskt aldrig stött på ett däck som jag uppfattat som farligt. Däremot är det ofta ganska stor skillnad. Ofta - men långt ifrån alltid - är ett dyrare däck "bättre" än ett billigt. Det finns däck som kostar en tredjedel av de dyraste, men ger samma grepp. Dock brukar billiga däck nästan alltid vara bullriga. Men även dyra däck, som t ex Dunlop SP9000 eller Avon är bullriga.

Jag har hört gott om Nokian Z G2, tysta, bra grepp, lågt rullmotstånd. Någon som har erfarenhet av dem?
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Ja, jag vet att jag stavade fel.. En edit-funktion skulle inte skada..

Hur som helst, så tycker jag iaf att man bör undvika de allra billigaste däcken.

-------
Min bil suger inte...
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jocke W, jag undrar det samma, det är ju däck till BMW det gäller.

Och jag följer tråden med intresse.

BMW CS #5206
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag körde Nokian Z G2 på 525an ett tag. Kändes bra. Eller nåt. Svårt att säga så mycket egentligen eftersom jag bara körde lugnt och de satt på cirka 50 mil. De var ganska tysta men något bullrigare och hårdare än de Hankook Ventus Prime 2 som satt där innan (dessa byttes bort eftersom ett däck var orunt).

-------
//Lövet
Jag tycker det skulle vara kul att få input om bra däck för så lågt pris som möjligt, och jag tror det är någon underliggande psykoligisk känsla av "optimering" som ligger bakom det. Att hitta "bäst" pris / prestanda är helt enkelt roligare än att alltid köpa det dyraste.

Michelin, Continental, Pirelli gör förmodligen de bästa däcken, men de är klart svindyra också. Finns det däck som är hälften så dyra, men ändå NÄSTAN lika bra? Det är DET som är det roliga tycker jag!

Om man drar liknelsen med att köpa rödvin, så VET man att man får det bästa vinet för 500 kr flaskan. Chateaunoef du Pape. Men det är inte lika roligt som att hitta ett bra vin för en bråkdel av priset, som man verkligen gillar lika mycket -- eller hur?

Så har ni tips på tysta, lättrullande däck så ÖS PÅ !! :)

(diskussion om jag VERKLIGEN menar vad jag säger, eller om jag bara skriver så för att jag egentligen vill ha blingälgar med så breda däck som möjligt kan vi väl ta i någon annan tråd? :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det finns en bra mellanklass av däck med prestanda som oftast är tillräckligt bra men med klart trevligare prisbild än Michelin, Continental, Pirelli osv

Jag tänker på Falken, Vredestein, Fulda, Kumho, Hankook som alla är "nästan" lika bra som premiumdäcken men klart billigare.

Linglong, Marangoni, Duro, Federal, Marshal, Sunny osv skulle jag aldrig sätta på bilen. De har misslyckats i alldeles för många tester.

-------
//Lövet
Felet många gör, inklusive Lasse SL-500 är att de fokuserar på inköpspriset. Det intressanta är hur många mil däcket håller OCH hur prestandan är när 2-3 mm återstår. Michelin är helt klart det däck som haft bäst prestanda även när det bara är några millimeter kvar - men nog så viktigt även hållt länge. Mina bakdäck 255-35-18 varade i nästan 4000mil på 320d.

Sen är jag klart imponerad av Autopowers egen Nostradamus - som kan förutse det oförutsägbara :-)
Andreas: Jag hör att du inte testat Federal SS-595 personligen..Jag har Federal SS-595 på min bruxis (205/45/17), är nöjd med grepp i vått som torrt, men visst tänker jag på att det är "Kina däck" när det regnar mycket. På de övriga bilarna har jag Hankook Ventus K104 (19"), Falken FK-452 (17") samt Michelin Pilot Sport (17"). Skillnaden mellan Federal och Hankook/Falken är liten, den största skillnaden ligger i priset o vetskapen om att Federal är "skit-däck", vilket inte är riktigt sant...Michelin däcken är väl de jag "litar" på mest när det är riktigt blött, sen om de är bättre eller inte vete-katten, men men....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns nog ingen person som genom att i vanlig trafik bara köra med en vanlig bil kan känna skillnad på t ex 5m bromssträcka från 100km/h hos olika däck - sådana skillnader ser man bara i seriösa tester......MEN dessa 5 meter kan vara skillnad på liv och död för den som man panikbromsar för - t ex ett barn som plötsligt springer ut i vägen.
Och i blött kan skillnaderna vara väldigt stora i bromssträcka mellan ett bra och dåligt däck, när ett bra däck har stannat bilen kan ett dåligt däckval göra att man passerar "stoppunkten" hos det bra däcket i 30 km/h. Att vara medveten om att däcken är dåliga i väta är väl iofs bra, men tyvärr kan man inte förutsäga alla händelser i trafiken och därför vet man ju inte hur mycket långsammare man måste köra i väta med dåliga däck (om man nu verkligen kör långsammare även om man "vet att däcken är dåliga"...). Exakt hur mycket långsammare kör ni när ni "vet att däcken är dåliga"?

Och som redan påtalats:
"Det är dyrt att vara fattig!", dvs. att välja de för stunden billigaste lösningarna blir oftast mycket dyrt i längden i förhållande till om man köpt lite mer påkostade lösningar från början - det är totalekonomin som är det intressantaste!
Ta Michelindäcken som exempel - bara genom att de är mer lättrullade har man under däckens livslängd (som dessutom är längre än de flesta andra märken) tjänat in merkostnaden gentemot billigare däck, i form av lägre bensinförbrukning. Den längre livslängden blir ytterligare en faktor som gör att km-priset blir lägre.

Jag har dock full respekt för att en del människor kanske inte har råd att köpa det "dyraste" hela tiden, men jag anser personligen att det känns lite konstigt när någon har köpt en fin dyr bil för flera hundra tusen och "feta fälgar" för kanske 10000kr eller mer och sedan väljer att sätta på "skitdäck" på bilen bara för att de är några hundralappar billigare i inköpspris...men vi gör alla olika prioriteringar.

Detta är MINA åsikter och de står jag för. ;o)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Finns det nån seriös test där Federal är med då? Har själv svårt att tro på dylika märkes förträfflighet men det vore kul att se om dom är testade på riktigt nån gång.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här finns en länksamling på däcktester:
Länk

I vissa av testerna finns lågpris- och budgetmärken med...

Mvh
Johan B

Johan B: Det är ju nästan som med motorolja...Man kan idag hälla på "nästan vilken Biltema-olja som helst" i alla äldre BMW bilar (typ -04 och äldre). Ytterst tveksam att någon kommer ta skada, men om det händer något kommer man naturligtvis skylla på oljan...Det är lite samma sak med däcken nästan, fast mer tillspetsat då...
Jag vet mycket väl att Federal är sämre än de dyra däcken, men de dyra däcken är knappast 3 gånger så bra, o håller inte 3 gånger så länge heller för den delen, men visst har du en poäng i att 5m kan vara skillnaden mellan "nära ögat" och "katastrof". Men i mitt fall är jag fullt medveten om att mina "skitdäck" inte hör till de bästa på våt väg, därför kör jag därefter. Alltför bra däck kan ju göra att föraren blir "övermodig" då han tänker "Jag har fan-i-mig Michelin Super Monsun däck o de kan man köra med i 180 fast det står flera cm vatten på vägen..."

GE: Man kan hitta en hel del om tex Federal SS595 om man googlar, överlag goda omdömen, speciellt med tanke på priset (ca 800kr/st för 235/45/17, premiumdäcken ca 1300kr/st.)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dawwe, det går inte riktigt att jämföra med motoroljor eftersom oljor i praktiken är strikt standardiserade produkter med mycket tydliga standardiserade kvalitetsklassningar - kort sagt: oljor med samma klassningar är väldigt lika varandra i egenskaperna, vilket tyvärr inte däck är.
Ett däck kan säljas så länge det är någorlunda runt och liknar ett däck...

Ökade säkerhetsmarginaler med bra däck kan alltid ätas upp av att föraren kör fortare/mer aggressivt, men då beror det i större utsträckning på föraren än däcken.

Att anpassa hastigheten efter däckens dåliga fömåga, är ett argument som ofta används av personer som anser att "sommardäck fungerar bra i vinterväglag så länge man bara kör lite lugnare", och visst kan det ligga en del i det för om man kör i t ex. 1km/h är risken liten att det händer något även om däcken är dåliga...;o)

Problemet med "kundvittnesutsagor" när det gäller t ex däck, är precis det jag redan har försökt påtala - få eller inga personer kan känna skillnad på däck som t ex stannar på 45m respektive 40m från 100km/h i vanlig trafik, eller däck som vattenplanar vid 88km/h respektive 93 km/h - förrän dessa 5 metrar eller få km/h säkerhetsmarginal verkligen hade behövts för att undvika en olycka - men då är det försent!

Mvh
Johan B

Johan: Absolut däck är ingen "standardiserad" produkt, men det kommer komma nya regler från o med i höst, tydligen nån form av "EU-märkning". Personligen kör jag hellre med "Lågbudget" däck med riktigt gott/djupt mönster än dito halvslitna märkesdäck. Jag är dock ganska övertygad om att Federal däcken klarar sig rimligt i väta, för övrigt är väl inte väta Pilot Sport starkaste sida heller för den delen...
Testerna ger jag inte så mycket för, men de är iaf en fingervisning om vilket däck som presterar bra/bättre under "laboratorieförhållanden". Vore intressant att se statistiken på vilka däcksfabrikat som har flest olyckor per däck....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dawwe, håller med dig om statistiken, men håller inte med dig om att testerna är ointressanta/missvisande.
Om testerna är korrekt utförda och inte manipulerade (vilket tyvärr verkar vara fallen ibland eftersom man har avslöjat att många däcktillverkare skickar "specialtillverkade" däck till de som utför testerna - tester som genomförs i länder där man prioriterar t ex våtegenskaper får skräddarsydda däck som är extra bra på detta och i länder där man prioriterar högfartsegenskaper får däck som är specialtillverkade för det, etc. även om däcken ser ut och heter som "standarddäcken" - på så vis kan ett visst däck få onormalt bra slutbetyg i testet), är det enda möjligheten att jämföra egenskaperna under samma förhållanden. Om testarna har köpt däcken på öppna marknaden utan att fabrikanterna vet om vem som köpt däcken och att de skall användas i däcktester, eliminerar man problemet med skräddarsydda testdäck.

Och visst, kanske är det i många fall bättre att köra med ett nytt lågbudgetdäck än ett nästan utslitet premiumdäck - men då jämför man ju "pickar och morötter". ;o)

Kommande EU-märkningsregler är helt klart ett steg i rätt riktnining för konsumenterna!

Mvh
Johan B

Visa användare
23
bjarnum
328i sedan -00
320 cab -91
316 compakt med soltak -96
Här är också lite tester av olika däck och vad man tycker om det.
Kan bara konstater att samma däck uppfattas väldigt olika i kvalitet av dom som lämnt sina synpunkter
Länk
Göran

Dawwe : Möjligen är jag dålig på att googla men jag finner inte en enda seriös test där Federal är med. Bara en massa sidor där vanliga konsumenter säger sitt och sådana sidor saknar ju helt relevans när det gäller att visa om ett däck är bra eller dåligt eftersom man inte har en aning om vilka preferenser den som sätter betyget har.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.