AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
41.486

Nya däck. Vilka?

Sida 10 av 11
Lasse-SL500,
Det är fritt fram att skoja lite. Nå, sitter NS2 på "trampbilen" din? ;-)

Tja, drygt 1600kg tror jag bilen vägde. Ja 205 är en klen dimension, det håller jag med om. Uppgradering skedde senare till 225. Det är f.ö. klart att motorn spelar roll, det skall inte bara bromsas - det skall också svängas och accelereras.

275 får jag inte plats med på min BMW men Goodyear Asymmetric 2 255 får plats och de däcken är jag riktigt nöjd med.

mvh/ Anders
Lasse, såg nu att det var din 740 som var skodd med 20" NS2...

mvh/ Anders
SL500: Eftersom du i vart och vartannat inlägg försvarar lågbudget däcken kan du väl istället ta fram någon uns av fakta som styrker Nankangdäckens förträfflighet jämfört med premiumdäck mer än inköpspris? Och varför måste man ha egna erfarenheter för att det skall "gillas" eller är det kanske bara så att när argumenten för budgetdäcken tryter åker skygglapparna på och man vill inte riktigt veta sanningen? Plattityder eller ej ;-)

Jag anser mig själv vara en alert och vaken förare och väljer givetvis däck som ger bästa möjliga prestanda - men ser samtidigt till att försöka få dem till ett så bra pris som möjligt. Tyvärr är jag inte lika duktig som SL500 och henkelexus i att kontrollera mina medtrafikanter och väderlek så därför har jag inte råd att välja Nankang :-)

Trevlig kväll på dig med!
AKN: tack Anders, jag menar aldrig illa och tycker det är kul att gnabbas så länge det inte blir påhopp. :)

Däremot kan jag bli lite syrlig när jag tycker att någon pratar utan erfarenhet, eller är respektlös -- och det betyder väl att jag får lov att tåla en del syrligheter tillbaks. :)

Kristoffer: vi vet att du gillar whisky, ta det lugnt med flaskan ikväll. ;)

Jag vet att det finns bättre däck än Nankang. Det finns alltid bättre däck. Men det jag vänder mig mot är en prisskillnad på 6000 kr för fyra däck, om det i slutändan visar sig att skillnaden är så liten.

Uttrycket "man får vad man betalar för" är det mest korkade, värsta skitsnacket och jag är så trött på det! Sanningen är att om man betalar 2.5 ggr mer (som Michelin kostar i 19 tum), så får du 0.05 bättre prestanda.

Det är möjligt att prisskillnaden är mindre i 16 tum, och om det bara är några hundra vi talar om tycker inte jag heller att det motiverar en chansning -- men om det är sex tusen kronors skillnad, då känns det som man blir lurad, rövknullad - gör en dålig affär.

På min 540 som är min dagliga bil, den får verkligen jobba, har jag 19-tummare med 275 bak, 245 fram - och det var några billiga däck som satt på. Inte så kul.

Den här bilen:
Länk

Bra grepp i både torrt och blött.... MEN, de bullrade något osannolikt - man blev lomhörd! :) Och de var TUNGA, stommarna var både tunga och hårda, så jag köpte fyra nya hjul! Jag vågar knappt berätta, för det var en riktig chansning. Däcken på de nya hjulen är Achilles ATR Sport, men till min stora glädje visade de sig vara både tysta, runda och lätta. De rullar jättefint, tyst.

Jag ska byta däcken på de andra fälgarna och återkommer med rapport, för jag gillar de svarta fälgarna på den svarta bilen. Jag tänkte testa något mellanklassdäck, Fulda Supersport eller Nokian Z G2 ligger bra till. Men det blir nog inte förrän till våren.

Trevlig kväll på er alla !
Lasse,
Satsa på toppdäck, det är dina BMWs värda. Nankang är bland de bättre budgetdäcken men upp till toppdäcken är det långt.

mvh/ Anders
SL500: Jag säger inte att du skall köpa Michelin, de är heller inte särskilt prisvärda och inte heller alltid de som presterar bäst. Däremot om du kanske lägger till någon eller ett par hundringar extra per däck får du ju betydligt mycket bättre totalegenskaper än om du väljer nankang.

Precis som AKN säger så förtjänar dina bilar bättre däck med tanke på vad du har för bilar! :-)

Tack hörni, det är mest gamla bilar. Men de är i gott skick, snygga för att vara antika gamla skrotbilar. :)

Jag gjorde ett högst ovetenskapligt test ikväll, med E38:an. Den har 20-tums med Nankang NS-II (som det står på däcksidan), 245 fram, 275 bak.

E38:an är en riktig glidare, passar mig som verkligen inte är en "rejsputte" med bil, om jag vill åka fort så gör jag det med MC. Min ZZR sägs göra 0-200 på 6.8 sekunder men det har jag aldrig vågat testa, ärligt talat. Jag har kört närmare 300 med den, men aldrig på landsväg, och jag har aldrig vågat vrida gasen i botten på den helt -- den har 202 häst på 225 kilo. Det drar iväg så man blir nästan rädd, svårt att beskriva känslan. Jag kan verkligen rekommendera MC för er som vill pröva något som accar galet snabbt. En M5:a, Ferrari eller vad du nu väljer, är riktigt långsamt i jämförelse. :)

På MC har jag förresten Michelin Pilot Sport, suveräna däck.

Jag verkligen älskar E38:ans gång. Det är betydande skillnad jämfört med E39:orna. E38an liksom "flyter", gungar fram på ett annat sätt. Och den är tystare, och ljudet från stereon är bättre. Den tom höjer och sänker volymen själv, beroende på omgivningens buller. :)

När man kör i 80 så är det rätt tyst i kupén. Om man dämpar V8:ans diskreta muller (om ni inte har en V8 så får ni tänka er in i er egen favoritmotor, knattret från en diesel-fyra t ex :) genom att släppa på gasen, då hörs bara ett diskret susande från däcken. På min bil hörs också ett ganska irriterande susande från framrutan, det beror på dåliga tätningar. :)

Det är möjligt att NS-2:orna blir mycket sämre efter något år, men jag uppfattar dem som tysta och behagliga, dessutom lättrullande. Läser man diverse tester (oklart källa i vissa fall, hur de utfört testerna -- vissa är subjektiva inlägg från läsare, andra är subjektiva "tyckande" från journalister, och vissa -- ytterst få -- är mätta vetenskapligt med decibelmätare.

Jag hade Michelin PS2 på mina Alpina 20 som jag hade på E38:an för några år sedan, men ärligt talat uppfattar jag inte dem som tystare. Och jag förvånas av det, för jag förväntar mig absolut inte att Nankang ska vara tystare än Michelin -- och det är de nog inte heller. Det vore konstigt, med tanke på att prisskillnaden är så stor - Michelin kostar tre gånger så mycket i 20 tum. Det är inte hundringar vi talar om, utan ca 2000 kr dyrare per däck. Skillnaden i ljud är inte märkbar tycker jag. Däremot är tydligen Nankang värdelösa i regn, åtminstone enligt testerna. Å andra sidan påstår de ju att det skulle vara "bullriga", vilket är rent skitsnack. Åtminstone nya NS2 i 20 tum på en E38 är inte alls bullriga, snarare ganska tysta!

Jag kommer skaffa antingen Fulda SportControl eller Nokian på E39:an, men det blir inte förrän i vår -- jag ber att få återkomma med vad jag tycker om dem.

Kör försiktigt, gasa lagom! :)
Ursäkta att jag spårar ur och lånar tråden lite, men jag blev lyrisk när jag fick snacka om MC... Det här är ett bra, realistiskt klipp av hur en ZZR känns att köra 0 - ganska fort. Om ni har bra ljud i datorn så höj lite grann... Det är just accet som är galet när man sitter på, det går så fort så man blir både livrädd och kall av skräck, rysningar och samtidigt skriker man inombords och vill bara ha MER !! :)

Länk

Här är en tokfrans som kör 370 med en ZZR, dock lär den väl vara trimmad. Alla japanska hojar är VMaxade vid 299, men jag har läst att den skulle göra 335 utan strypning. Den sägs vara det snabbaste produktionsfordonet på planeten, åtminstone 0-250 - sedan kommer en Veyron och en CCX ikapp.

Länk

Test i tidningen "Bike":

Länk

Ursäkta att jag lånade tråden. Den har f.ö. 190 brett bakdäck. :) Kawa forever!
Har ni sett att EU:s krav på konsumentklassning av däcken börjat slå igenom? Däckens rullmotstånd, grepp i väta och bullrighet redovisas.

Lite komiskt att Michelin och Continental - som flera talat för med besserwisserattityd och en entusiasm som gränsar till talibaner - visar sig vara samma som Nankang bullermässigt, och ha ett högre rullmotstånd än de flesta. Det lönar sig alltså inte ekonomiskt att betala 2-3 ggr så mycket för 19-tummare.

Tysta däck är Hankook Ventus V12, Vredestein ultrac sessanta och Goodyear F1 Assymetric.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Finns det någon sammanställning i listform på däcken som har testats och klassats enl EU?
Känns ju rätt synd att inte livslängd ingår som en parameter.
SL500: Antar att det är mig du syftar på - jag avvaktar med Nankang tills dess att oberoende döcktester bevisar din teori - Däremot ger EU-klassningen säkerligen en fingervisning. Det intressanta är ju totalegenskaperna - vad gör det om Nankang har lägre rullmotstånd än Conti när vattenplaningsrisk och bromssträckan är livsfarlig i jämförelse?
Är det värt att betala 2ggr för att minimera risken att köra ihjäl en oskyddad trafikant eller någon annan oförutsedd händelse?

Tänk om och tänk rätt SL500 ;-)
Marin849, "treadwear" är ju specat på däcken ...

Lasse-SL500, GoodYear Eagle F1 Asymmetric 2 (puh) kan rekommenderas.

Märkligt, trots att jag tidigare i tråden bjudit ut mina Nankang NS2 för en spottstyver (om än i klen dimension) så har ingen hört av sig. :-/

mvh/ Anders
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Har kört mina Nankang NS-2 denna sommar, typ 700 mil. Helt ok däck, bra grepp på torr väg utan att släppa när jag försöker med mina 170hk. Väldigt bra vid vatten på vägen, har aldrig vattenplanat denna regniga sommar. Ni sitter däcken bak så framdäcken trycker väl bort en del. Lite sämre vid kurvtagning i regn och då kan jag få bakvagnen att släppa om jag vill i kurvor.

Bra däck som duger åt vilken svenne banan som helst som inte kör på bana ibland.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag köpte ju Nankang till slut och måste säga att jag är helnöjd. Sedan får man se hur slitaget blir

BMW CS #5206
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Treadwear ja. Har den märkningen någon praktisk funktion?

Lasse: Hur många uppsättningar kalsonger brukar du ta med dig när du ska ut o åka mc? :)
marin849,
Frågan är om en ny märkning skulle ge så mycket mer? Slitaget kan väl knappast anges på annat sätt än ett slags indexvärde.

mvh/ Anders
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Söker bästa odubbade alternativ till rimlig peng.

225/40/18 Nokian WR A3
225/40/18 Pirelli W240

Vilket av dessa tar man? Varför? Eller varför inte, vad finns annars?
Pris jag fått är 1520:-/st för alt 1 och 1770:-/st för alt 2
Stilren: Hade WR A3 på vår tidigare Audi A3 - ett typiskt centraleuropeiskt däck dvs bra på torrt/vått och vattenplaning men inget vidare fäste på is. Rullmotståndet var OK, ingen skillnad i förbrukning jmf med sommardäcken iaf.
Nu var förra vintern inget riktigt bra exempel (knappt någon snö i sydsverige) och Audin rullade kanske 400mil totalt på däcken innan den såldes så min bedömning är kanske inget skolexempel direkt...

Har inte sett några oberoende testdata för A3 vs W240 men eftersom jag är lite av en "däcktaliban" säger magkänslan Nokian i fallet ovan om inte testdatan visar på fantastiska siffror för Pirelli :-)
St
1.200
Stilren

Är någon av dessa "mycket mycket" bättre vid snö/is då? Nån som vet?
Dom ligger nästan i prisordning direkt från Däckonline. Michelin är dyras precis under 2000:-/st medan Goodyear ligger i princip samma som Pirelli W240. Vad är skillnaden där mellan W240 Sottozero 2 och Snowsport?

Goodyear Ultra Grip Performance 2
Pirelli W 240 Snowsport
Dunlop SP WINTER SPORT 3D
Michelin Pilot Alpin PA3

Bästa hade väl varit Nokian Hakka R men jag får nog inte in det i budgeten med 18" fälgar..
St
1.200
Stilren

Oj, jag har skrivit i fel tråd - Sorry!

Trodde jag var inne i vinterdäckstråden haha.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.