AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.824

K-sprit i tanken för att sänka co-värdena

Sida 1 av 2
KI
28
KITT
325 -89 M-paket, M-Technic
Jag ska snart in och reg besiktiga min BMW 325 och har hört att man kan hälla i en flaska k-sprit i tanken så sänker man co-värdena. Är det någon som vet om detta stämmer?

Mvh Richard
Ti
2.587
Ticco
420i -14
En flaska!
Klart, det beror ju på hur många liter den är på ?
Svar: Ja

//Ticco

OO=00=OO
__--------__

BMWCS # 4508
200SX OGS # 17
percy
Det stämmer faktiskt.Hade en bil (dock ej Bmw )som inte ville gå igenom pga av värdena.Lämna in det till
Aukt.verkstad.De byta lambdasond ,luftmassemätare.katalysator.blabla.Stod på verkstad en hel månad och kostade mig 12000 sek och ändå fick de inte igenom biljäveln.Så jag körde ut till en mindre verkstad och vips 80 spänn senare var fixat med hjälp av k-sprit.

lycka till

/Pi

KI
28
KITT
325 -89 M-paket, M-Technic
Ticco >> Så då var man BMW ägare också då och lagt Nissen på hyllan =)

Jo min tank är på 60 liter, räcker en flaska då?

Mvh Richard
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Åk till Ok och tanka ! De har redan 5% metanol i sin bensin. De har dessutom Metanol(=K-sprit) på pump (i varjefall i Stockholm) för ca 8:-/liter. Vet ej hur stor inblandning av metanol i bensinen man kan ha som mest för att bilen skall vara körbar, men det kan någon annan kanske svara på. Avgasvärdena kommer du att sänka i varjefall.
D@nne
Jag hällde i 2 flaskor på halvtank när jag skulle besiktiga min 535. Funkar super=)
Hade en Renault r5 för länge sedan och på ombesiktningen så drog jag i en flaska, och värdena nästan halverades.....

MMMMM-POWER
Ahaa...nån som kan förklara detta kemiska fenomen lite mer ingående? Känner naz..ööh..bilprovningen menar jag, till detta?
Visa användare
605
göran
525ixt-94
en gammal Volvo hade problem med CO:t - ovanligt :-)
2 liter T-röd i 20 liter var lite väl mycket dock,
besiktningskillarna var lite konfunderade över att
alla värden visade på sliten motor - 40000 mil -
men CO:t var nära 0.
Lagom är bäst!

Teknisk så brinner sprit renare än petrolium.
Metanol brinner nästan helt sotfritt, prova det
i spritköket.

Visa användare
605
göran
525ixt-94
OBS
K-sprit != metanol,
både T- och K-sprit är mest etanol.
metanol (= träsprit) kan köpa på mackar/firmor som
servar tunga fordon då den används som frysskydd i
pneumatiska system
Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
Det finns ett annat sätt att få ner CO:t.
Nybytt motorolja är dunder mot till synes skenande CO-mätare!

Erfarenhet: Golf GTI-81 med 9% CO-halt Ajabaja!
Ny olja,1 flaska K-sprit & ett halvt varv på luftskruven och vips var det 0,2% istället! Hurra!!!

(Bilen såldes dan efter!!!)

OO=00=OO
Hade för länge sedan (1997)en madza 323 -77, med nästan tom tank fyllde jag i 3st 1 liters flaskor k-sprit och fick
näst lägsta utsläppet någonsin (jag hade alla tidigare besiktnings papper) :)

Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Bilprovningen känner till det...
Men vad kan dom göra???

//Cosmos
(Ännu ej BMW Ägare)
(Har Amazon TILL SALU)
MartinL
Kör inte på 5 liter bensin och 2 flaskor k-sprit för då visar värdet 0,0 och då tittade besiktningsmannen snett på mej. bilen(amazon) gick dock igenom men han insåg nog vad som försigick.

//MartinL
Ha ej mer än 10% metanol i tanken , metanol
löser upp div gummi blandningar

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
Ko
663
Koffe
320iC -93
Ett annat tips är att ta ur insatsen (asså själva filtret) ur luftburken. Gjorde det på polarens gamla SAAB, och fick ner värdena till godkända nivåer! Det roliga var att besiktningsmannen kollade på oss och frågade "går den inte lite ojämnt?". Han trodde vi körde på det gamla K-sprit tricket och försökte få oss att erkänna =)

//Koffe
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Kan detta sänka HC´n också eller ??
Ko
663
Koffe
320iC -93
Det är väl troligt, eftersom HC´n oxå beror på ofullständig förbänning väl? Borttaget luftfilter = mer luft (syre) = högre förbränningsgrad.

Skulle jag tro iaf...

//Koffe
Ma
3
Mats Wigert
E12 528i, -81
E31 850i, -91
K-sprit är nog bra, det viktigaste är dock en motor med normal arbetstemperatur - kom ihåg att varmköra! Fick både k-spritstrixet och varmkörningstipset av en besiktningsman i Göteborg när jag hade lite högt CO-värde på min gamla 528.

Mats W E12
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Mina föräldrar hade en volvo 240-81 förr. När dom besiktade den så brukade dom först köra slut på nästan all bensin. Sedan hävde dom i 2-3 liter k-sprit. Den gick igenom med fina värde. Och den gick inge sämre heller. Det hände någon gång att dom besiktade utan k-sprit. Dessa besiktningar gick åt pipan.
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Detta är jävla märkligt. Efter att ha fyllt på rejält med K-sprit. Vi snackar alltså 50/50, så åkte jag till bilprovningen och kollade. Det var fortfarade höga värden. Nu är det troligen så att det är något annat stort fel, men det märkliga var att det inte gjorde någon skillnad! Jag vet sedan tidigare att det ska fungera.

Felix
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Kanske en sak ni missat här? Om avgasvärdena är uppåt väggarna fel så tyder det ju utan tvekan på att motorn inte jobbar som den ska...Kanske värt att laga då?

Om ni har en lackskada, klistrar ni en fräck dekal över den då också eller?

Jeppe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.