AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
10.911

Montera kamrem

Sida 2 av 2
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jag var faktiskt förbi biltema och såg att dom använder sig av optibelt som är tillverkade i Tyskland.
Jag chansade och slog till. 1199:- för en sats. Plus 129:- för drivremmen. Känns prisvärt och inte överdrivet billigt som det i bland kan vara på bilterma.
Upplever ingen skillnad i kvalité heller när man jämför mot det som redan satt monterat på bilen.

Hade tänkt köpa ifrån skruvat.se men såg att dom hade någon dag leveranstid på någon vara, så hoppade det.
Där vill dom ha ca 2200:- för allt inkl pump.
Ok, tack för info. Ja, Optibelt är ju ok.
Noname från skruvat faller dock bort för mig (jag måste ha ett märke).

Har funnit en komplett SKF sats inkl. pump Länk som jag funderar på (knappt 1800:- inkl. frakt). Min fransos är en 2003 och det året är tydligen en brytpunkt vad gäller olika varianter av spännare (motornummer avgör). Bortsett excentriska hål osv, kan det vara så att du fått fel delar?

mvh/ Anders
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Hade ingen aning om att de fanns en brytpunkt där vid -03. Har ju en -04 så kanske är så att de inte riktigt passar.
Den satsen ifrån optibelt ska ju passa från -00 enligt dom.
Hoppas få svar i veckan om allt går att få ihop eller inte.

Den du länkar till verkar helt klart prisvärd.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Nu är den ihop igen. Det gick till slut!
Gick att öppna spännaren mer än jag trodde från början. Rätt självklart såhär i efterhand.
Sen hjälpte det även mycket att låsa fast remmen nere vid veven så den alltid va spänd där nere. Annars har den en tendens att vilja ramla av väldigt lätt.

Tack för alla tips, länkar etc..
Toppen!
Skam den som ger sig ;-)

mvh/ Anders
Nu nästan två år senare har jag bytt kamrem på min 206:a. :-)

Det gick bra fast vattenpumpen bjöd på rejält motstånd. Inte en en kofot rådde på. Genom att kila in stämjärn från vardera sidan fick jag till slut loss pumpen.

Konstaterade att trots sina 15 000 mil är denna lilla skutt är helt tät i motor/växellåda. Inget oljefuktande någonstans! Trevligt.

mvh/ Anders
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Trevligt! De är skönt när den är bytt och allting fungerar som det ska. Första starten är alltid lite nervöst :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.