|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Håller på och byter kamrem på min lilla fransos. Men blir tokig eftersom hur man än gör så verkar remmen för kort. Fattas någon mm för att komma runt spännaren. Remmen är lika lång som den gamla. Någon som har något tips hur man lättast får dit den? Menar alltså om man ska lägga: vev,löphjul, kamaxel och spännare,eller om man ska lägga vev, kamaxel,löphjul, och spännare etc...? | |
| Vad gäller det för bil/motor/årsmodell. Lardy | |
| Har du provat att bara skjuta på den några mm på alla hjul? Skjuter du på den helt på t.ex. vevaxelskivan måste ju remmen snedda något och du tappar längd. | |
|
Se Länk om det råkar vara en TU5JP4 som du mekar med. mvh/ Anders |
|
|
Haha, ja visst är de så. Bra på att gissa du :) De där specialverktyget som man sätter under vevaxelskivan vore ju guld värt att, är där under den lätt släpper. Anders-72 Hur menar du med at skjuta på lite extra? Finns ju 3 vita markeringar på remmen som ska stämma överens med dom markeringarna som finns på hjulen. Skjuter man på lite extra så stämmer ju inte dom längre. Kanske missförstår dig nu? |
|
|
Haas, Jag har själv en dylik fransos-maskin ;-) "verktyget" borde vara lätt att tillverka - bocka till en plåtbit.. Det är snart dags att byta på min bil också så allt som kommer fram i denna tråd är av största intresse. mvh/ Anders |
|
| Nej, jag menade att du skjuter på den axiellt bara några mm in på remskivornas bredd och skjuter in den successivt lite åt gången på varje skiva tills den är på helt. Bara för att remmen skall ligga så nära en rak linje hela tiden för att tjäna längd. Markeringarna på remmen och remhjulen ska såklart stämma överens i längsled. | |
| ibland hjälper det att börja vid vevaxeln och lägga den rätt på kamdreven och spänna remmen allt eftersom så att det mesta slacket hamnar vid spännaren och att bara skjuta på remmen en bit som sagts tidigare så du inte behöver snedda vilket ger längre avstånd | |
|
Kikade just i Autodatas dokumentation och där rekommenderar man att lägga på remmen i den ordning som niklas100 skriver. Haas, har du flyttat tillbaka spännrullen tillräckligt genom att vrida tillbaka spännrullens grovjustering? En film där man verkar (Franska) diskutera spännarens funktion, konstruktionen framgår tydligt iaf. Länk Det är nog viktigt att grovjusteringen blir rätt så att inte kamremmen kan kugga över om/när motorn går mot rotationsriktningen. mvh/ Anders |
|
|
Bra film! Synd att man inte får se när dom monterar av remmen, resp monterar på den igen.. Har flyttat upp själva låspinnen så att den står rakt upp. Alltså att man pressar tillbaka den så att man kan sticka in själva låssprinten som medföljer på den nya spännrullen. Sen när man drar ut den smäller den ju ner till läge "kl 9/10" som då är i spänt läge? Är det nåt mer moment som jag missar? |
|
|
Tycker mig se att i filmen verkar man påpeka att det är för stort spel på automatjusteringen (grovjusteringen fel). Någon fransos här som kan bekräfta? Med reservation för att jag inte har hands-on erfarenhet (än). Är inte grovjusteringen den 'arm' som kläms fast av centrumbulten? Om så kanske det finns mer att ge.. Haas om du skickar mig ett PM med din mail kan jag returnera en PDF skapad i Autodata. Det är en lite mer detaljerad beskriving jämfört med den jag länkade till tidigare. Intressant det här (jag skall ju snart ge mig i kast med detta). mvh/ Anders |
|
|
Ju mer man ser och diskuterar denna spännare ju mindre förstår man sig på den :-) Måste säga att den är knepig. Har bytt kamrem förut, men aldrig haft dessa bekymmer. Spännaren sitter ju endast på en vanlig pinne, så släpper man på själva muttern så snurrar ju bara hela spännaren. Detta är mycket intressant då jag aldrig tidigare sett denna typ av spännare. Ska bli kul och se om spännaren är lite knepig överlag, eller om den är jätte simpel om man bara förstår sig på den. Du har PM Anders |
|
|
Mail skickat Vad jag kan förstå är det en grov inställning som ställs så att den fjädrande automatjusteringen får lämpligt arbetsområde (och erhålla tillräckliga marginaler vid rembyte). Ha du provat att lossa centrumbulten och därefter vicka på armen (eller vad man nu skall kalla delen)? mvh/ Anders |
|
|
Tack för mailet. Ska försöka hinna ut till garaget nu i veckan och studera denna spännare mer noggrant. Tog nästan förgivet att endast denna låspinne behövdes justeras. Nu har man ju även lite dokument att läsa, så nu "borde" man ju få lite koll på grejerna :-) Om nu denna arm går att justera på det sättet så borde ju remmen gå på bra mycket lättare. |
|
|
Hoppas det ordnar sig. En bil på spännaren: Länk En insex skall tyligen användas till att vrida det jag kallar grovjusteringen, en excenter (efter att bulten lossats). När nya remmen på plats skall pinnen loss och grovjusteringen justeras in så att 'visaren' står över markeringen, sedan låsa genom att dra bulten. Rotera motorn några varv och efterjustera. Kan nog vara bra att låsa kammarna mot toppen så att det går att sträcka dragsidan på remmen (kan nog ge någon cm extra tillgodo). Med reservation, så tolkar jag det..... mvh/ Anders |
|
|
Jo men jag har ju kommit så långt att jag bytt spännaren + löphjul, och ska bara trä på dom sista mm över spännaren. Är bara själva spännaren som är stora mysteriet för mig just nu. När man lossar själva muttern så hänger liksom hela spännrullen löst på själva pinnen. Tar man då insexnyckeln och vrider runt så hänger hela spännaren med utan någon skillnad vad jag upplevde. Kammarna låser man bara genom att trycka in 1 borr i vardera hjul. Återkommer när/om jag får ordning på allt. Hoppas då att jag kan lägga fram allt svart på vitt så inga konstigheter finns kvar. |
|
|
Hålet för bulten är excentriskt placerat relativt rullen. Alltså bör rullen flytta sig om "armen" (eller godset runt hålet) vrids. mvh/ Anders |
|
|
Upplevde aldrig den som det. Men det är ju bra då i så fall då möjligheterna öppnar sig ännu mer för att lyckas få dit denna rem :-) Tack för alla tips/hjälp såhär långt. |
|
|
Film igen :-) En WV tdi motor med liknande konstruktion. Länk Funktionen (excentriska hålet) framgår tydligt. mvh/ Anders |
|
| Se där...skönt att få se att man gjort någonting fel. För sådär blev det inte när jag drog runt rullen. | |
|
Det var kanske inte det bästa exemplet då spännaren i filmen verkar ha någon ytterligare mekanism bakom. Men viss förflyttning av rullen måste du få iom att hålet inte sitter i mitten. Den här historien har triggat mig att byta rem snarast, bra :-) Elände bara att det troligtvis tar en stund att få hem delarn från E-bay, ca 1500:- lägre pris jämfört med lokala priser. Skall byta allt inkl. vattenpump (andra rembytet). Haas, har du något bra alternativt inköpsställe att rekommendera? mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.