AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.078

Vilken BMW för 165-210 000?

Sida 1 av 2
mu
42
museo12
523 Touring-00
Skoda Superb 1,8t 11
Tänkte sälja min nyare Skoda och köpa bättre begagnad BMW för pengarna. Jag har en äldre sen tidigare. Nu postade jag i 5-serie avdelningen för jag tror att tipsen kommer gälla denna serie. Men, jagr öppen för andra modeller också.

Jag vill ha en fullt utrustad, lättlastad (kombi oftast), automat, diesel.
Ska rymma mig och de andra tre i familjen. Rolig att köra, men ändå ganska snål för jag tänka mig att pendla då och då med den ca.13 mil om dagen. Jag är beredd att åka till Tyskland om det skulle behövas. Det lär kanske inte bli billigare, men de har ju större urval.

Vilken modell ska jag titta efter? Vilken årsmodell? Hur långt bör den ha gått max?
Vilken utrustning ska jag kolla efter? Jag är mer mot komfort än sport.

Hoppas på tips!
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Faceliftad 525d eller 530d. Fantastiska bilar för de pengarna. Men akta dig för nyimporterade bilar som importerats bara för att säljas. Det släpas hem mycket skit till Sverige.

-------
//Lövet
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Ska snart göra av med min 2007 LCI 530D touring m-sport.

Den har det mesta i utr ( saknar night vision,dieselvärmare och drag). Har : komfortstolar i svart dakota skinn,aktiva stolar,navi pro,logic7,HUD,aktiv farthållare,comfort acces,panorama,aux in, värme i baksätet mm mm

Bilen är i riktigt fint skick och är fullservad osv (panorama och luftfjädrings strulen åtgärdade) och har rullat 15700 mil. En tidigare ägare och importerad av mig 2010 från BMW Osnabruck.

Hade tänkt lägga ut den på 219000 men 200k vid en smidig affär till en som uppskattar en exemplariskt skött bil med mycket utr.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag skriver som ovanstående, en 5-serie Touring är en pärla till bil i den prisklassen. Frågan är hur mycket du kör per år, i och med att du skriver att du pendlar 13mil "då och då"? Blir inte totalsträckan per år mer än 1500-2000mil lönar sig troligen inte en dieselmotor när du räknar in alla kostnader (Högre skatt, högre underhållskostnader och t.ex partikelfilterbyte) och inte endast bränslekostnaden.

De moderna bensinmotorerna från BMW är inte direkt törstiga, och någon enorm skillnad i förbrukning mot dieselmotorerna blir det inte heller i praktiken men visst de lönar sig om man kör mycket.

Jag hade letat efter ett ansiktslyft exemplar i din situation, dels har utseende och interiör uppdaterats men även en del under skalet. Hellre en ansiktslyft 525d än en 530d från 2006 om du frågar mig.

Utrustning jag uppskattat i en E61 är:
-Aktiv styrning
-Aktiv farthållare (Mysig om man kör långt)
-Komfortstolar
-Automatlåda, gärna sportvarianten med paddlar för växelbyte på ratten.
-Panoramataklucka (För ljuset i kupén)
-Elektriskt manövererad baklucka (Bekvämt, och minskar risken för brustna kablar)
-Navigation, original fungerar väl och är smidigare än portabla alternativ.
-Någon av dom vassare ljudsystemen, ljud är inte BMW´s starkaste sida och dom enklare alternativen låter väl klent för att sitta i en dyr och fin bil.

Jag kanske har glömt något och man kan inte få allt om man inte har tur, men det är värt att försöka! Lycka till i jakten.

//Bjersér
Ji
63
Jimmy2626
AW 520dAM-2013
För de pengarna kan du hitta en 520dA touring från 2010, min byts in nästa vecka, m-sport, comfort, advantage och en massa mer, 11500 mil, hade kunnat köpa loss den själv för 195 men känner inte behov två så stora bilar.
Prova 520 innan du lägger en massa pengar på 530osv, pendlar du blir du mer än nöjd med dieselfyran.

Jimmy

Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Kolla din power post!
Karl-Hilding
LOL!!
mu
42
museo12
523 Touring-00
Skoda Superb 1,8t 11
Tack för alla svar!

Gjort en snabbtitt och konstatera att 530d är vanligare än 525d i handeln. 530d är också av självklara skäl mer utrustad. 520d finns det ju också en del av.

Jag kör 13 mil varje dag till jobbet med en E39, 99, 523i som gått 16.000 mil. Vill ju slita ner den först. Dock förstås lite mer oekonomiskt jämfört med en dielsel.

När kom faceliften? Juli 2006?
Vad är skillnaden på 530d och 530da?
Är det stor skillnad i driftskostnad på 520d och 530d?
Skulle jag valt bensin sin så är väl 523i helt ok.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
530dA står för automat :)
mu
42
museo12
523 Touring-00
Skoda Superb 1,8t 11
Ok, tack det var så enkelt.... ; )
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Facelift kom 2008. Smaken är som baken, men jag tycker nog att det är en stor skillnad.
Det som är lättast att se är inredningen/dörrsidorna, klart snyggare på faceliften. Fronten lite annorlunda samt bakljusen. Motorn uppgraderad, mer kraft och lägre förbrukning.
De som kör BMW är ofta noga med detaljerna: Lyssna när du öppnar och stänger dörren på en utan facelift. Jämför sedan med en som har facelift...
Köper du en med den 6-stegade sportautomaten får du dessutom senaste tekniken med en blixtsnabb växling som också bidrar till bättre bränsleekonomi. Utan tvekan är det bara diesel för min del numera, klart starkare motorer än bensinalternativen. Siffrorna som mäter segdragning (acceleration 80-120 på högsta växeln) är klart imponerande. I jämförelse krävs en rejält stor bensinmotor för att klara samma sak.
520d är trevlig, men 530d har 6 cylindrar... resten kan bara upplevas. Har du kört en modern diesel 6a vill du inte röra något annat efter det :)
Karl-Hilding
Bra sammanfattning av MikaelE60.
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Faceliften kom våren (April?) 07 så det finns faceliftade exemplar av modellår 2007.
mu
42
museo12
523 Touring-00
Skoda Superb 1,8t 11
Ja, nej man blir inte mindre sugen precis när man hör era kommentarer om 530d. Den drar väl inte så mycket heller per mil?

Finns det något bra ställe man kan läsa om utrustningsnivåer på 5-serien?
Karl-Hilding
Jag lovar!!

Prova en faceliftad 530i/d alt 535d och du sover dåligt ända tills du köpt en sådan!!
Sedan sover du inte alls första natten för du är ute och kör eller sitter och myser bakom ratten eller lusläser instruktionsboken till kl. 03.00 eller att hustrun för femtioelfte gången säger "släck lampan" hehe...
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Skillnaden i förbrukning mellan 520d och 525d är mycket mindre i verkligheten än på papperet. Kollar man genomsnittet på spritmonitor.de skiljer det ungefär 8cl mellan 520d och 525d i verklig körning. 530d ligger sedan ytterligare några centiliter upp.

-------
//Lövet
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Har Karl-Hilding möjligtvis pratat med min fru? ;)
Jag har kört min 530 dA -08 på 0,52 l/mil, optimerad landsvägskörning. Mer normal körning på landsväg ligger den på drygt 0,6. Mätt under lång tid mest blandad + lite stadskörning, ligger den stadigt på 0,82. Riktigt bra med tanke på att det är 235 kusar och 500 Nm! Minns inte riktigt vad skatten är på, men det är inte så mycket eftersom utsläppen är låga på den. Förutsätter att man har premiumdäck och att hjulinställningarna är helt ok.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Du kanske har runt 4500-4800kr i skatt? Jag hade 4200kr på min 525dA.

-------
//Lövet
Karl-Hilding
Andréas, vad har du tänkt köpa nu?
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
4228:- kostar min lci 530d
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Karl: Nåt billigt och tråkigt och sedan nåt roligare i vår. Vi får se hur bra det går, de flesta bilar med några år på nacken ser ju ut som en hink med skit. Fattar inte hur folk kan slita ut sina bilar så.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.