AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
18.134

BMW 330 E90 som inte går riktigt - HJÄLP!

Sida 3 av 3
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Hej Jens!
Tror inte den drar tjuvluft någonstans då felet skulle vara mer permanent. Har haft såna fel på tidigare bilar, men i detta fallet handlar det till 99% om nåt annat. Körde 7-8 mil igår efter påfyllning av 98 oktanig bensin och den gick klockrent. Hoppas den fortsätter med det;)
/Kidde

///BMW
Karl-Hilding
Trevligt att läsa Kidde.

Ki
620
Kidde
25 mil nu och fenomenet har inträffat 1 gång. Den går mycket bättre vid kallstart, så jag hoppas att den bara kommer att bli bättre och bättre.
/Kidde

///BMW
Karl-Hilding
Är det en automat du har?
Om, så lägg den i sportläget nån gång och trampa på till 6.000 rpm.
Nån gång = en gång per mån.
Mellan dessa tillfällen så kan du ju köra lite aktivt ett par km.
Att snålköra flera månader i sträck är rena fördärvet och väldigt oekonomiskt i slutändan!
Att det sedan kan vara kul/trevligt att se att den bara dragit 0.80 de senaste tre månaderna är en annan sak.
Men samtidigt så köper man inte en 330/530 osv för att inte "känna" på alla pållarna då och då.
Ki
620
Kidde
Japp - automat:)
Använder faktiskt inte sportläget så speciellt ofta (typ aldrig, har testat ett par gånger kanske). Trampar heller inte till på gasen så ofta, men det händer nån gång i månaden att man ger fullt.
Ska dock lyda ditt råd och stå på lite i veckan:)
/Kidde

///BMW
cr
26
crille_malmö
330i Touring -06
Nu har det gått några mil till och peppar peppar, inga effektförluster.

Börjar misstänka att det kan ha varit vatten i tanken. Hur som helst så kör jag vidare
med 98:an. Det förtjänar bilen. Jag har inte köpt bilen för att ligga & fisa...

Håller tummarna för dig Kidde.

/Crille
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Tjena!
Tänkte kolla hur det har gått med era bilar? Har problemen löst sig? Håller på att letar efter en 330 och har hittat två fina som gått drygt 10.000 mil.
cr
26
crille_malmö
330i Touring -06
Sedan mitt inlägg så.. peppar peppar så har jag inte upplevt detta igen..

Nu fick jag i den senaste programvaran samt gick över till 98:an så jag kan inte veta till 100% vilket som löste vad.

Tror fortfarande på vatten/kondens i tanken som spökade i somras...

Bilen går som en dröm. 7800 mil på mätaren...

/Crille
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Kul att höra att det finns 330 med n52 motorn som går bra. Gäller bara att hitta en med rätt utrustning och i bra skick.
cr
26
crille_malmö
330i Touring -06
Jodå...köpte min första BMW 330 IA 06:a Okt. 2009. Sålde den efter ca. 1 år.
Fram tills Juni 2012 har jag ägt Nissan Qashqai +2 -11 och en Honda Accord Tourer 2,4i Aut navi -10.

Saknaden blev så stor och med introduktionen av F30/31 så har priserna gått ner så pass på E90/91 att jag fick tag på en lågmilad 06:a Touring Automat, Antarktis Blå Metallic, Ljust läder, panoramatak och Logic 7 Hifi för en förmånlig peng. Bilen hade gått 7350 mil när jag köpte den.

Mycket nöjd. Ska in med motorvärmare och kupévärmare nu när det börjar bli kallt.

Kör ca. 1100 mil om året mestadels i stan och ligger på en förbrukning ca. 1,1-1,2 liter milen med automat. Lustigt nog låg förbrukningen på samma nivå som min förra 201hk Accord med automatlåda som var 3sek slöare på 0-100..

/Crille

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.