AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
18.131

BMW 330 E90 som inte går riktigt - HJÄLP!

Sida 1 av 3
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Min bMW 330 -05 blir helt "kraftlös" någon gång emellanåt. Exakt som att motorn lägger av, men det stannar aldrig. Den klipper tändningen tvärt av i knappt en sekund typ. Inga lampor tänds. Det händer alltid på låga varv när man precis ska börja belasta motorn (uppförsbackar, efter man svängt av en väg etc). Har haft den på BMW (och ytterligare en duktig verkstad) men inga felkoder. BMW-meken åkte på kurs och träffade några andra mekaniker men ingen hade varit med om det fenomenet som är på min bil. Bytte luftmassamätaren, men det är precis samma fel. Den blir inte bättre av att koppla ur den heller.
Har läst en del inlägg om liknande fel, men har faktiskt inte läst att någon fått ordning på sina bekymmer. Är det så illa att man får leva med detta?? Mjukvaruuppdatering har jag läst nånstans men enligt BMW kan detta ta en hel dag om det vill sig illa. Kamaxelgivare som börjar bli dålig är ett annat tips, men inget konkret att gå på tyvärr.
Någon som har nåt bra tips?? Inte så kul att handla massa delar för dyra pengar om det ändå inte hjälper i slutänden.
Mycket tacksam för tips!!

///BMW
cr
26
crille_malmö
330i Touring -06
Hehe, det var ju lustigt att jag också har dessa symtom just nu. Precis köpt en 330 06:a tillverkad november 2005. Denna uppträder exakt som du beskriver. Väldigt sporadiskt och när man kör ut ifrån svängar eller ut från rondeller. tappar ork i ca. 2 sek. sedan går den som vanligt. I övrigt inga problem.

Jag fick 2års garanti(SBG) från återförsäljaren när jag köpte denna så jag hade min inne på Förenade Bil i Malmö för det läckte även från strålkastarmotorerna som jag fick åtgärdat med nya motorer.

Saken hör till att jag har haft en 06:a tidigare och följande fel kan förekomma på dessa modeller:

-Kamaxelgivare
-Luftmassemätare
-Magnetventil
-Lambdasond.
-tändspolar

I mitt fall med min tidigare bil så har jag bytt lambdasond och kamaxelgivare.

Det som kan vara till hjälp är följande:

Min granne har en e90 325:a som har bytt hur många tändspolar som helst, men även en magnetventil
Just det symptom som vi har kände han igen och att det kan vara magnetventilen som börjar ge upp och boxen skapar ingen felkod på så lite avvikelse som vi har/upplever.

Det skulle även kunna vara en av 6 tändspolar som håller på & ger sig..

Han berättade att det tog ca. 6mån. innan den gav upp och då kom en felkod med en gul motorlampa.

Jag kan inte sätta hundra på att det skulle vara så i vårt fall då 325:an har en annan motor men han kände igen detta.

Tillbaka till min bil:
Förenade Bil hittade heller ingen felkod i detta fall vilket inte var någon överaskning.
Fick bilen uppdaterad till nyaste programvaran.
Ingen direkt upplevd skillnad efter 30mil förutom att automatlådan verkar svara bättre, samt att jag misstänker att min radio professional har fått nya funktioner och lite mer "liv". Borde vara skillnad från 2005/11:s programvara. Förhoppningsvis har BMW:s tekniker fått ner förbrukningen något också...

Men en uppdatering hjälpte alltså inte mitt fel. Jag kör vidare så får vi se vad som händer.
Skulle något hända så har jag garanti, men visst är det störigt att ha det så här..

Återkoppla gärna om du får någon annan information.

/Crille
Karl-Hilding
Alltså!

Det ni beskriver och BMW Sverige (läs de ni anlitat) inte kunnat hjälpa er är under all jäkla kritik!
Så klart att det finns tusentals liknade fall och vad det är som gör att era verkstäder inte kan lösa detta är för mig en stor gåta.
Ett tips från mig är:

Tanka 98 oktan!!!!

Jag har upplevt en massa "störningar" i motorgången med 95 okt och aldrig att jag ens överväger att tanka 95 oberoende att den är 50 öre billigare. Det är för mig en billig försäkring att tanka 98 okt!

Karl-Hilding
PS:

Har nu kört i 12 månader utan ett enda ryck.
Utom i ett fall: Jag råkade tanka 15 liter 95 okt!
Efter 14 mil fyllde jag tanken med 98 okt och efter 3 kilometer slutade alla ryckningar.
Så prova att köra på 98 och jag kan med säkerhet säga att era bekymmer är borta!
Hälsningar från en luttrad 530 ägare.
cr
26
crille_malmö
330i Touring -06
Tack för tipset Karl-Hilding.

Jag är helt säker på att att de har ett hum om vad det kan vara, men eftersom det inte vet vilken del dom ska byta så..

Jag körde på 99:an på min förra och det gick inte så bra, men jag har hört fler som lovordar 98:an.
Får bli det i tanken nästa gång.

Blev dock lite bekymrad när jag läste följande tråd med sista inlägget...
Länk

/Crille
Karl-Hilding
Du säger på din förra.

Ja på äldre BMW så spelade det ingen roll.
Jag har haft BMW årsmodeller -87, 88. 89, 90, 96, 97, 01, 03, och har nu -07 och -09 och båda de sistnämnda har haft de symptom som du beskriver.
Men övervägande 530.
Ingen av de andra har haft bekymmer med 95 okt.
cr
26
crille_malmö
330i Touring -06
Hmm. Det var en 06:a jag hade, men där hade jag inte "efter rondell" tappar ork problemet.

Där småryckte den lite hela tiden vid gas av någon anledning. Detta upplevde jag efter uppdateringen våren 2010. Bilen var tillverkad 09-2005. 330i också..

Nuvarande bil har säkerligen körts på 95:an hela tiden. Ska minsann tanka den med 98:an nästa gång.

Funderar lite på den andra tråden där BMW kom fram till att en lagerlist för ventilstyrningen behövde bytas för ca. 23.000:-...

/Crille
Karl-Hilding
Och man kan undra varför min helt plötsligt blev som ny när jag tankade 98 okt.

För info så har jag pratat med BMW i Ä-holm och H-borg om detta och jodå det var ingen nyhet!
cr
26
crille_malmö
330i Touring -06
Har alltid varit Shell kund pga. närheten till deras stationer. Men Statoil ligger inte alltför långt bort.
Tecknade precis ett statoilkort. Det är ca. 25 liter kvar i tanken. Får väl köra ner till reserven och sedan tanka
upp, eller har det någon betydelse om man blandar direkt?

/Crille
Karl-Hilding
Blanda på.

Jag har tankat Volvos 98 sedan ett år tillbaka!
Utan Volvokort .......:-)
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Det låter som det är bränslerelaterat då felet uppkommer i svängar och aldrig annars.

98 oktan är för övrigt den enda bensin idag som inte innehåller etanol.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Ki
620
Kidde
Ojojoj, här händer det grejer:)
Fick ett tips från BMW om att kamaxlarna på dessa motorer brukar "skära" och det syns när man plockar bort kamaxelgivaren för avgaskammen. Det brukar sitta ett filter där och det samlas metallspån i det filtret. Dock var det inte "den modellen" på kamaxelgivare på min bil. Var med meken när han lossade den givaren och enda sättet att ta reda på detta var att lyfta ventilkåpan och kolla. Tycker ändå att detta verkar långsökt, men han menade på att har den skurit på nåt ställe så luras vanosen och bilen kan få de symptom jag beskriver. Att vanosen sätts ur funktion kan mycket väl vara riktigt, men enligt den andra verkstaden jag var hos så var tydligen BMW ganska snabba med att dra sådana slutsatser för att få stora jobb inbokade, men jag vet inte. Ska tilläggas att jag blev väldigt bra bemött osv på båda ställena jag hade bilen på!!!

Magnetventil - vad är det?? Var sitter den??
Lambdasonderna är bytta enligt kvitto från förra året.
Det lustiga är att den inte sätter felkod när man kopplar ur luftmassamätaren heller. Då borde motorlampan tändas och en felkod registreras, men icke!! Det tyckte båda verkstäderna var väldigt konstigt.
Tycker att om en tändspole skulle vara dålig så borde det inte bli så kraftigt bortfall av effekt att man nästan slår tänderna i ratten. Verkar mer som att all tändning försvinner. Tror inte på bränslet heller i mitt fall, men ska helt klart testa! Gäller bara att hitta 98 nånstans i närheten...
Tar tacksamt emot fler tips och läser gärna fler inlägg om övriga som haft liknande bekymmer!
/Kidde

///BMW
cr
26
crille_malmö
330i Touring -06
Inte första gången man hör BMW snacka om helt andra saker inte inte berör N52 motorerna som vi har. Det lustiga är att det slutar alltid med att det gäller nog inte din motor...

Bra bemötande har jag oftast fått, både på Förenade Bil och Theanders Bil i Lund.

Men dom verkar ha svårt för att "felsöka" utan gul motorlampa och felkoder..

Våra N52 motorer har Valvetronic och inte högtryckspumparna 2008+ som det varit diverse problem med på olika håll så det med metallflisor tror jag inte jag har läst om N52 motorerna.

Magnetventilen sitter vid vanosen om jag inte minns fel.

Min magkänsla är ändå att något av följande håller på & fallera:

- Kamaxelgivare
- Magnetventil
- Någon tändspole

Tvivlar på LMM då bilen går som ett spjut i vanliga fall.
Jag tycker det är mycket märkligt att du inte får en felkod på LMM när den blir bortkopplad.

Hur ofta förekommer ditt syndrom? Mitt kan komma typ var tredje eller fjärde dag och då någon enstaka gång. Nu kör jag mest korta turer och i stan.

Men framförallt så kommer det när den gått varm.

/Crille
Här Länk finns info om det som Kidde nämner.

mvh/ Anders
Ki
620
Kidde
Skulle säga att det inte inträffar dagligen utan mer som du säger crille - varannan, var tredje dag kanske.
Vet i f-n var man ska börja riktigt. Har ingen koll på kostnader för kamaxelgivare och magnetventil. Vet någon? Tändspole i sista hand utav de grejerna, men det är bara en känsla.
AKN: läste lite på länken, men ska tilläggas att fack-engelska inte är min starka sida. Står nåt om oilfilter cap. Vad är det? Bytte nämligen oljefilter och bilen började uppträda så här någon eller några veckor efter det. Jag var bara ute efter den o-ringen som sitter mellan plasthuset och aluminiumet på motorn för den läckte någon droppe där. Det problemet är nu borta efter att jag bytte den plus filtret, men i länken står något om filterbyte och oljebyte. Tacksam för hjälp med att förklara den biten på ett bra sätt.
/Kidde

///BMW
Punkt 2 fritt översatt:
Om filterinsatsen (bild 1 nr 2) inte återmonterats vid oljeservice kommer orenad olja in i motorn. Detta kan täppa igen eller skada vanos solenoiderna (bild 1).

mvh/ Anders
Ki
620
Kidde
Aha - tack för hjälpen!!!
/Kidde
Karl-Hilding
Alltså!!

Börja med köra slut på skitsoppan/etanolinblandningen 95 okt.
Åk till VOLVO, bör du ha i närheten, och fyll tanken med 98 okt.
Deras bensin heter TANKA.
Detta är den billigaste "verkstad" du kan besöka.
98 okt kostar 50 öre mer/lit.
cr
26
crille_malmö
330i Touring -06
Jag tankade i 40 liter 98:an häromdan. Kommer tanka bilen fullt igen efter halva tanken så får vi se.
Tanka finns inte allt för långt bort ifrån mig så det passar bra.

Tycker det låter lite förvirrande med med oljefiltret. Sitter det fler filter eller är det bara "standard" filtret man syftar på...

Som sagt, hör du något annat Kidde så återkoppla gärna. Så länge jag har garanti så ligger jag lite lågt om inte läget förvärras...

/Crille
Ki
620
Kidde
Ser ut som att det sitter 2 filter i samma oljefilterhållare. Det som visas på bilden plus det vanliga papp-filtret utanpå sen? Någon som kan verifiera? Jag kollade ju inte när meken bytte filtret så jag vet inte hur det ser ut på min bil. Typiskt...
Ska också testa att tanka 98. Problemet är bara att jag inte kör mer än 10 mil i veckan och tanken är full nu, så det lär ju ta ett tag att utvärdera om det hjälper... Innan man har "ren" 98 i tanken så är vi framme i oktober;)
Eller är det lätt att komma åt armaturen i tanken? Har ju tömningsutrustning på jobbet så om det är lätt att ta bort den så löser det sig fortare att byta ut från 95 till 98. Någon som vet om den är enkelt tillgänglig? Eller om det finns någon delning på bränsleledningen under bilen där man kan tömma tanken?
/Kidde
Karl-Hilding
Dra till Sölvesborg och vidare till Åhus och hem igen till vackra Ronneby så sjunker tankinnehållet. Kan ju bli en bra utflyktsrunda.
Inte kan du hälla ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.