|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Nej för f-n, inte hälla ut!!! Tömmer från min bil och häller i frugans eller i båten i så fall:) Har ju bilen till salu och det var under provturen med köparen som felet uppenbarade sig. Så lagom typiskt!!! Jag märkte ingenting från baksätet, men lovade att testa bilen själv ordentligt och lämna in den för felsökning (som då inte gav något konkret). Fanns en felkod på "termostat karakteristik-kylning" och de bytte hela termostathuset och sen hämtade jag bilen. Den gick hur bra som helst hela vägen hem UTOM i sista kurvan då den blev kraftlös. Trodde ju att de fixat felet med den grejen, men det hjälpte alltså inte. Sen dess (detta var 5 veckor sen) körde jag typ 50 mil på en vecka och felet var återkommande mer och mer. Då lämnade jag den till nästa verkstad som då inte heller hittade något och sen jag fick hem den där ifrån så har den bara stått still. Min köpare är fortfarande intresserad om felet åtgärdas plus att en kille till (har tagit bort annonsen för länge sen) har ringt ett antal gånger och också vill köpa den. Har dock inte mage att "chansa" utan är mycket angelägen om att bilen ska vara så nära 100% innan jag lämnar den ifrån mig!! Ska absolut testa med 98 i tanken i ett första skede i alla fall!! Återkommer i ärendet:) /Kidde ///BMW |
|
Karl-Hilding |
Eller i grannens gräsklippare... |
|
Kan ju också vara ett alternativ...;) Var ute och körde 7 mil igår och det var helt bekymmersfritt. Snart är tanken nere på halv, så några mil till och det blir 98 nästa gång. /Kidde ///BMW |
|
|
Slå i en flaska Red-Line SI1 eller STP Complete Fuel system Cleaner (silverflaska), samtidigt med tankningen av 98 oktan - om en eller flera injektorer är lite igensatta kan motorn gå konstigt och bli kraftlös ibland - det blir ett mer "maskerat"/mjukare beteende i en sexa i förhållande till en fyra där motorn då går väldigt "rått" pga färre cylindrar som kan "stödja" en falerande cylinder. Ovanstående produkter fungerar bra men de kostar dryga 200kr...men det kan ju vara billigt för att få motorn att gå bra igen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Slog i en flaska (svart och dyr låg runt 200kr) i samband med sista fulltankningen (dock 95), men det var ju ingen skillnad. Ska dock testa det du skriver Johan - tack för tipset!! Har hört att Redline ska vara riktigt bra grejer!! /Kidde ///BMW |
|
|
Kan tipsa om Redline Water-remover, använde den i flera problembilar med lyckat resultat. Använd högst halva flaskan per full tank. K-i Akut är också en gammal favorit som jag fortfarande ibland köper... Mvh |
|
|
Uppdatering: Kört två tankar med 98:an nu. Slog i Redline Si-1 i senaste tanken. Peppar, peppar, inga problem än så länge, så vi får se. Precis som rob_t_j72 tipsar så har även mina tankar gått att det kan ha varit vatten i tanken som framkallat dessa problem. Bilen var nere på reserven när jag hämtade bilen och då hostade den och hade sig en del utan den gula motorlampan tändes.. Efter en tank så var det borta ett tag, men uppträdde igen lite sporadiskt. Om jag förstått det rätt så kan inte vattnet direkt "avdunsta" bort?? /Crille Om oturen skulle vara framme igen ska jag slå i en water-remover också. /Crille |
|
|
Crille: Har du också haft samma symptom vid kallstart att den inte går på alla cylindrar? Att den går väldigt ojämnt i typ 2 sekunder innan den stabiliseras? Jag ska ta en runda ikväll med bilen och sen tankar jag i 98. Har ju inte tid att bara sätta mig och köra för körandets skull så man blir av med 95:an som är i tanken - grrrr!!! Har dock inte haft det bekymret med kraftlöshet och näsan i ratten efter sväng eller segdragning upp för backe sen jag startade denna tråden. Har iofs bara köra ca 10 mil sen dess, så det kommer säkert rätt vad det är... Nu är det halv tank i bilen och i helgen hinner jag inte köra nån långrunda heller. /Kidde ///BMW |
|
|
Kidde: När jag startar bilen så skakar bilen lite smått i tomgång. Det har det alltid gjort, även på min förra 330 06:a, och den gick ca. 2000 mil i både sommar och vargvinter. Men som sagt inga problem att bara starta och köra direkt. Märker ingen effektförlust. Kör man bara en kort kort bit och stänger av så kan jag höra ett "burrande" ljud ifrån motorn och lite bensinlukt när man öppnar dörren. Men efter typ 1km så är allt normalt. Detta är inget som jag tycker är konstigt utan det är väl "normalt".. När du menar ojämnt. Är det varvtal och själva gång du syftar på när du gasar inom dom två sek? /Crille |
|
|
Nja, jag menar att när jag startar bilen kall (dvs på morgonen och på eftermiddagen när bilen stått i ett antal timmar och verkligen är kall) så går den ojämnt på tomgång de 2 första sekunderna typ. Varvtalet pendlar väl inte direkt utan det är mer att motorn kanske bara går på 4 cyl eller 5. Märks väldigt tydliget för hela bilen skakar i sidled. Detta stabiliseras dock efter som sagt ca 2 sekunder. Skulle jag stänga av bilen efter bara en liten stund och starta den igen så går den på alla cylindrarna. Igår när jag skulle hem från jobbet så körde jag kanske 10 meter innan jag stannade till vid en grind först och då "dog" den. Startade direkt igen, men inget svar alls på gasen. Den la av 3 gånger och på fjärde försöket så höll jag lite gas och lät pedalen vara nertryckt en bit. Den hoppade och gick ojämnt till en början, men plötsligt så svarade den ordentligt på gasen igen. Detta har hänt vid 2 tillfällen tidigare (innan jag lämnade den till BMW) och det hände även när mekanikern skulle köra en runda med bilen dagen efter jag lämnade in den. Tvärdog och sen gick den riktigt på hans andra försök så att säga. Ska ringa BMW nu om en liten stund och höra vad vi ska hitta på näst för jag börjar bli mer och mer säker på att det är samma fel på min som Gullupo hade med kamaxeln. Ska höra med BMW hur mycket jobb det är att byta den. Köpte Redline igår, men har inte tankat upp med 98 ännu. Blir efter helgen som jag har tid att köra lite med bilen nästa gång. /Kidde ///BMW |
|
|
Ok, jag förstår. Det där att bilen skakar i ett par sekunder har jag alltid upplevt. Både med nuvarande och min förra. Tror det är "normalt", kan kännas som att den inte går på alla burkar. Men det räcker att jag kör 1 m så försvinner det, och då har jag inte stängt av den. Om jag inte minns fel så har min granne bytt tändspolar på hans 325 för den skakade rejält. Dåliga tändspolar kan också vara en bov ibland, Men det där att din bil dör låter inte alls bra. Kan vara samma fel som Gullupo men det behöver inte vara det. Jag kommer att hålla mina tummar för både min och din bil så får vi se vad som händer. Frågan är om du inte har vatten i tanken som spökar till det för dig. Bilen kan hosta, tappa effekt och även dö. hmmm. ja det finns många teorier. /Crille |
|
|
Japp - många teorier:) Dock skakar min alldeles för mycket för att det ska anses vara normalt. Både enligt mig och BMW-meken. Ska börja med 98 oktan och Redline iaf. Pratade med BMW idag om att det ev kanske är kamaxeln i alla fall, men ska undersöka detta genom att lyfta av ventilkåpan. Det syns tydligt och jag skulle även köra förbi BMW och kolla på en topp de hade liggandes på hur det är uppbyggt. Det var enligt honom inte så svårt att göra ett sådant jobb och han berättade även att förut när det var motorgaranti så byttes bara kamaxel och lagerlist (samt olja och filter givetvis), men numera byter man hela toppen med kamaxlar, ventiler och allt som hör till. Han hade även fått igenom hela toppen på en del garantijobb från BMW också innan, men inte så många. Däremot är detta ett vanligt fel på våra motorer. Jaja - skit samma. Bara man får ordning på den så. Vi har verkstad på jobbet, så ev kommer jag bara att köpa delarna och låta vår mekaniker utföra kamaxelbytet om det behövs. Man behövde bara ett specialverktyg för att lossa kamkedjan och sen kunde han komma förbi och ställa in ventiltider när vi satt ihop den igen. Jag återkommer i tråden om hur det går med min bil, men kanske inte förrän i slutet på nästa vecka. /Kidde ///BMW |
|
|
Då håller jag tummarna att detta löser ditt problem. Hoppas det inte är ALLT för vanligt. Hade din bmw-mek en egen teori eller kom det på tal efter att du fått denna information på forumet? Du får gärna återkoppla vad bara delarna kostade som kan vara bra att veta. Jag har ca. 1800 mil kvar på garanti så vi får väl se. Bilen har bara gått 7500mil så... Hur många mil hade din gått? /Crille |
|
| När man läser igenom kommentarerna så börjar jag tänka på något som påverkas av g-G-kraften.Vatten i bensinen som flyttar sig till pumpen vid kurvtagning? Glapp i någon elektrisk komponent? Dålig jordning i någon fläta?Någon ventil i insprutningssystemets komplexa nätverk? eller kanske en säkerhets/rollover ventil?Glapp i pumpkabel? Hål i sugdelen på pumpen så den får luft vid kurvtagning? Förlåt,spånar bara lite.Har jobbat som bilelektriker/felsökning och har erfarenhet av att det ofta är väldigt enkla fel när man väl hittar dem.Jobbade ett tag på en ackrediterad märkesfirma där de bästa mekanikerna lade hur mycket tid som helst på felsökningen av en specifik modell pga tjuvstopp .21000kr senare gav ägaren upp när bilen av en händelse dog utanför en verkstad ägd av en kille som knappt kunde Svenska och var känd för att göra billiga grovjobb med bilar.Han gick ut och kände på jordflätan mellan motor och kaross och fann att den nästan var brusten och inte levererade jord emellanåt... Kolla det enkla först det är ofta det som är sönder där de fina instrumenten går bet!;) Hoppas det löser sig! | |
|
Det är relativt vanligt tydligen. Standardfel på de motorerna vi har som enligt meken bara fanns 2 år. De "nya" topparna de monterar har annan borrning för oljekanaler och då slipper man detta bekymret. Delarna kostar 8755kr ink moms och då är det: kamaxel, lagerlist och ventilkåpspackningssats som är inräknat där. Tillkommer gör olja och filter. Ska försöka riva detta idag för att kolla statusen på kamaxeln som man tydligen ganska enkelt ser om den är sliten. Meken nämnde detta för mig redan vid första felsökningen att han bytt ett gäng kamaxlar och på senare tid även hela toppar för att kamaxeln skurit. Återkommer i ärendet. Min bil har gått 12000 mil förresten;) /Kidde ///BMW |
|
|
Uppdatering: Kamaxeln och lageröverfall var i felfritt skick. Så nu vet man det. Inget roligt jobb att riva isär och nu väntar jag på ny ventilkåpspackning så jag kan sätta ihop bilen igen. Däremot skruvade jag loss ett stift och det såg inte så bra ut. Har beställt nya stift också så det ska monteras. Detta i kombination med annat bränsle hoppas jag ska lösa mina bekymmer. Återkommer i fallet när jag fått ihop bilen igen. /Kidde ///BMW |
|
|
Skönt att höra att allt såg bra ut, men givetvis tråkigt att allt ska monteras tillbaka igen. Efter en hel del mil så har jag lite prel. resultat och slutsatser efter 3 tankar med 98:an. 1. Den nya programvaran känns färdigmigrerad. Jag märker att automatlådan inte alls växlar ner lika mycket efter svängar när man gasar upp. Känns för övrgt som att bilen har fått en bättre "flyt". Placebo eller ej, jag är extremt petig och känner faktiskt en viss skillnad. Enl. forum så är det ganska mycket som har hänt mellan 2005 - 2012. 2. Redline i bensinen har rullat ca. 35 mil. Inga ryck eller effektförslust. 3. När jag startar bilen så skakar inte bilen lika mycket längre, och det var iofs inte så mycket innan men dock. Amatör Slutsats: När jag hämtade bilen från bilhandlaren så berättade säljaren att han var tvungen att tanka i ett par liter innan besiktnignen, då den gick på "ångor". När jag körde ut så fick jag effektförlust ett par gånger vid några svängar och även en gång när jag skulle köra ut rakt fram i en korsning. Motorn hostade till rejält. Kan det varit så att det var varit kondens/vatten i tanken som sedan satt sina spår några tankar tills vattnet försvunnit på något sätt? Så frågan är om det är den nya programvaran eller 98:an som gjort underverk? /Crille |
|
|
Bilen är nu åter ihopsatt och den startade hur fint som helst. Nya stift är monterade (1500 spänn!!!) men ändå vandrade den lite på tomgång, men inte lika mycket som innan inbillar jag mig. Ska direkt efter jobbet åka och fylla tanken med 98 samt en flaska Redline. Därefter blir det några mil tänkte jag. Skulle behöva ta en riktig långrunda, men har f-n inte tid!!!! Det får väl vara en långdragen procedur att köra med 98 i hopp om förbättring helt enkelt... Låter ju bra när man läser ditt inlägg Crille. Hoppas, hoppas.... /Kidde ///BMW |
|
Karl-Hilding |
Handlaren pytsade i Jet 95 okt. Kör nu på 98 okt. Det är värt varenda 50-öring per mil! |
|
Hej, Nu har jag förvisso en E46, men jag har samma "kraftlösa" "nollrespons" när jag gasar lite då och då. Belyste med ficklampa nu på kvällen och upptäckte en fin reva på ca 1,5cm på gummibälgen efter LMM. Alltså så drar den tjuvluft. Jag har läst i tråden men kanske missat det, har du kollat efter vakumläcka? På med startgas och se om den varvar. Bara en tanke. Lycka till! Jens |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.