AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.149

Big Airbagproblem...!?!

Sida 3 av 3
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Kan du kolla konfigurationen på sträckaren?
Verkar som förklaringen är given på sidbag i alla fall.
FAF
Fi
28
Fintus
BMW 523ia Touring -99
Har kollat konfigurationen och Bältesträckarna står som aktiva. Jag får vänta tills jag får hem airbagsimulatorn jag beställde och se om jag kan släcka felkoderna med den, isåfall kan jag ju beställa nya bältesträckare när jag vet vad felet är. Det verkar ju som sagt inte vara något kabelbrott till bältesträckarna så jag antar att dessa är trasiga på nått annat vis.

Tänkte åka in på BMW i veckan och be dem aktivera de bakre airbagarna i systemet gratis då de uppenbarligen har gjort något fel när de kodade in styrenheten..

//Micke
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När det är bältessträckarna som "varnar" brukar det nästan alltid vara kontaktstycket under stolen som är glapp - kontaktblecken/stiften oxiderar och vibrerar så de vidgar sig = glappkontakt = felkod.

Det finns som sagt renoveringssatser att köpa som redan påtalats men i praktiken kan man göra en egen lagning där man kopplar förbi kontaktstycket och bara skarvar ihop kablarna. Gör man det senare får man dock tänka på att det blir lite krångligare om man måste lossa stolen - kolla också så att kablarna inte blir allt för spända när stolen står i bakersta läget och högst upp.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Fi
28
Fintus
BMW 523ia Touring -99
Jag har nu lyckats släckt airbaglampan och tänkte bara lyfta tråden och sammanfatta vad jag gjort för att laga felet.

Felen som lagats:
- Styrenheten till Airbagen
- Bältessträckarna

Det som till en början hittade jag en hel massa felkoder i airbagsystemet och det konstigt var att det inte gick att radera felkoderna i systemet vilket berodde på att styrenheten var trasig. Jag hittade en styrenhet med samma nummer som den befintliga i England för 500kr inkl frakt. För att den nya enheten skulle kunna kommunicera med bilen lämnade jag in den hos BMW för inkodning.

Efter inkodning återstod följande felkoder:
- sidoarbag bak båda sidor
- bältessträckare båda sidor

Anledningen till att den varnade för sidoarbagarna bak var att BMW hade lagt in dessa som inaktiva i systemet, jag upptäckte detta när jag kunde radera felkoderna pemanent när jag kopplade bort dessa enheter. Jag har inte orkat åka in till BMW för att be dem rätta till detta men jag har beställt en BMW scanner 1.4 med vilken jag tror att jag kan aktivera dessa själv.

Bältessträckarna var trasiga, det var alltså ingen glappkontakt som många tipsade om i tråden. Jag beställde ett motstånd på Ebay och när jag kopplade in detta så kunde jag radera felkoderna. nu sitter det ett motstånd på 3.3 ohm på varje bältessträckare och airbaglampan är släckt. Bättre begagnade bältessträckare är beställa och kommer att monteras senare.

Kostnader totalt:
styrenhet 500kr
inkodning 1000kr
bältessträckare 2 st 1000kr

utöver detta krävs det utrustning för att utläsa och nollställa felkoder

Tack för alla tips och hjälp jag fått här på AP!!
fintus.
Det går också att skcika module till aribag24.com för eventuellt rep / utbyte och då krävs ej kodning.
bm
85
bmw-E39
Bmw 523i -M-paket
Min bil har stått ca 2 månader utan att jag startade den en enda gång och när jag nu i helgas skulle starta bilen så hade batteriet dött helt, jag startade bilen med startkablar och då gick den igång men airbag lampan började lysa vilket den aldrig har gjort tidigare.
Har jag lyckats skada styrboxen på något sätt eller kan det bara vara någon felkod som uppstod pga dåligt batteri? Jag har ingen apparat för att läsa/nollställa felkoder, finns det något annat billigt sätt att nollställa felkoder??
Nej du har inte skadat nåt , men det är säkert felkod på för låg matningsström till modulen, ladda batteriet med laddar för att se om det hjälper men troligtvis har det redan sulfaterat och då är det redan förstört.
bm
85
bmw-E39
Bmw 523i -M-paket
Oki, tack för svaren, jag måste nog köpa ett nytt batteri. Så jag behöver inte koppla in något instrument för att nollställa/släcka lampan, det räcker med ett nytt batteri bara??
Finns en risk att du måste släcka med instrument men inte säkert.
Har du laddat batteriet med batteriladdare?
bm
85
bmw-E39
Bmw 523i -M-paket
Ja, laddade batteriet i 25h men när jag skruvade dit den så var den lika död som innan laddning, får bli ny batteri!
Då har batteriet sulfaterat.

Köp nytt och kolla att generatorn laddar under drift.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.