AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.148

Big Airbagproblem...!?!

Sida 1 av 3
Fi
28
Fintus
BMW 523ia Touring -99
Har besiktning på min 523ia -99 i oktober och eftersom airbaglampan lyser så tänkte jag vara lite förutseende att fixxa detta nu innan besiktningen. När jag läste ut felkoder så visade det sig att det verkar vara en hel del att åtgärda, jag fick ut följande felkoder i SRS systemet:

- Bältessträckare förare
- Bältessträckare passagerare
- Airbag passagerare
- Airbag passagerare steg 2
- Sensorsignal sätesbeläggning
- isolationskrets 1 batterispänning
- spänningsmatning
- styrenhet interna fel

Som sagt en hel del felkoder och då några av dessa är att hänföra till styrenheten så börjar jag fundera på om det kan vara den som gått sönder och de andra felkoderna är följdfel.

Finns det någon som har tips på var jag ska börja felsöka eller vad felet kan tänkas vara?

//Micke
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Bombis att styrboxen är trasig, alt nån kontakt som hoppat ur.
Fi
28
Fintus
BMW 523ia Touring -99
Var sitter styrboxen?

Måste en ny styrbox kodas in för att det ska fungera?

Är det nått speciellt serienummer eller liknande man ska tänka på vid köp av en begagnad styrbox?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Börja med att nolla felkoderna och se om dom kommer tillbaka. Kan vara att bilen haft dåligt batteri någon gång.

/Mats J
Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Styrboxen sitter i mittkonsolen. Du kommer åt den från baksätet efter att du plockat bort luftutsläppet och det lilla facket så ser du en silvrig box. Tänkt på att skrotar inte får sälja tillbehör till air-bags så hur du får ut den från skroten om du inte vill punga ut någon tusenlapp minst på en begagnad är en annan sak :)
Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Kom ihåg att få rätt serienummer på boxen bara, annars finns det en stor risk att den inte går att koda in!
Fi
28
Fintus
BMW 523ia Touring -99
Jag har lokaliserat styrboxen och det verkar vara en gandka enkel procedur att byta den. Frågan är vad det kostar att koda in den hos BMW och om det är styrboxen som är trasig.

Jag har dock bestämmt mig för att sätta en tejp över dioden i mätarhuset och försöka få igenom den på bilprovningen på det viset.

Får jag en tvåa för att lampan inte tänds så får jag göra en chansning och byta styrbox. Och jag tror att det är endast airbagkudden som skrotarna inte får sälja för jag hittar en hel hög med sturboxar på bildelsbasen.se

/M
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Enligt skroten här har dom en överenskommelse med varandra att inte sälja nånting från airbagsystemet. Fick det förklarat för mig då jag skulle köpa en släpring till brorsans 840.

MVH David Öfverdahl
Fi
28
Fintus
BMW 523ia Touring -99
Länk
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Har du inte testat att nolla felkoderna??
På min bil räcker det och så tar det någon månad innan lampan tänds igen, det larmar på sensormattan men den verkar ju vara 99% ok för den funkar ju för det mesta.

/Mats J
Fi
28
Fintus
BMW 523ia Touring -99
När jag försöker att nolla felkoderna med Autocom säger den att det inte går att nolla dem. Jag antar att felkoderna är permanenta och att det blr vara nått fel i systemet..
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Ok, då är väl boxen inte så frisk...

/Mats J
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Ska du tejpa lampan? Hur jävla snål får man va, airbagen sitter ju där av en anledning och kostar en beggad styrbox 500 spänn tycker jag inte det är något att diskutera.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Jag bytte styrbox med hjälp av carsoft
Som gick utmärkt. Fick dock 2 följdproblem
som srs förardörr, där givaren sitter under
Förarsätet. Bytte det och fick funktion, ( vanligt
Problem då det är blött på golvet och givaren
Ärgar sönder) även srs- passagerare, där köpte
Jag en pluggin kontakt som sätts in under
Passagerarstolen så att airbag passagerare
Alltid löser vid kollision oavsett om passagerare
Sitter med eller ej. Allt köpt på Ebay.se för
Struntsummor. Vill ju att det ska funka då det
Är dels säkerhet och originalmonterat.
Du vinner i längden att reparera rätt.

Mvh Jonas B
Fi
28
Fintus
BMW 523ia Touring -99
Japmax: snålt? ja.. men att lägga ner en massa pengar på en bil som är värd max 15 000 känns som att kasta pengarna i sjön, och eftersom airbagen inte fungerat de senaste tre åren så tycker jag att det inte känns så motiverande att laga den endast på grund av att bilprovningen ändrar sina regler. Men är det som Brynet skriver att det inte är särskilt svårt att byta box så kan det ändå vara värt att byta den.

Brynet:
- Går det att koda in en styrbox med Carsoft eller behöver den inte kodas in?
- Är det viktigt att köpa en styrbox med samma serienummer?
- Vilka felkoder hade du på din bil när din box var trasig? Jag menar att jag är ju inte ens säker på att det är boxen som är trasig..

Får jag bara igång styrboxen och ser vilka felkoder så kan jag fixxa de eventuella fel som kvarstår, dvs putsa några kontakter eller sätta dit ett motstånd eller dylikt..

/M
Fi
28
Fintus
BMW 523ia Touring -99
Jag har nu plockat ur styrenheten ur bilen och hittade en likadan i England som jag har beställt.. ska bli intressant att se om det fungerar sen när den kommer.

Brynet: Går det att koda in nya delar med carsoft?

/M
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Eftersom besiktningen kollar att lampan tänds vid start och sedan släcks så kommer inte din tejplagning att funka.

-------
//Lövet
Fi
28
Fintus
BMW 523ia Touring -99
lofgren: Jag tänkte chansa på att dom missade det.. men har du läst inlägget ovanför dig?
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Hej
Helt rätt, kopplade upp carsoft med gamla
styrdonet inkopplat för att läsa "koden" som
sparas medan du byter till den nya boxen
och kör in gamla programvaran i nya boxen.
Allt du ska göra är enkelt då det hela tiden
talar om nästa steg typ: läs enheten, stäng
av tändning, koppla ur batteri, koppla ur dosan
, sätt dit nya, osv.
Hoppas det går lika bra för dig. Ligger i menyn
långt till höger, står sedan kodning av srs.

Mvh Jonas Brinell
min lampa lös också och den pekade på styrenheten, jag skickade den till airbag24.de de felsökte och inget fel funnet.
I mitt fall är det släpringen troligtvis det är nämligen rätt ovanligt att den går sönder.
Om airbag24 repar den så är det bara montera tillbaka de kan även erbjuda utbytesmodul och koda in den.
Du sak kunna redera felkoderna,fellkoderna är inte permanenta utan man radear och existerar felet så kommer de lagras igen.
du har för mycket felkoder tycker jag hade definititvt börjat med en raderaing.
Kan du inte radera så är det nog fel på autocom.
Men den klagar på spänningsmatning så kan ju mycket väl vara modulen, även om modulen är trasig så borde lampan på panelen lysa upp.
Ingen där du bor som kan läsa ur med carsoft?
blir det nån skillnad om du lyfter av polen?
Har du haft problem med tändningslåset nån gång? i så fall så kan det vara tändkontakten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.