|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Så är det, radera alla koder, de som ligger kvar eller kommer tillbaka tar man tag i. Ett måste är ett bra batteri med rena poler. Koda eller inte koda styrbox, det beror på om den suttit I en 7, 5 eller 3-serie beroende på hur många styrenheter som ska vara med och hur nya de är. Mvh Jonas B |
|
|
Ska den kodas in så måste gamla sitta kvar i bilen man läser ur byter och sedan skiftar och skriver mot nya modulen. Det jag har fått fram är att den skriver in bilen VIN. Jag skickade min hit. Länk de har även www.airbag24.com Men som sagt ett måste är att radera koderna, det är för många fel. Airbaglampan ska nog även lysa då man kopplat bort tändningen men jag kan inte bekräfta det då jag inte rörde tändningen innan modulen monterades och strömmen kopplades på igen. Vad du än gör innan du arbetar med bilen ta av batteripolen så bilen blir strömlös. |
|
|
Jag har aldrig haft problem med tändningslåset och jag har testat att ta bort batteripolen men felen ligger ändå kvar. Det konstiga är ju att jag kan radera alla felkoder i andra system med autocom men just SRS systemet säger den ifrån. Det går inte att radera koderna där. Jag vet att battwriet har sett sina bästa dagar.. Bör jag byta det innan jag börjar meka med styrboxen..? |
|
|
Exakt vad får du för fel när du försöker radera? Kankse autocom ej klarar av att radera koderna för srs. Beror på vilket skick det är i svårta att säga, kan vara bra att ladda upp i alla fall. |
|
|
Får upp en ruta där det står att "felkoderna kunde ej raderas" Men jag får kaske försöka hitta en sladd och läsa ur det med carsoft.. Jag måste juh ändå får Carsoft att fungera om jag ska koda in den nya styrboxen.. |
|
|
Problemet är attt även om du får modulen reparerad så måste du radera koderna för att lampan ska släckas. Vad står det att din modul heter i autocom? |
|
|
Jag har inte i huvudet vad Autocom säger att modulen heter men jag ska försöka hinna med att testa en nyare version av Autocom imorgon eller på tisdag och hoppas på att det fungerar att radera felkoderna då. Annars får jag rikta in mig på att försöka med Carsoft istället. /M |
|
| Jag betalade 500kr på autobahn i svedala för att koda in den då det måste göras. Boxen kostade ingenting då jag fick tag på den via en kompis som skulle skrota sin bil. | |
| Den gamla boxen behöver du inte ha kvar i bilen för att läsa in koderna, iaf inte med den datorn som autobahn använder sig av. Jag kom in med den nya boxen monterad och det tog honom 2 min att koda sen var det bara att åka och besiktiga bilen! | |
|
Nu lyfter jag tråden igen.. Jag har idag hämtat bilen hos BMW efter att de har kodat in den nya styrenheten för airbagsystemet. Nu fungerar det att radera felkoder med Autocom så det var tydligen nått fel på den förra enheten. När jag nu läser ut felkoder så får jag ut några andra felkoder än tidigare, nämligen följande: - Bältessträckare förare - Bältessträckare passagerare - Sidoairbag bak förare - Sidoairbag bak passagerare Jag har lyft ur passagerarstolen och mätt upp kabeln till bältessträckaren men det verkar inte vara något kabelbrott som är felet. Kan det vara kabelbrott i nån kabelhärva? Eller finns det nån annan möjlig förklaring till dessa felkoder? Nån som har förslag på vad jag kan felsöka eller åtgärda härnäst? Nån som är hemma på bilel i Gävletrakten?? :-) //Micke |
|
|
Var bilen felfri vid kodningen hos BMW? FAF |
|
|
- Bältessträckare förare - Bältessträckare passagerare - Airbag passagerare - Airbag passagerare steg 2 - Sensorsignal sätesbeläggning - isolationskrets 1 batterispänning - spänningsmatning - styrenhet interna fel Ovan är koderna du skrev i början av tråden, 2 av dem är kvar. Bara av intresse vad tog de för att koda in den? |
|
| lyser airbaglampan fortfarande? | |
|
FAF: Läs första inlägget i tråden så ser du vilka felkoder som fanns innan bytet av enheten. Airbaglampan lyser fortfarande.. Men som sagt så kan jag nu nolla felkoderna med Autocom, dock återkommer de fyra felkoderna jag skrev i förra inlägget. Det faktum att det nu går att nolla felkoderna tyder på att styrenheten faktiskt var trasig då jag inte kunde göra detta tidigare, bytet var då inte i onödan.. :) Kostnaden på BMW blev 1000 pix vilket antagligen motsvarar en timpeng på 2000:-? Hutlöst dyrt.. Jag har beställt en "airbagsimulator" som jag tänkte koppla in istället för bältessträckaren, kan jag då radera felkoden permanent så borde jag kunna utesluta kabelbrott tycker jag. Antagligen är det bara ett motstånd i simulatorn men eftersom jag inte vet vilket motstånd det är i en bältessträckare så beställde jag en istället för att göra en själv... Jag beställde denna: Länk Nån som har en annan lösning på problemet så dela gärna med er i tråden..! //Micke |
|
| Nån som vet nån internetsida där jag kan se elschemat över Airbagsystemet? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bältessträckare. Är ju till 99 % dålig kontakt/glapp i stora kontakten under stolen, är ett standardfel, repsats finns där man förbigår denna kontakt med nytt kablage alternativ man klipper kablarna på var sida och löder ihop dom utanför kontakten, tvinna bara inte upp dom för mycket. Sidoarbagsproblem brukar kunna bero på ärg i kontakten i dörrövergången, rengöres med elektronikspray inget annat typ 5-56 mm. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Vad jag menade var om det fanns felkoder hos BMW även efter bytet eller om det tog ett tag innan dom kom tillbaka? FAF |
|
|
FAF: Felkoderna fanns kvar efter att BMW bytte enheten... Nu har jag varit ute och rivit båda dörrsidorna bak för att komma åt airbagen där. Jag mätte upp att det inte är glappkontakt i kablaget mellan dörren och bilen. Det märkliga var dock att när jag kopplade bort airbagarna i bakdörrarna så kan jag släcka felkoden för dessa permanent, så om jag kopplar ur dessa så återstår endast felkoderna för båda bältessträckarna. Jag har även provat att koppla förbi kopplingen under passagerarstolen för bältessträckaren utan någon större framgång, kan det vara så att själva bältessträckaren är trasig och måste bytas helt? //Micke |
|
|
Funderar på om BMW inte konfigurerat in dessa sträckare och bag (glömt el liknande), detta eftersom man kan välja vilka enheter man vill konfigurera i airbagsystemet. Detta skulle förklara varför det inte finns några felkoder när du kopplat bort enheter. FAF |
|
|
När jag går in och kollar konfigurationen för airbagenheter så står det inaktiv på sidoairbagarna bak, dessa är kanske inte konfigurerade riktigt vilket kan förklara att felkoden försvinner när jag kopplar bort enheten.. Jag kommer inte ihåg vad konfigurationen för bältesträckaren var men jag har även provat att koppla bort den utan någon framgång.. //Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.