AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.528

Varför bara varva 5500 varv?

Sida 2 av 2
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Aha, på bl.a. min bil får hastighetsmätaren signal från vänster bak, medan DME (motorstyrdonet) får hastighetssignalen från höger bak. Så hastighetsmätaren kan alltså funka, fast DME ej får hastighhetssignal och därmed begränsar till 5500 rpm.

Men ABS-lampan borde lysa isf, såvida inte felet är att kabeln/kontakten från ABS-styrdonet är paj. Det är alltså separata kablar för detta från ABS-styrdonet, denna signal går ej över databuss.

Med INPA kan man se om det är styrdonet som begränsar varvet eller om det är nåt annat.
Mja, limp mode innebär knappast 5500rpm.
Jag har "testat" och det finns ett par nivåer, runt 1500 rpm och runt 1800 rpm.
Annars hade man ju knappast begränsat skadeverkningar osv eller behövt köra sakta till verkstad.

FP
ma
7.450
marin849
Om man skall tro de inlägg jag länkar till har de ju observerat fenomenet, men det kankse bara är i USA?
Verkar logiskt om det är pga att toppfartsspärren inte fungerar med frånvarande hastighetssignal som man väljer att strypa varvtalet 1000rpm.

Det är ju _inte_ limp mode för motorstyrningen (pga defekt givare etc) som avses.
cy
108
cykelbo
523i e61 -07
Nu är mitt problem över. Drog ur den på tvåan och motorn varvade 6500 innan varstoppet gick in. Samma nu när jag "torrvaravar". Vanligtvis varvar jag max 3000rpm vid växling.
Det jag gjort var att klämma på bälgen spruta startgas på allt gummi. Hände inget. Drog upp luftfiltret en bit och sprutade lite springan och fick en liten varvtalsökning.
Ingen abs eller antispinn har lyst.
ma
7.450
marin849
Lösningen på startgasproblemet?
Länk

ECUn är för bra på att kompensera, så man får läsa av kompenseringsvärdet istället. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.