|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte kolla var varvstoppet ligger på min 523 -97 men den varvade inte mer än 5500 varv/min. Går ojämnt på på detta varv. Körde Carsoft men inga felkoder. Serverar gjorda med NGK stift. Haft problem med HC värdet vid besiktning trots rejäl varmkörning. Kört långkörning dragit 0,67 l/mil. Vad kan det vara? | |
| Blir det så bara under last eller om du torrgasar också? | |
| Kolla bränsletryck är mitt tips- | |
|
Kanske kolla upp, när var bränslefiltret bytt? Länk Min bil |
|
|
Det är torrgasning Bränslefilter byt enl inspektion . |
|
| Att maxvarva motorn på tomgång kan knappast se som hälsosamt. Att motorn går ojämnt tror jag mer beror obefintlig belastning. | |
| Kan man maxvarva på tomgång? ;) | |
|
Den varvar upp till varvstoppet (elektroniskt) och börjar hacka där pga att tändning/bränsle stängs av, helt normalt. Dock borde det väl ligga över 5500 rpm eller? FP |
|
|
Ooo ja, finns ingen BMW-bensinare med varvstopp på dieselaktiga 5500rpm! 6500 rpm är det. Sen vet jag inte om det finns någon ytterligare begränsning vid tomvarvning, bl.a. en del amerikanska går ej varva över ca 4000 utan växel i. Man kan ju också fundera på om varvräknaren visar rätt? En diff på 1000 rpm är inte friskt isf. Varva ur på tvåan får du se! Har du färddator i spaken till blinkersen? Då kan du nog trycka fram en dold meny och se det riktiga varvtalet i färddatordisplayen, eller förresten, du kan ju se det med livedata i carsoft? Annars kan ju bränsletryck/pump och katalysator vara potentiella felkällor, dock flödar det inte så mycket vid tomvarvning att en strypt katalysator skall begränsa varvet så pass, särskilt om du upplever att bilen är normalstark på övriga varvtal/normal körning. |
|
| Hej, jag märkte för ett par veckor sedan att min inte varvade ut ordentligt utan bröt vid ca 5300 varv. Gick ojämnt kring detta varvtal precis som du säger. I samband med att jag igår bytte vevhusventilation märkte jag att det var en spricka i insugsbälgen in mot trottelspjällshuset. Sprickan satt i det lilla röret som är kopplad till tomgången. Bytte idag båda insugsbäljarna och nu varvar den ut som den ska. | |
|
Katen är byt för två år sedan. Luftbälgen och cyklonen för tre år sedan. Intressant tjuvluft kan på verka. Ska kolla om det finns glipa med startgas. |
|
|
Eftersom startgas inte har nån inverkan ens när man sprayar rakt in i insuget så tror jag inte att det funkar som felsökning (på moderna bilar med lambdareglering skall tilläggas). Jag sprayade som en dåre lite överallt utan effekt, blev fundersam o duschade i insuget. Hände inget. Tog bort luftfiltret och sprayade rakt in, hände inget. Tänkte "va fan?!" och sprayade på rejält, då frustade motorn till, gick dåligt och gick sen normalt igen. Så om inte ens en direkt dusch rakt in insuget märks tror jag inte att lite dimma som letar sig in i ett dolt hål märks. |
|
|
Är det inte så att startgasen märks tydligt när den tar sig in på annat ställe än just den "rätta vägen", t.ex genom läckor, sprickor osv på fel sida LMM osv? Eftersom små luftläckor ger sig till känna så lär väl gasen också märkas eller? Däremot är det generellt sett obra att använda startgas i nyare maskiner med LMM, små lättrörliga spjäll och variabla insus osv. Eftersom det ofta skjuter bakut vid motorstörningar och den extremt lättantändliga gasen gärna ger småexplosioner osv långt ut i insugssystemet så skjuter man lätt sönder delarna. Biltillverkarna brukar varna för att använda startgas av denna anledningen. FP |
|
|
Det bör bero på vad startgasen innehåller. Om den innehåller något som ej behöver syre från luften så fungerar det som avsett. Om den innehåller något som behöver syre utifrån får man effekten jag beskriver, dvs ingen effekt. :/ Eftersom man normalt provar med startgas när bilen står stilla, antingen på tomgång eller förhöjt varvtal, kommer ju lambdaregleringen att fullt ut kompensera läckan (om den inte är astronomisk förstås!) och därmed finns inget syreöverskott som kan antända startgasen. Läckan kommer även delvis kompenseras dynamiskt genom additiv och multiplikativ justering av insprutningstabellen, baserat på lambdasensorerna. Men eftersom en smygläcka i insugsslang el. dy. varierar när motorn vrider sig/skakar i upphängningarna funkar det inte fullt ut och motorn får varierande blandning och går inte bra, framförallt inte när man ändrar belastningen. På äldre bilar med förgasare är det en annan sak, den märker ju aldrig att blandingen inte stämmer pga tjuvluft efter förgasaren och därmed går motorn magert. Extra bränsletillskott med startgas kan förbrännas => omedelbar effekt/varvtalshöjning. Jag kanske hade fel sorts startgas. Det var nån mycket starkt luktande vätska som duschade ut. CRC Motor Starter och Biltema "startgas/startsprej" (minns ej namn) provade jag. Acetylen+syre kanske ger bättre effekt, men det vore ju fullständigt livsfarligt. En sak man kunde göra vore att rycka ur kablarna till lambdasensorerna och nollställa styrdonets adaptering. Men "tyvärr" är motoringenjörerna så klart smarta nog att låta motorn gå lite fett om lambdasensorerna faller bort, för att skydda motorn, så frågan är om det hjälper. Beror på storleken på läckan och hur mycket styrdonet fettar på utan lambda. |
|
|
Tillägg: Om luftläckan är i själva insugningröret närmast cylindrarna och bara påverkar en cylinder kan det funka! Då går ju den cylindern magert (vilket innebär att de närmaste cylindrarna går fett eftersom lambda styr så att avgasblandningen från 1-3 och 4-6 har rätt värde). Det kan man dock delvis diagnosticera med INPA genom att titta på värdena för "jämn gång", dvs om varje cylinder ger lika mycket arbete. |
|
|
Traditionellt brukar startgas bestå av eter till största delen, dvs extremt brandfarlig/explosiv. Kollade just på några MSDS, bl.a från CRC som lär vara leverantör till de flesta även under andra namn, innehållet är: Eter, Pentan, Aceton, samt Propan (drivgasen). Det är en rätt häftig ävja med andra ord, och att den luktar starkt är också förståeligt. FP |
|
| Ja då funkar det. Jag hade en volvo där det fattades 6-7 mm av insugspackningen och den reagerade direkt på startgas. | |
|
Brinner det utan extra syre menar du då? Jag kan ej kemiska formlerna för de där. Insugspackning är annars klockrent exempel där det funkar oavsett eftersom det ej kompenseras av motorstyrningen. |
|
| Cykelbo, den sprickan som var på min var så pass stor att den gick att känna med handen utan problem så testa om du kan känna något. Med tanke på våra maxvarvtal borde sprickorna vara ungefär lika stora om det nu är det som Är problemet även för dig. Det är alltså lilla veckade slangen som går ut från bälgen som går mot gasspjällshuset och den nås med handen utan att man behöver demontera något. Vanligt att bälgarna spricker på just detta ställe enligt en instruktion från Bavarian Auto som handlar om vevhusventilationsbyte. | |
|
Länk Där står det "As far as fault codes go, you shouldn't get any that that trigger a limp mode, or??? Only one I know of is the DME needs a digital speed input, or it will limit redline to 5500. But this only affects revs, and mine's making peak power by then anyway:) " Här med Länk Liknande info om rev limit 5500 dyker upp lite här o var vid googling. Det kanske är styrdonet som faktiskt flyttar gränsen av en anledning, t.ex. bortfall av hastighetssignal. |
|
|
Länk Samma sak där, bytt ABS-givare och motorn varvar som den ska istället för 5500. Men en sak fattar jag inte, om nu speed signal är borta pga paj abs-givare borde ju hastighetsmätaren vara död, men det är inga som skriver att hastighetsmätaren inte funkar. Funkar din ABS? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.