AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.479

Vad tror ni om att serva E46 med denna olja från Biltema?

Sida 2 av 2
Aral är inte direkt okänt...Bered dig på att få äta upp dit inlägg:). Annars är det även bra priser hos Länk , klart man skall köpa olja av JR:)
Länk billigare än hos Johan B "leverantör".
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Den är ju dessutom med på listan i BMW-TIS vilket för såna som jag alltid känns lite extra trevligt.
Tackar för länk.

Var det mitt inlägg du tänkte på Dawwe ang verkar hur bra som helst?
Clintan: Tom i norr som skrev "Dumt att välja en billig icke märkesolja" är den som får vara beredd o äta lite:)
ma
7.450
marin849
Gör det nåt att förvara en öppnad och sedan noggrant stängd 20-liters dunk i 2år? Kanske 3?
Det blir ju tre byten per 20 liter och man "måste" ju alltid ha olja hemma vilket innebär x månader oöppnad, ett år 2/3 full, ett år till 1/3 full. Totalt >2 år.
Nej det gör inget kan jag tänka mig. Jobbade på Statoil mack förr och den oljan lagrades minst 4 år. Var tiden som jag jobbade där :).

Handlar nog mer om den får kontakt med vissa saker. Tänker då på att de gärna vill man byter varje år om den legat i motorn.
ma
7.450
marin849
Om förpackningen är tät och oöppnad är det säkert fint, men iom att man bryter den och tappar ur en tredjedel fylls den ju med syre, kväve osv. Borde innebära att oxidationen av oljan startar? Och sen stannar när syret är slut. :)
Du får ju motsvarande oxidiation när oljan "ligger i tråget". O då fylls det på med nytt syre varje gång man kör bilen...Den lilla oxidation som uppstår i en väl försluten behållare borde vara försumbar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Marin849, två år är inga problem även om dunken är halvfull, det viktiga är att locket är åtskruvat så inte smuts kommer in, det är först när du börjar använda oljan i motorn som den börjar oxidera på allvar pga alla föroreningar i form av drivmedelsrester och vatten etc. som då hamnar i oljan.

Clintan66, Levoil brukar leverera inom en vecka eller så.

Och precis som Dawwe är inne på: Aral är ett "tyskt" oljemärke och ingår i samma koncern som Castrol. De flesta av Arals/Castrols oljor är EXAKT samma oljor men med olika namn och i olika dunkar (dunkarna ser t om likadana ut men har olika färg). Och "okänt märke" är det knappast, de lär sälja betydligt mer motorolja per år bara i tyskland än vad alla oljemärken totalt säljer i Sverige under samma period... ;o)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Då var det beställt en 20-litersdunk och två 1-litersflaskor av Araloljan som Johan B tipsade om. 131 Euro inklusive frakt landade det på från Levoil. Tack för tipset, det blev billigare än jag kunde föreställa mig.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.