AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.478

Vad tror ni om att serva E46 med denna olja från Biltema?

Sida 1 av 2
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Funderar på denna oljan

Länk

Tror ni om att köpa denna?

Har kört på Castrol magnatech 5w-40 tidigare och oljefilter ifrån Mahle.

Oljefiltret blir dock samma som tidigare :)

Behöver din bil en "longlife" verkligen? I annat fall går det lika bra med deras 5W40 Helsyntet
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Kanske inte tvunget att det ska vara longlife men longlife oljan från Biltema är LL-04 Bmw klassad.

Har inte sett att det är ngn specifik Bmw klassning på någon annan olja där. Jag kanske missat ngt?

Kolla i instruktionsboken...Du kommer finna att BMW (då när bilen tillverkades, dvs typ 2001!) rekommenderar en sämre olja än Biltema oljan. Jämför API-klassningen i instruktionsboken med den på Biltema-olja, runt 2001 var det som bäst typ API-SJ har jag för mig, Biltema är iaf API-SL. API klassningen ger en god fingervisningen om oljans egenskaper.
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Instruktionsboken anger att man ska köra Bmw longlifeklassad olja. Det är ju även den ifrån Biltema, det står även i instruktionsboken att om inte den finns att tillgå så kan man med undantag köra helsyntetisk som du nämner med specifikation ACEA:A3. Men det kan väl inte skada med en "bättre" olja oavsett eller?

Ser inget om API klasssningen i instruktionsboken tyvärr.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
LL-klassade oljor har uppfyllt kraven i vissa testparametrar som ligger utanför de vanliga API- och ACEA-klassningarna, främst förmåga att inte tappa viskositet, inte skapa "slam" etc. vid längre bytesintervall.

LL04 är bakåtkompatibel och uppfyller automatiskt kraven för LL01, som i sin tur uppfyller kraven för LL98.

Många av de bättre syntetoljorna skulle säkert klara LL-klassningen om man bara gjorde testerna/klassningarn, men det kostar mycket pengar och därför brukar oljebolagen bara klassa en eller kanske två oljor för bilspecifika oljeklassningar. Frågan är bara vilka som skulle göra det och vilka som kanske inte skulle klara klassningarna...

Så om man tänker praktisera de längre LL-bytesintervallen bör man använda sig av en LL-klassad olja.

Kör man mer normala oljebytesintervall (t ex byter halvvägs in i intervallet - dvs. ca 1250mil) kan man använda en bra syntetolja utan LL-klassningen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Vad jag hört är loinglife oljorna inte helt beräkneliga att köra de miltal som det står. Exempelvis 3000 mil, även om det står ett visst miltal så håller inte oljan samma kvalitét i slutet och därav inte att rekommendera för motorn.

Vad tror du om detta Johan?

Själv har jag kört runt 1600-1800mil med longlife olja och sedan bytt igen. Känts ganska bra iaf :)

Funderar då på att göra detsamma med denna longlife olja ifrån Biltema.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alla oljor blir sämre ju längre man kör, men så kallade Longlife-oljor uppfyller garanterat de krav som biltillverkaren har satt (det är speciella tester i vissa angivna motormodeller - allt är noga specificerat).

Personligen byter jag alltid olja "halvvägs" in i serviceintervallet oavsett om det är LL-klassad olja (oftast) eller inte (då är det bra syntetolja som har senaste API- och ACEA-klassningarna).

Levoil.de säljer en mycket prisvärd helsyntetisk (PAO) Aral-olja 0W40 (exakt samma olja som Castrol, då de båda ingår i samma koncern), köper man en 20 litersdunk kostar den ca 1000kr inklusive lev. till dörren! Den oljan är bland annat BMW LL04-klassad

Mvh
Johan B

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Skulle köpa olja härifrån: www.mapodo.de
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Tack för tipsen Johan och Tom i norr.

Denna gång vart det Biltema olja och filter då inget annat vart öppet. Vilket känns ok. Dock ska jag byta ut filtret under veckan mot Mann elr Mahle så känns det lite bättre för samvetet sedan :)

Ska definitivt kika på de sidor ni angett inför nästa byte.

Allt gott!

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Biltema-oljan är knappast LL-klassad på riktigt eller?
Varför står den inte med på BMWs lista över godkända oljor isf? Det finns ju massor med prisvärda oljor på den listan.

Ska man vara petig så är det skillnad på att vara klassad och att "uppfylla kraven för klassningen". Om det sedan spelar nån roll i praktiken kan man ju aldrig veta.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns mängder av oljor som "möter kraven" för en viss klassning men inte är klassade på "riktigt" och det handlar bara om pengar - det kostar stora summor för oljebolagen att få en officiell klassning av t ex BMW eller MB.

En summa jag har hört är att en viss MB-klassning kostar i storleksordningen 500 000...

Och då pratar vi inte kronor, utan Euro!
Så här tjänar biltillverkarna rätt stora summor på att "certifiera" oljorna!

Säger oljebolaget att oljan uppfyller klassningen, kan man räkna med att den också gör det, de skulle aldrig riskera sitt rykte på en sådan sak.

Mvh
Johan B

ma
7.450
marin849
Om vi utgår från att tillverkarna faktiskt kör prov i motorprovbänk och tar ut oljeprover med vissa intervall (dvs som de gör åtminstone på de tillverkare jag känner till) så är 500000 kr inte mycket pengar och knappast en kassako. Det kan lagom räcka till ett accelererat livslängdsprov, inte mer.
ma
7.450
marin849
Ah, euro! Ok, då räcker det till ett valideringsprov. :)
Men man kan ju ha i baktanke att enbart riggtid ligger nånstans 1000-1500kr/h.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Klassningstesterna är strikt standardiserade och görs i laboratoriemiljö - där oljan t ex inte får förändras mer än inom vissa gränsvärden avseende viskositet efter ett visst antal timmars körning i en viss typ av motor med en viss körcykel, eller skapa mer än en viss mängd "aska" under testerna.

Och siffran var inte i kronor som jag skrev innan... ;o)

När det gäller oljors klassningar och krav, fungerar det normalt så att additivtillverkarna (det finns en handfull i hela världen) gör tester och tar fram färdiga additivpaket som om de används i en viss procentuell inblandning i en viss angiven typ av basolja (basoljorna är strikt standardiserade och säljs som standardiserade bulkprodukter av många olika oljebolag i världen).
Dessa additivpaket säljs sedan till olika olje-blenders - oljemärken, som ibland inte ens har egna raffinaderier utan "bara" köper basoljor och additivpaket på världsmarknaden och sedan blandar och slutligen sätter sin "logga" på och säljer till slutkunderna. Ett fåtal oljemärken har både basoljeproduktion och additivproduktion "in the house", t ex Mobil Oil, de flesta oljebolagen köper basoljorna och/eller additivpaketen på den öppna marknaden.

Om ett visst additivpaket blandas med specificerad basolja, tar additivtillverkaren sedan ansvar för att slutprodukten (motoroljan) automatiskt uppfyller de klassningskraven som de har angett - dvs. det är bara undantagsvis som oljebolagen själva genomför renodlade klassningsprover på sina slutprodukter i testmotorer enligt de specificerade standardiserade testerna.

Med andra ord är det tämligen "onödigt" att genomföra rena certifieringstester hos olika biltillverkare, mer än i marknadsföringssyfte.

Mvh
Johan B

Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Hakar på denna färska tråd med en oljefråga. Köpte idag återigen en flaska longlife 5w-40 på OK för 255 SEK eftersom min M54 var törstig i sommarvärmen. Nu har jag dock tröttnat på att göda mackarna och kommer lägga en beställning på Mapodo.

Tips på vilken LL- olja jag bör köpa tas tacksamt emot:
Länk
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det är väl bara att gå in på mötor öl nach hersteller och long life 04 olja.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle valt:
Länk

Mvh
Johan B

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Dumt att välja en billig icke märkesolja
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Hm, såg nu i ditt inlägg ovan Johan B att du nämner denna Aral-olja: Länk

Verkar ju väldigt prisvärd. Går det lika bra med 0w-40 som 5w-40?

Den verkar klockren Johan B till bra peng också. Är de snabba/smidiga med frakt osv?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.