AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.458

Påkörd av cyklist, vad gäller?

Sida 1 av 2
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Ska köra iväg från min garagelänga som i ändan korsas av en gångväg. Har hunnit köra ganska precis 5 meter ner det från vänster kommer en elcykel och dundrar rätt in i sidan. Tack och lov gick det bra med killen. Min bil får djupa skrapmärken på båda dörrarna samt ett skrapmärke på sidorutan och kåpan till backspegeln.

Min fart var ungefär 5-10 kilometer, jag tror inte att han körde speciellt fort heller, en olyckshändelse beroende på den dåliga sikten runt garagehörnet, som förstärktes av en parkerad bil på gaveln, ingen av oss såg den andra. Men de facto kom jag från höger och han cyklade in i mig. Kan jag förvänta mig något strul i ansvarsfrågan? Är det per automatik så att cyklister alltid har förkörsrätt?

Kan jag förvänta mig strul från försäkringsbolaget? Egentligen struntar jag i vem som får stå för eventuella självrisker, men kan mitt bolag, i det fall han bedöms som vållande neka ersättning också står jag där med risken att han är oförsäkrad? Jag har helförsäkring.

MVH
Robert
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vilken försäkring tänker du dig att cyklisten ska ta detta på?

Det enklaste är väl om cyklisten betalar din självrisk och du tar det på vagnskadan, men om det finns tvivel angående vem som är ansvarig så är cyklisten nog inte sugen att betala ett öre utan tycker ni får stå för era egna kostnader.

Hur menar du med risken att cyklisten är oförsäkrad? Risken finns ju att du kommer få betala självrisken på vagnskadan, men det verkade ju inte bekymra dig.

Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Angående situationen... går cykelvägen längs en vanlig bilväg? Om du kommer från en garagelänga har du väl väjningsplikt mot den vägen, och det gäller väl i sånna fall även cykelvägen.

Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Nej, självrisken är minsta bekymret, faktiskt. Vill bara att det ska bli strulfritt, att mitt bolag inte betalar i det fall han görs till vållande och han saknar försäkring eller medel att betala för sig. Vägen är en gångväg mellan två garagelängor, det är ingen cykelväg, den leder endast till nästa garagelänga. Man kan väl kalla den för en asfalterad tarm för att man ska kunna nå garagelängan från båda ändar utan att gå över gräset. Vi är helt inne på ett parkeringsområde, inga anslutande bilvägar.

MVH
Robert
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om han saknar medel att betala för sig, är det då inte enklast att använda din försäkring? Om du vill ha det strulfritt?

Jag tycker du argumenterar emot dig själv. Du vill ha det strulfritt och självrisken är inget problem. Men du vill ändå ha klart att om cyklisten är skyldig och inte kan betala så ska inte ditt bolag gå in? Vem ska då betala om situationen är sån att cyklisten inte kan/vill? Du vill då ta det till rätten? Strulfritt, nja...

Jag kan förstå dig om detta är en principsak att inte din försäkring ska belastas om du är oskyldig, men då tror jag inte det kommer bli strulfritt.

Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

He-he, skulle ha frågat här direkt istället för att googla. Jag fann lite för många teorier om utgång, där någon i liknande situation hade fått stå med hela kalaset själv trots att han inte var vållande. Vet i och för sig inte vad han hade för försäkring. Läste också någonstans att en cyklist närmast per automatik gick fri, så jag ville bara kolla om så var fallet. Om jag inte är vållande, varför skulle mitt bolag ta detta? Det är där jag känner lite osäkerhet, att mitt bolag kan hävda att det är motpartens som ska ta det. Kan de göra så?

Vållandefrågan? Vet faktiskt inte vem som var skyldig, rent teoretiskt skulle jag kunnat upptäcka honom, han skulle å andra sidan kunnat strunta i att dra in i sidan på min bil. Mest glad att de slutade väl. Ingen principsak.

MVH
Robert
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
"Om jag inte är vållande, varför skulle mitt bolag ta detta?"

För att du anmäler det som en skada, har du vagnskada (helförsäkring) så täcker den detta. Det är nog ofta så att i olyckor med cyklister så försvinner cyklisten alternativt vill inte betala. Det krävs som du vet ingen trafikförsäkring för cyklister så det finns ingen annan "given" försäkring som ska ta hand om detta förutom din försäkring.

Jag skulle bara anmält skadan på bilen och fått den fixad. Beskriv kortfattat att en cyklist körde in i sidan på bilen. Jag tror inte det kommer komma några följdfrågor alls.

JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ska du ut från en garagelänge gäller väl utfartsregeln. Det vill säga, du har väjningsplikt mot alla på cykelvägen oavsett vilket håll den/de kommer från.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Sorry, gångväg.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Hemförsäkringen täcker upp för skador som man skapar som cyklist.

Du reglerar skadan med ditt bolag och självrisken betalas av motpartens hemförsäkring. Givetvis under förutsättning att cyklisten är vållande och han har hemförsäkring.

Jag vet av erfarenhet efter att fått en cykel in i vår parkerade Triumph. Men då fanns ingen tvekan om vem som var vållande.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag stressade nog upp lite mig i onödan :) Inga problem med försäkringsbolaget (BMW-Originalförsäkringar). Bilen kommer ju att bli helt nylackad på ena sidan, och lite skönt är det att just nu inte behöva fundera så mycket på dörruppslag när man parkerar :)

Tips på bra verkstad för plåt och lack? Måste vara auktoriserad och ligga i Göteborgsområdet.

MVH
Robert
iM
149
iMike
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
Karossfabriken Grimmered. Duktiga och seriöst. OK Q8 Hyrbil 500 m bort.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tusen tack, ringer dom i veckan.

MVH
Robert
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Cykeln har väjningsplikt om banan korsar din väg.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

Kanske delat ansvar när två fordon korsar varandras framfarter på en gångväg...
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Robert: Hur blev det? Vems var felet?

///BMW - Was sonst!
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Nope.

En cykel är ett fordon. Om man cyklar på gångväg har man alltid väjningsplikt. Är det däremot en cykelväg så gäller högerregeln.

BMW CS #05375

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

JohanE. Det gick bra med försäkringsbolaget, de fixar min bil. Vems felet var kommer jag inte att grotta vidare i utan sätter detta på "oturskontot". Spontant känns det som att det är cyklistens fel, det är ingen egentlig väg han kommer ifrån utan en liten tarm mellan två garagelängor. Det ligger t.o.m en stor stenbumling placerad mitt på "vägen" för att förhindra fordonstrafik. Dessutom kör han in i mig och jag kom från höger.

Viktigast för mig var att det inte skulle bli strul med försäkringsbolaget samt givetvis att det gick bra med killen.

MVH
Robert
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Låter som två likvärdiga vägar och troligen högerregeln men om det är ett rejält cykelstråk så kanske utfartsregeln träder in istället.

Tur att alla är oskadda och bilen på väg att bli återställd.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

nja, något rejält cykelstråk kan man nog inte kalla det, första cykeln jag sett där på drygt fem år :)

MVH
Robert
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Definiera vägen där cykeln rörde sig - kolla skyltar.

BMW CS #05375

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.