|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Min bil är en -01, det vill säga facelift. E39an är ju inte en felfri farkost, men vad man läst har en del fixats till f.o.m 01- Kolla oxå in bilder och jämför, facelift har ju xenon, vita blinkers och runda dimljus, betydligt snyggare enligt mig. Priset är knepigt, jag kollade på många bilar, men inte förens jag kom uppåt 70" var bilarna nått att ha, men det gällde en 530T. En vettig 520 el 523 sedan borde gå att hitta runt 50" Komfortstolar skrev nån annan, sport el komfort funkar, men standardstolarna är rent obekväma. |
|
|
@Håkan Mkt fin och få mil!! Det är dock några månader för tidigt för mig då jag inte har så pass mkt stålar än. |
|
|
Jag skulle vara väldigt skeptisk till så lågt miltal på en bil, kolla upp det noga. Sällan bilar körs mindre än 1000 mil per år. Min bil har gått 22000mil och hade sliten framvagn och lite knepig automatlåda, men fina fälgar och färg och mörktonade rutor, så 11000kr tycker jag var rätt ok... /Mats J |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ska väl tillägga att jag körde samma sträcka som min kollega "Latorparn" förra sommaren Kumla- Umeå tor på 0.94L/milen. Och då är det inte den ultimata snålkörningsvägen. Normalt ligger man på under 0.9 landsväg under 120km/h Över en 3 årsperiod så stannade förbrukningen på 1.06 när jag tvingades koppla bort batteriet ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Min röst faller också på 528 (kör ju en sån själv ;) Vad den dricker beror helt på hur tungt foten ligger på gaspedalen. Den raka sexan på närmare 200 hk är precis lagom för att kunna leverera snabba omkörningar när det behövs. Komforten är brutalt skön om det är en buissniss class, något annat kan jag inte utala mig om (hade jag haft farthållare så hade jag nog fan somnat vid ratten) ;) Visst en 540 har mer att ge, men enligt mig så ska hälften av upplevelsen med en V8 vara ljudet, något som på en orginal 540 inte är så mycket att hurra över. Men det är ju från person till person. Ska jag sammanfatta det hela så verkar en 528 vara perfekt för ditt ändamål :) | |
|
Tjena Började mitt bmw äventyr med en 528 och gick sen vidare med en svensksåld 530 med en ägare och 6000 mil på mätaren och det vart den dyraste bilen jag ägt, la nog ut 30000-40000 på den första året med allt från generator byte till havererad vevhusventilation. Har nu en 530 sen några år tillbaka och det finns inte en skönare bil att åka landsväg med så du ska absolut inte titta på förbrukningen utan försök att hitta en bil med bra historik och gärna lite mil på så vet du att alla klassiska fel är åtgärdade, min är nog till salu om du är intresserad. |
|
|
Jag har en 528 och en 540, båda Touring. Personligen tycker jag den är mer praktiskt, och faktiskt mer lyckad i designen än sedanen - men smaken är ju olika. V8:an i 540 (en M62 på 4.4 liter och 286 Hk "officiellt") har bra mycket mer kraft än sexan, men den dricker också betydligt mer. Åttor drar betydligt mer än raka sexor - så är det. Men 528:an är rapp ändå, och känns helt rätt på sitt sätt. Personligen skulle jag försöka hitta en Touring i den färg jag gillar, med sportstolar i skinn - man sitter oerhört mycket bättre i dem på långkörning jämfört med komfortstolarna och standardstolarna. Du känner igen sportstolarna på deras skålning och deras förlängda lårstöd. 528 eller 540 - du kommer att gilla den oavsett, om skicket är gott. Jobbigt med bilar som trasslar dock, så mitt råd är att prioritera att hitta en bil i gott skick hellre än en viss motor. |
|
|
hej,kan bara rekommendera den , Länk garanterad mil.(har flera bilar,hemma under vinter i varm garage,en kvinna ägt den innan mig ..väll vårdad,har köpt en ny golf diesel så nu har jag 3 st..därför till salu |
|
|
Med den beskrivning du ger Lindberg777, så skulle jag välja en manuell 528 eller 530 i bra skick, med bra ägarhistorik och bra status på slitdelarna. Eftersom du aldrig köpt en bil innan så kommer du lätt att missa en sliten bussning, ett lite för stort glapp någonstans etc. Kvitton på bytta delar är därför väsentligt. Varför jag avråder från 540 är att de är så mycket mer entusiastbilar än ovan nämnda. Kör man en 540 'slarvigt' så blir det dyrt i slitagedelar och bensin, men går man på samspel så är behållningen av dem enormt bra och de går att köra förvånansvärt billigt även i stadstrafik. En BMW V8 i rätt skick både går och låter bra redan från tomgång. |
|
|
Har man råd med förbrukningen och försäkringen så välj en V8a men visst har väldigt mycket att göra med skicket på respektive bil. Beror också på ditt körmönster och hur mycket mil du loggar. Skulle själva inte ha en V8a om jag körde mer än vad jag gör (ca 1200 mil / år), någonstans här går smärtgränsen för mig. BMW V8a är ett motovägsmonster av rang med väldigt bra komfort. Byter man inte ut orginal avgassystemet eller varvar ur den så är den tyst som en limosin. När man varvar ur den så sjunger V8an helt underbart. ;-) Alla bör någon gång i sitt motorliv ägt en V8a (behöver nödvändigtvis inte vara en BMW). Lite av den ultimata motor konstruktionen i hård konkurrens med BMWs raka sexor. Visst kan BMW med mindre motorer upplevas lite mera lätthanterliga och roliga på kurvia motorer. 540 har tyvärr inte kugghjulsstyrning heller. :-( 540 kan upplevas något framtung om inte framdämparna är bra. En V8a är törstig i start/stopp stadstrafik typ Stockholm, absolut, annars imponerande bra i förhållande till kraft, tyngd och storlek. Det här att 540 är något av en entusiastbil, njae. Jag använder min i ur och skur och även på reser till fjällen osv, året om. Skulle vilja säga att den är förbannat driftssäker. Känner mig betydligt mer trygg med min 540 i bistert vinterklimat jämört med min gamla 530. Alla E39 kräver tyvärr en hel del underreds underhåll (alla stag, bussningar, leder osv). En 540 kanske något värre eftersom den är tyngre. 540 lider tex inte av det oerhört irriterande problemet med risk för frusen vevhusventilation som måånga andra E39 bensinare gör. |
|
| kurvia motorer = kurviga vägar. ;-) | |
|
Hmmm, sedan generellt när man köper en begagnad E39 och vill få upp den i lite extra fint bruksskick om man ser långsiktigt på ägandet... Man bör nog räkna med en extra kostnad på 10 000 - 20 000 kronor extra för att nå dit, tycker åtminstone man bör budgetera för det redan från början, speciellt om man inte gör allt själv. Kan röra sig om tex, dämpare, underredet (ett kapitel för sig), ventilkåpspackningar, bromsar, skivor, däck sist men inte minst. Stora tunga bilar är generellt lite dyrare i underhåll enligt min erfarenhet. |
|
|
Det var ett tag sen man läste någon inlägg från dig mats_epost :) BMW M-POWER |
|
| mats_epost, vad är det lägsta du kan få din 540 att dra på motorväg? Hur mycket drar den i blandad körning? | |
| hej köpte för en 540 98 för ca tre veck o tror inte man kan få mer bil för dom pengarna men vist ingen billig bil men jag tycker det är värt var krona | |
|
Kan bidra med lite förbrukningsinfo. Manuell 540 touring -97, dvs utan vanos. 18" 235 däck fram, 265 bak. 1,05 l/mil över 1500 mil, nästan uteslutande snabba långkörningar. 1,0 l/mil vid 135 km/h på mätaren. 1,15 blandad körning vill jag påstå att den förmår. Reviderar mitt uttalande om 540 som entusiastbil, till bruks-entusiastbil :) och håller fast vid att 528 eller 530 är ett bättre val för TS. Skulle lustan falla på så kan de börja hålla ögonen öppna efter en manuell 540, men det kan ju dröja ett halvår innan en vettig sådan dyker upp på marknaden. För många av dem är körda och ägda av skräp... |
|
|
Förbrukning min 540 1,27 l/mil snittfart 40 km/h senaste tanken. Då startar jag den ändå alltid varm. Samma typ av körning på 530:n ca 0,9 till 0,95. |
|
|
540 förbrukning... beror extremt mycket på körstil, körprofil och var man bor. Skiljer också på de olika M62 varianterna med eller utan vanos. Jag har M62TUB44 varianten. Länk Skiljer så klart mellan manuell och automat, jag har automat. Start stopp trafik med relativt tung högerfot i Stockholms stadskärna, kanske runt 1,6 - 2. Direkt när man kommer ut från stadskärnan sjunker förbrukningen i rask takt. Långkörningar: Kör man extremt snålt och försiktigt går det att komma ner till ca 0.8 eller strax över. Själv plågat mig med liknande försök från stan till Arlanda och visst, det går. Utan att plåga sig för mycket runt 0,9 (hyfsat laglig familjekörning). Inspirerad körning allt där över. ;-) Körning kring körkortsgränsen drar den väl runt 0,95 - 1,0? ;-) Nu när jag bor så nära mitt jobb kör faktiskt frugan bilen mest. Vårt årssnitt ligger på ca 1,4 - 1,45 just nu tror jag. (Bor på Södermalm) Gino: Är kanske lite av periodare på forumet, har ju också varit sommar och mycket jobb. ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.