AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.114

Jag ska ev. köpa en E39 - men vilken?

Sida 1 av 2
Hej forummedlemmar och tack för många timmars trevlig läsning som oreggad besökare de senaste veckorna!

Är sedan ett par minuter en reggad medlem då jag känner att jag behöver få svar av folk som de facto har erfarenhet av E39...inte ”Flashback-experterna” som har en medelkuklängd på 24 cm och förmodligen har haft 540 som bara drog 0,4 l/milen.

Jag har, trots körkort i många år, aldrig ägt en bil. Det beror delvis på att jag kör en firmabil på jobbet och för att behovet aldrig riktigt har funnits (jag bor så pass centralt i Malmö att jag har gångavstånd till jobbet, taxipengar på fickan de få tillfällen det behövs)...men det beror också på att jag inte har velat dra på mig den extra utgiften som en bil innebär.

Nu är jag och tjejen dock i full färd med att spara ihop pengar till ett bilköp i slutet av året då de blivande svärföräldrarna bor 40 mil från Malmö. Tack för alla turer SwedBus, men nu är vi fanimej trötta på att en vanlig bilfärd på 3½ timme tar nästan 6 timmar med buss efter byte i Göteborg. Dessutom kostar det mer att åka buss för oss än att bila...för att inte snacka om hur dyrt det är att åka tåg.

Efter den korta introduktionen kommer nu frågan som jag hoppas att ni kan hjälpa till att besvara:
Vilken E39 ska jag köpa?

Det finns dock lite info om oss som är viktig för att kunna besvara frågan rättvist och den kommer här.

Vi (läs jag) vill ha en E39 därför att det är en snygg, bekväm och säker bil. Jag tycker säkerheten är mycket viktigare än bränsleförbrukningen!! Därför har jag redan sållat bort alla mellanklass- och småbilar som v40, A3, Golf m.fl.
Skulle olyckan vara framme vill jag att jag och mina nära & kära sitter i en säkrare bil än en bränslesnål Toyota Aygo. Alltså är inte bränsleförbrukningen viktigast för mig...dock inte oviktig då vi lär köra till tjejens föräldrar en gång i månaden (80 mil tur & retur).

I övrigt lär bilen inte rulla mer än till ICA Maxi någon gång i veckan...låt säga att vi uppskattningsvis kommer att köra 7 mil i veckan. Med andra ord spelar det mindre roll om de olika motoralternativen skiljer en halvliter milen i bensinförbrukning i det avseendet eftersom det handlar om så lite pengar per vecka (jag skulle ju hellre ha en 540 än en 520 om skillnaden i bensinkostnad på en vecka är ynka 50 kr om ni förstår min vardagsmatematik).

Dock handlar det ju en del om hur mkt dyrare det blir för mig att köra t.ex. 540 än en slö 520 80 mil till svärföräldrarna en gång i månaden. Det handlar ju också om saker som jag inte har någon koll på alls; skatt, försäkring och underhåll av kärran. Jag kan inte de bitarna, men de är ju en del i ekvationen.

Min syster har en 523 som hon är mycket nöjd med. Hon tycker dock att den är ”ganska slö” med sina 170 hästar. Jag är en bilist som (efter att ha kört många slöa firmabilar som t.ex. Ford Focus, Toyota Aygo & Prius och några andra trötta skitbilar) är trött på att kukförlängningen är noll i en slö bil. Jag behöver inte nödvändigtvis köra snabbt, men skulle ju inte må dåligt av att ha en bil med hyfsad prestanda ;-) ...därför kändes ju inte min systers beskrivning speciellt upphetsande. Den tidiga 520:n är ju då helt ointressant eftersom den är ännu slöare. 523:an kan ju fortfarande vara aktuell om den är så pass mkt billigare i drift än en E39 med större motor att ekonomin väger tyngre än prestandan.

535 ska ju tydligen bara vara importerade enligt vad jag har läst här på forumet och jag är inte intresserad av en importerad bil. Det innebär således att alternativen för mig är 523, 525, 528, 530 och 540 om jag inte har helt fel.
Om t.ex. en 523 drar 0,8 i snitt i 130 km/h på motorvägen och en 528 0,9 i samma hastighet gör det ju bara en skillnad på 8 liter tur & retur till svärföräldrarna...det handlar inte ens om 120 kr mer för att köra en 528 80 mil. Då är valet enkelt. Men om ”min bil” skulle dra mer än 1 l/mil (på motorvägen i 130) börjar bränslekostnaden bli för hög.
Mitt problem är ju trots att jag har kollat den här sidan Länk och flera trådar inte har bra koll på de olika motorernas förbrukning på motorvägen (en forummedlem hävdade ju att hans 540 bara drack 0,55 i 100 km/h på plant underlag??...och i annonser läser jag att 535 är en bränslesnål bil trots V8:an??)

Är förresten skatten på en diesel äckligt mkt högre än en bensinare? (har ju ”hört” att man måste köra ganska många mil per år för att det ska löna sig med en diesel p.g.a. att skatten för de lite äldre dieselbilarna kan vara hög som fan)
Kan ni med bakgrund av vad jag nyss har berättat ge mig en vettig rekommendation?

RVS-behandlad 540, eller?? ;-)

Oj, jävlar vad långt det blev!! Ber om ursäkt för detta innan ngn hinner kommentera detta!=)
ma
212
macattac
520d Touring -09
Jösses, jag orkar inte läsa allt ordentligt :)

Men för att krångla till det mer för dig, har du kollat på alpina-modellerna av e39? :)

e39 är gamla dieslar så därför blir skatten hög, låt bli dem, är inte heller lika rappa och pigga som e60 dieslar.
Men du får nog göra en avvägning, är bränsleförbrukning viktigare än prestanda?

540 är riktigt trevlig att köra, men drar inga 0,8 i 130...det är få bilar från den tidsperioden som drar 0,8 i 130. Speciellt inga V8.

Speca vad din budget är istället. Kolla även på vad försäkringar kostar så du vet vad sånt hamnar på. Har du smärtgräns på hur långt bilen får ha gått? etc=?

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag har både 540 och 530 och röstar solkart på 540! Dock kan utbudet på 540 vara lite smalt medans det verkar krylla av 530. Jag tycker att de 50 hästar det skiljer mellan bilarna känns som minst hundra.

Med samma typ av körning skiljer det ca 2 dl/mil och det är det verkligen värt!

Förresten, varför inte import?

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Köp en 528/530/540 och låt skicket avgöra istället för vilken maskin det är. Så tänkte jag när ja letade E39. Dock var jag fast efter att ha provkört en manuell 540.. 6vxl är mys.
Välj INTE 540i/6 E39, för då har du bara en enda möjlig bil att köpa detsamma gäller 535iA och den är ännu svårare att köpa i och med att den fortfarande ägs av Kuwaitsambassad. Gillar du att kunna fälla in backspeglarna elektriskt kommer det också bli besvärligt, de flesta sv-sålda har inte det tillvalet.

Det låter som 530/540 är det som gäller möjligen med 528 som runner up, frågan är hur mycket pengarna du tänkt satsa och hur mycket det gör om det finns diverse fel och brister, har du kört din systers bil?

Stephan
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Precis som Alpinabiturbo skriver så gå efter skick. e39 börjar bli gamla bilar med allt vad det innebär. Så när du letar bil så leta efter en som är kontinuerligt underhållen med såväl service som allmänt underhållen när det gäller chassi, bromsar osv. Har själv en e39 enl profil och vet att det kostar pengar att hålla dem i bra skick. På vår har jag i år fått byta bromsar runt om och lite stag i såväl framvagn som bakvagn. Och sånt kommer med milen/åren. Vår bil har inte gått så långt, drygt 14000 mil nu vilket innebär att det är nu som mkt underhåll kommer, t ex var inget bytt i varken framvagn eller bakvagn samt att bromsskivorna runt om var sedan bilen var ny. Men det jag skriver om nu ser jag ändå som vanligt underhåll och slitagedelar, vad värre är att det är ytterst svårt, nästan omöjligt skulle jag vilja påstå att hitta en e39 utan någon som helst synlig rost... och rost är tråkigt och dyrt att fixa.

Annars får jag väl säga att E39 är en trevlig bil till låga pengar och som i mitt tycke fortfarande står sig väl gällande komfort och körglädje även jämfört med betydligt nyare bilar.

Mvh Martin
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Köper du en manuell 540 så åker du bekvämt och snålt. Din körning mellan Göteborg och Malmö bör hamna på runt 0.85-0.9l/mil. Och man har tillräckligt med effekt för att visa var skåpet ska stå. Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Allt beror ju på hur mycket pengar ni vill spendera i inköp.
Lågmilade E39 <15000mil är det ont om speciellt då 540 tex. Och hittar man nån så är prisbilden helt annan än en brukskörd normalbil med 20.000 mil på mätaren. Dock finns det några 528or som är lågmilade, men de kostar som sagt inte 15-20000 tusen kronor.

En 528 skulle nog passa er bra den är snål och har mera kraft i botten än en 523a. Notera att över 120 så ökar förbrukningen oavsett modell med ca 1dl /mil men under det är de flesta E39 snåla. 530 el 540 spelar minde roll när det gäller förbrukning om man jämnför manuella bilar. 530 upplever de flesta som ganska törstig medans 540 ger mycket glädje och kraft /kontra förbrukning speciellt en manuell men dock svårt att hitta.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag tror 530 / 540 är dyrare iförsäkring, speciellt om du bor inne i stan och inte haft bil förut.. Jag tror du får låta bli dom. Ta regnummer på en bil och gå in på försäkringsbolagens hemsida och kolla.
Importbilar kan vara bättre rostmässigt än Svenskkörda...
En sedan väger mindre än en touring, så vill du ha en piggare bil som drar lite mindre soppa skall du inte köpa touring.
Ett tips, eftersom du skall köra mycket landsväg kan du köpa automat för dom kan dra rätt mycket i stan men är nog inte så törstiga på landsväg, och det är väldigt bekvämt...
Ett tips till, använd inte alla sparade pengar till bilköpet utan spara en del för kommande utgifter... Man måste ha lite i reserv, för saker kan hända. Men eftersom du inte är helt beroende av bilen kan man ju låta den stå om den skulle krångla. De dyraste reparationerna är dom som är akuta...

Testkör din systers bil och kolla om du tycker den är slö... Jag tror den duger som förstabil... Försök köpa den av henne, för en bil där du vet historiken är ovärderlig, speciellt om du inte är van vid att ha egen bil.

/Mats J
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hej

Jag tycker som dom andra att du ska kolla på skicket och avgöra vilken det blir.
528 är riktig pigg faktiskt , blir alltid överraskad hur snabba dom är !
Karl-Hilding
En 528 är nog det bästa alternativet. 192 hk räcker gott o väl!
Kan du hitta en välvårdad 99-00 så skall du inte tveka.
Om du sedan skall köpa en automatare eller inte är nog ganska betydelselöst. Skicket och milen är avgörande.
530 är heller inget dumt alternativ. Bra respons i den motorn och hyfsat bränslesnål för en stor sedan med 231 friska pållar.
Då kan du gå upp till en 02-03 och ändå komma billigt undan 50-60.000:-
Förbrukning ökar med 1 dec på en 530. 528/523 har samma förbrukning men bra bättre drag i 528.an.
Har kört 525 ia -02 och det var en skön vagn men något seg.
Min gamle 528 kändes som om den hade 30 hk extra. På pappert skiljer ju bara en ynka hk. Men det är fler. 528 har 200+ när man mäter upp den och ett betydligt bättre vrid tack vare 2.8 lit volym!
Karl-Hilding
528 har 193 på pappret!! Sorry. Men har över 200 i realiteten!
525 har 192.
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Ett problem att med att systern tycker att 523:an är "trött" är att o-ringarna i vanosen har torkat och inte tätar som dom ska längre vilken ger än sämre respons från motorn.

Byter man dom blir det en klar förbättring och en piggare 523:a.
jo
131
johnstefan
B3s-2004
Mini 1000-75
kan rekomendera komfortstolar och rattvärme...
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag har haft min 530iaT i 4 månader och åkt 800 mil, jag har den som firmabil och åker allt från stilla stående i Stockholms köer till motorväg.
Snittförbrukningen mellan tankningarna ligger på 0,95-0,97.
Lastad med ca 200 kg verkyg och reservdelar.

Bilen är snålare på motorväg med farthållaren på 130 än på varierande landsväg, typ 70 50 70 90 70 50.

Trots att min är automat upplever jag motorn trevligare än polarens 528 manuell, det känns som 3 litersmotorn har mer ork på låga varv.
Oj, vilken respons!! Stort tack!

@macattac
Vi har inte specat en budget än då det i realiteten handlar om hur länge vi orkar vara utan bil. Vi sparar 5000 i månaden för detta ändamål. Skulle tippa att vi hamnar på 40000 kr.

@OlaO
Importbilar har jag hört inte är ett lika tryggt köp då det kan ha fifflats med service, servicebok, miltal, att de har varit krockade etc. Förmodligen en överdrift...och det går ju att fiffla i Sverige också, så min inställning till import kanske jag får revidera=)

@Alpinabiturbo
Ja, det är det bästa tipset jag har läst här innan jag reggade mig...men så är man ju ändå nyfiken på vad skillnaden i bränslekostnaden skulle vara mellan de olika motorerna med utgång från mina behov. Jag hade ju grämt mig om jag hade köpt en 523 och det hade visat sig att t.ex. en 530 bara drar marginellt (upp till 2 dl/milen tycker jag är marginellt) mer bensin. Man vill ju inte vara dumsnål=)
Men i slutändan är det ju bilens skick som är avgörande vid köp. Jag köper ju utan tvivel hellre en välservad och fräsch 523 än en 530 utan dokumentation.
Man vill ju dock inte hamna i sitsen att man köper en 540 och är skitförbannad i bilen för att man ser att förbrukningen är 1,2 l/milen på motorvägen. Det är därför jag vänder mig till er för att få ett hum om vad de olika modellerna dricker om man, som jag, brukar ligga i 130 på motorvägen.
Skulle t.ex. en 523 dricka 0,8 och en 540 1,1 då faller valet på 523 eftersom skillnaden i förbrukningen inte längre är marginell samt för att jag inte vill ha en bil som dricker mer än 1 l/milen på motorvägen.

@Stephan735i
Nix, syrrans 523 har jag inte provkört, men ämnar göra det inom det närmaste.

@Kahn-D
Helt med dig!

@Latorparn
Du menar att jag kan ligga i 130 på motorvägen och en manuell 540 bara drar 0,9 milen? Det låter ju utmärkt!
Kanonlänk btw!! Hade velat se samma test i 130 km/h=)

@alla som läser tråden
Det är ett himla tjat om 130 km/h från min sida, men jag har kört till svärföräldrarna ett antal gånger och vet att jag ligger i 130 oavsett om det är 110, 120 eller 130 som gäller.

@Hasso
Stort tack!!

@Mats J
Ja, de andra kostnaderna är ju också väsentliga. Jag tar tillvara på ditt tips om att kolla upp försäkringskostnaden!

Det blir en sedan utan tvekan och jag är helt på det klara med att jag behöver ha sparade pengar för framtida underhåll.

Ska provköra min systers bil. Är helt övertygad om att den duger gott till mig trots att hon säger att den är ganska slö.

Bra tips!!

@captainoats
Absolut!=)

@Karl-Hilding
Mycket saklig info. Tack!!

@Håkan02
Tack för tipset. Ska vidarebefordra det till hennes man=)

@Isåkare
Får man fråga vilken årsmodell du har?
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Semesterresan förra året. Umeå t.o.r. Takbox, full packning, mycket omkörningar, mycket 110+ vägar, Snitt 0.96l/mil.

Kanon, Latorparn!
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Har du sett denna? Länk

/H

Karl-Hilding
528.an är kanon!!
Oerhört mycket bil för pengen!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.