AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.432

Vad är det för grej som sitter mitt i baksätet i E38?

Sida 1 av 2
Vad är det för grej som sitter mitt i sittdynan bak, över kardantunneln? Jag har inte det i min bil (en 740 iL) men det ser ut att vara 20 cm brett ungefär.

Mugghållare?
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Japp, mugghållare. Så är det på min 750iL -98

/ Tony

-- Jag tar alltid den långa vägen hem --
ts
21
tstihl
BMW 750 ial -96 :-))
Instämmer på min 750iL är det också en mugghållare.
Mvh
/Tony
Tack för snabba svar. Själv har jag en 740 iL -96. Jag har inga mugghållare i sittdynan. På min sitter mugghållarna i slutet av mittkonsollen, mellan framstolarna där baksätespassagerarna har reglagen för AC och värme i baksätet. Det är som en liten "byrålåda" klädd i träpanel som klickar ut när man trycker på den, och fäller ut två mugghållare.

Man undrar varför det ser olika ut i samma årsmodell?
Min bil har eljusterbart och elvärmt baksäte, precis som i framstolarna. Kan det ha med saken att göra?
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Nej det har sannolikt bara med årsmodellera att göra.

Min -99 740iL har fullmatat baksäte, med värme och elektriska ryggstöd, men mugghållare i framkant av sittdynan.

Jag gissar att BMW kommit på att det är mer bekvämt och lättare att nå den om den sitter i dynan än längre fram på mittkonsollen. Man kan då nå burken/muggen med handen utan att sträcka sig eller luta sig framåt för att nå den.

Sant.

Jag har ju köpt contour (kontur) stolar med baksäte från tyskland, och jag såg att det "nya" baksätet har denna mojäng. Men eftersom min bil har det extramjuka nappaskinnet så lär jag inte byta baksätet ändå, bara (de underbara) framstolarna.

Jag tycker man sitter sanslöst mycket bättre i contourstolar, de är fastare och åtminstone jag blir mindre trött av dem, än de "plufsiga" komfortstolarna.

Dr Tinnitus: jag vet att du konverterat din ODC till MK3 eller 4 med den stora 16:9-skärmen och hybridmottagare. Var det mycket strul?

Min flådiga, super-high tech 4:3 fungerar inte riktigt som den ska, så jag funderar på att byta ut den.

Jag vet att du skrivit om det tidigare, men jag hittar inte ditt gamla inlägg, kan du länka? Du hade några filmer också, när du bilade från Avesta till Tjockholm?

(Kul förresten, jag köpte min 740 iL i Avesta i vintras. Hur många kan det finnas i den orten?) :)
OBC skulle det stå = On Board Computer.

Redigering av inlägg vore en snitsig funktion. ;)
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Vår gamla 750iL 95-10 hade mugghållarna på samma plats som på vår 740iL tillverkad 98-10. 750 hade inte utökad klima i bak som 740iL hade. Har faktiskt inte sett mugghållare i mittkonsolen på E38.
På 740iL bytte jag ut MK2 till MK4, 4:3 skärmen till 16:9, och den analoga videomodulen byttes till digital-hybrid (BMW-original). Bytet är inte speciellt svårt och är plug&play. Monterade även en ny kabel moddad kabel (köpt på ebay) mellan videomodulen så tv fungerade vid färd även i fram.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Lasse-SL500

Ok, så du köpte en svart 750iL med blingfälgar här i Avesta, av en kille som inte var helt "blond" om man säger så...? Beige inredning...?

Om så, ja då har du köpt en bil av en kille som är känd för att byta bilar oftare än andra byter strumpor. Hoppas priset var rätt och att du inte får några spännande överraskningar.

Byte från 4:3 till 16:9 är i princip plug'n'play, lite skruvande för att byta monitorn, men inget svårt. I bagaget byter man Navigationsenheten, bara att plugga i, och man måste även byta Videoenheten (TV-mottagaren) vilket också är bara att plugga in. Det jobbigaste är i plånboken.

I morgon SK jag montera de nya Michelin 235/50x18 Primacy HP på mina Alpina Softline, sen kan jag ta lite nya bilder på kälken. Har även lyckats byta låshantaget på armstödet bak till ett helt, och det var fan så pilligt
Karl-Hilding
"Lasse-SL500

Ok, så du köpte en svart 750iL med blingfälgar här i Avesta, av en kille som inte var helt "blond" om man säger så...? Beige inredning...?

Om så, ja då har du köpt en bil av en kille som är känd för att byta bilar oftare än andra byter strumpor. Hoppas priset var rätt och att du inte får några spännande överraskningar."

Ta mig fan årets bästa!! Inte helt "blond".

Men, hur fasen kan man köpa bil av en som inte är helt blond så att säga....
Doktorn: Nej, inte så. Det är en 740 iL svart sin synden. Inga blingfälgar - Rondell Y-eker i 18 tum med bredare bak, och svart inredning i extramjukt nappa-läder.

Jag köpte den av en trevlig kille jag tyckte bra om och uppfattade som ärlig -- blond eller inte. Skulle gissa att han är allmänt omtyckt i Avesta. Hans släkting har ägt den sedan 2002. Jag tror inte du sett den rulla i Avesta, vad jag förstår har den stått i garage några år i Avesta och lyssnat på Avestaforsens brus, och innan dess rullade den här i Tjockholm.

Priset var rätt tycker jag, men man vet aldrig vad man råkar ut för överraskningar med så här gamla bilar. Så är det med såna här bilaffärer - man får skylla sig själv. :)

Tack PJ och Doktorn för era tips om MK4 med 16:9, men det lär väl kosta lika mycket som hela bilen kostade. :) Jag är grymt sugen dock, särskilt som den gamla 4:3 inte mår helt bra.

Doktorn: kan du länka till dina filmer, eller finns de inte kvar?
Jag har en MK4-läsare/GPS liggande, men ingen hybridmodul och ingen 16:9-skärm.

Jag kollade precis på ebay.de, och priserna på hybridmodulen är löjliga, mellan 6000 och 8000 bara för den modulen och sen kanske 2-3 000 för 16:9-skärmen. Det bli kring 10 loppor för hela kalaset, och det kommer jag ALDRIG att betala! :)

Visst är det värt pengar, men vad tror de egentligen? Tror de att det är gjort i guld, dessa gamla halvdassiga burkar???

Noooooooo, I don't think so. Men 4000 kan det vara värt. :)
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Lasse-SL500.

Ok, då har du inte köpt den iL jag trodde och det var då för väl och sannolikt en fördel för dig....

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Glömde filmerna....

Nej de finns inte kvar på nätet längre. De låg på Apples MobileMe och det stängde Apple ned för någon vecka sedan. Kanske det kommer en fortsättning på det i iCloud, men om inte så kanske jag lägger ut dem på YT istället när jag får tid och lust....
Det vore kul!

Grattis förresten till bling-fälgarna! ;) Jag vet att du eftersträvade maximal komfort och benhårt höll fast vid 16-tummare med lågt lufttryck. Inget fel med det, sannolikt är det bättre för bilen.

Men Alpina i 18 tum sitter nog väldigt bra på bilen också. Jag gissar att komfortskillnaden är försumbar, men 18-tummarna är i min mening ett lyft för bilen rent estetiskt. Michelin-däcken gör sitt till för en tyst färd.
P.S. jag hade själv Alpina softline i 20 med Michelin på min förra 740. Fina hjul, men i ett anfall av förnyelse så sålde jag hjulen och skaffade Breyton spirit (kopior), även dessa i 20".

Alpina:
Länk

Spririt:
Länk

Min nuvarande 740iL:
Länk

Det gick inte att få tag i silverfärgade Breyton spirit, därav de mörkare centrumen för tillfället. Dessa köpte jag nya, och de kom med Nankang NS2 monterade. En chansning, men jag är positivt överraskad att de är så tysta och lättrullande. Michelin är bättre, men dessa satt som sagt monterade. Stor skillnad jämfört med de 19-tummare jag har på min E39iAT - de däcken (följde också med hjulen) är visserligen snygga, men bullriga och trögrullade.

Jag trodde inte däcken skulle ha så stor betydelse för förbrukningen, men det har de! När jag bytte till 19-tums sommarhjulen (de bullriga) så steg förbrukningen med 15% i min 540. 740:in som rullar på samma fälgar fast i 20, har betydligt lägre förbrukning och är mycket tystare. Det är däcken som är *största* skillnaden, inte fälgarna.

F.ö. har jag haft 18-tum med 235/50 på min förra 740 och jag upplevde det som både komfortabelt och snyggt.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Nja, det där med att jag stenhårt höll fast vid original 16" berodde ju i första hand på att jag länge åkte med min bil där EDC'n inte funkade, och utan att jag egentligen visste det. Jag tyckte bilen gick bra men var lite väl "fast" i vissa situationer, t ex i stadskörning. Det var anledningen till att jag körde med extra lågt lufttryck på 1,7 bar.

Sen när jag fick testa en annan E38 iL där EDC funkade så gick det upp ett ljus, det var som natt och dag mot min bil, den gick ju som på moln trots 19" och 35-profil med 3,0 Bar. Då insåg jag att min EDC inte funkade och var orsaken till att min bil kunde upplevas som hård ibland.

Med fixad EDC så kan jag nu köra med fullt lufttryck och bilen är ändå mjuk-o-go med 18" och 40-profilarna som satt på dessa Alpinafälgar då de köptes. Men det är ju 10 år gamla Pilot Sport så de är stenhårda bullriga däck. Fläng nya Primacy HP med 50-profil blir ju exakt rätt dimension för min bil med 18", och det är då nya fina komfortdäck för stora touringbilar. Lär bli mycket tystare på grov asfalt m.m.
EDC... suck. Jag hade det på min förra, men inte denna.

Min förra var "gungig", det systemet hade nog fastnat på det mjukaste läget och gick inte längre att justera. Sannolikt pga slitna dämpare. När jag kollade vad nya dämpare skulle kosta höll jag på att ramla omkull - 8500 kr styck!

Jag brydde mig aldrig om att göra något, bilen var ju skön och mjuk att köra. Men jag hörde att om man har svart bälte i mekanik och tillgång till en verkstad så lär man visst kunna reparera dämparna för några kronor (byta o-ringar).

Min iL har vanliga stötdämpare i gott skick, och någon har monterat sänkfjädrar fram (bak sitter ju nivåreglering med gummibälgar på alla iL) vilket i mitt tycke är perfekt. Den är enormt skön att köra, svävar liksom fram. En enorm skillnad jämfört med min 540 E39 med M-chassi som är som en gocart i jämförelse, hård och stötig. Man tror inte att det kan vara så stor skillnad på två bilar som ändå är nära släkt - men det ÄR det! :)

Men det förklarar varför du var så benhård med 16-tummarna. Själv kunde jag aldrig riktigt förstå att du kunde tycka det var så stötigt med större hjul, själv hade jag ju 20" och tyckte de var hur sköna som helst? Men jag tänkte att "man är väl olika känsliga?". Men där var alltså förklaringen, en EDC som fastnat i hårt läge.... :)
bi
241
bimmern
Bmw 740IA -99
Mugghållarna sitter i slutet av mittkonsollen på bilar som saknar tv/navi, bilar som har tv/navi sitter det istället diverse bild och ljudutgångar där och då har mugghållarna flyttat upp till sittdynan.

// Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.