|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Ja, alla var lika och det är möjligt att jag överdrev en aning:). Det enda som jag reagerade på var lite olja runt de gamla stiften. | |
Karl-Hilding |
Ja herregud..........att tändstiften är bytta det förustätter man. |
|
Varför då? De är inte en servicepunkt förrän Insp 2 vid 10.000 mil. ------- //Lövet |
|
|
Jag är övertygad att så länge motorn bara har fungerat som den ska och man inte kört omkring med fel/felkoder (alla tänder inte motorlampan!) kan man utan problem köra 5-10000 mil till utan att byta! Inte för att skulle göra det dock. Det är ju inte som på gamla förgasarbilar där varje antändning av bränsleblandningen var en happening. :) |
|
|
Mina BMW originalstift (Bosch) efter 10 000 mil: Länk mvh/ Anders |
|
Karl-Hilding |
"Varför då? De är inte en servicepunkt förrän Insp 2 vid 10.000 mil." Men för h-e!! Om bilen inte går som den skall och tändstiften har gått 9000 mil så är det väl normalt att man byter dom!!! Elller????????? |
Karl-Hilding |
Eller så här: Min bil går väldigt ojämnt. Instruktionsboken säger att man inte behöver byta stiften förrän vid 10.000 mil. Min har bara gått 9.999 mil. Hoppas att någon "expert" här kan hjälpa mig.... |
|
Har du läst av felminne på bilen?. Det kan vara vevaxelgivare som inte fungerar som det ska, eller nån utav kamaxelgivarna!. |
|
|
Ja, om det beror på tändstiften att den går dåligt pga att tändstiften i sin tur blivit dåliga i förtid pga något annat fel som man lämpligen åtgärdar samtidigt! Mina efter ca 9000 mil: Länk Knappt något slitage öht. |
|
| I mina första inlägg så framgår det att tändstift ej är bytta samt att det inte fins några felkoder lagrade | |
| Hur såg dina stift ut då, jämfört med mina t.ex.? | |
Karl-Hilding |
Lito: Du skriver: Skall snart byta tändstift. Hur skall vi veta att de gått 9.000 mil? |
| O så här såg mina stift ut efter 4000 mil (rek bytes intervall max 3000 mil enligt tillverkaren): Länk Som synes väldigt rena o fina...Men att säga att de har "knappt något slitage öht" vete-fan om man kan säg.Visst elektroderna ser fin-fina ut, men hur är det med keramikkroppen, den har kanske sprickor?Hur är det med stiftets täthet, är den verkligen helt tät fortfarande? I mina ögon är det svårt att avgöra det verkliga skicket på stiften genom att kika bara, det enda man kan säga genom att tittta på stiften är hur bra de passar motorn samt vilket "allmänt skick" motorn har.. | |
|
Marin, stiften påminde om dina ganska väl. Karl Hilding, du kunde inte veta hur gamla stiften var. Den enda slutsatsen är miltalet 17 000 som är nära inspektion 2 med byte av stift. |
|
|
Alla tändstiftsbrunnar var kliniskt rena och samtliga tändstift betedde sig likadant vid uppladdning och urladdning (gnistans tändförlopp och brinntid) vid oscilloskopmätning på M_ZS, heller ingen skillnad i "roughness value" (värde på cylindervariation från styrdonet) så jag vill gärna hävda att de var helt ok! |
|
|
Lito: Då är det ju väldigt konstigt om bara stiftbyte skulle göra såna underverk när jag både upplevde och mäter noll skillnad. Kopplade du bort batteriet, micklande lite med kontakter etc? Kanske var något annat som också spelade roll, eller så var det som Dawwe skriver att något tändstift kan ha harit (osynligt) skadat. |
|
| nix, inge frånkopplat batteri eller dylikt. Har faktiskt ingen aning vad som gjorde det bättre.... | |
|
Nyss landat efter en tur i svedala och måste berömma 525an som gått klockrent.Förbrukningen landade på låga 0,74 vilket jag är helnöjd med.Däremot har jag fått motorstopp några gånger vilket är frustrerande. Bilen är 100% i gången och är noga kollad innan resa,det finns en sak jag funderat på om jag jämför 01an snälla dragläge mot 02an och det är att gaspedalen är trögare på 02an?? Så nåt är ju skumt när det är lättare att starta 1502 med stenhård stålsinterkoppling än 525an. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Det är ju samma elektriska gaspedalmodul på båda, mao ska det vara lika lätta båda två. | |
| Det vore kul att lösa problemet trots att det varit uppe för diskussion förut (utan lyckligt slut): Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.