AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.740

Är det här verkligen normalt, M54 Bmw?

Sida 1 av 3
Hej,

Har kört väldigt många bilar, lastbilar, fordon m.m med olika märken. Har nu en E39 Touring Manuell växel och med M54-motor (17000 mil, 2002) som jag är mkt nöjd med förutom en sak...

När jag kör iväg (på dragläge) på 1:a växel så sjunker varvtalet så pass att jag nästan får motorstopp. Van förare som man är klarar jag att justera koppling/gas precis, men andra förare av bilen har mkt stora problem. Samma sak gäller om man försöker stå i dragläge i uppförsbacke och hålla bilen stilla, motorn dör väldigt enkelt vilket jag aldrig upplevt med något annat bilmärke! Är det samma sak för er andra som har M54 motor med E39 touring manuell? dvs är det normalt?

Har bytt LMM, kontrollerat DISA, smörjt upp ICV, tagit bort CDV´n, ny olja filter , luftfilter m.m.Ska snart byta tändstift men tvekar på att det hjälper. Vad tror panelen? Känner ni igen symptomen?

Glömde nämna att motorprogramarna är uppdaterad till senaste version.
Samt att tomgången är höjd 80 varv till max av en BMW mekaniker
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Ger du grundgas?
Om inte så har du svaret där.

Mvh H
Absolut
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Känner inte alls igen det. På min gamla 530i -02 kunde jag mer eller mindre bara släppa upp kopplingen utan gas alls. Aldrig några motorstopp och knappt att motorvarvet ens sjönk.

-------
//Lövet
Hmm, fredag kväll.Kan köra iväg genom att bara släppa koppling men vid grundgas så sjunker varvtalet. Glömde näma att det inte finns några felkoder heller.
Karl-Hilding
Vi hade samma problem på en 325 -03.
Det var tempsensorn vid insuget som var paj.
Denna byttes och det blev som en ny bil!
Karl-Hilding
Nej nej. Det har inte med kopplingen att göra.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag hade bytt spjällägesgivaren även om den inte har felkod.
Den ska bli väldigt dålig innan den indikerar fel.

Det kommer aldrig bli som en bil med wire eller ett bra system utan wire tex. M5 E39 men är den dålig kommer det bli mycket mycket bättre!

Mvh Chrille
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Känner igen det då min -02 är lika,den går klockrent annars så jag blundar för problemet.Kan nämna att frugans -01 är mkt snällare att starta med.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Känner igen det där :-( Var lika på min med, van förare med olika fordon och har absolut inga problem med kopplingstiming men smyga i uppförsbacke var inte lätt utan kärrningstopp.....min blev bättre när jag kopplade ur LM och körde utan den inkopplad ??
Är en nöjd Volvo ägare idag utan problem med kärringstopp och vibrationer i olika farter och ägandekostanden är en 3,e del/mån :))
Fast jag saknar E39,an på långkörningar men även stereon har bättre ljud i volvon så det kompenserar upp allt vägljud... ;-)
Okej, tack för alla svaren. Blir till att byta tempsensor i samband med tändstift efter semestrarna. Karl Hilding, det är väl den här tempsensorn du syftar på?
Länk

Den satt j-vligt hårt sist jag försökte få bort den. Ska göra ett nytt försök...

Hur svårt (och dyrt) är det att byta spjälllägesgivaren?
Karl-Hilding
Ja det är den.
Om den är kass så signalerar den helt fel gradtal och på vår 325 signalerade den 100 C+ viket betydde att den strypte / ej fetade bränsleblandningen vid start = lågt varvtal.
När vi hade bytat denna så trodde man knappt att det var samma bil!
Vi hade också massor med tjuvstopp inte minst vid rödljus.
Jäkligt irriterande. Efter bytet var det inga problem att starta på tomgång 700 varv nåt. Innan vi kom på detta med tempsensorn så höjdes tomgången 70-80 nåt men med samma klena resultat.
För att inte få motorstopp så var man tvungen att ha 1500+ varv.
Varför inte verkstaden från början kunde se att det var tempsensorn vet jag inte. Men när jag stod över och kontrollerade så upptäcktes detta...
Minns du om den gav någon felkod eller byttes den ändå?
Karl-Hilding
Jo när jag stod över så gav den felkod och visade då att luften var 100+
Tidigare när jag bett verkstaden att kolla så hittade de inga felkoder.
Märkligt, undrar om de kollade?
Vi körde med detta i 8-9 månader och bytade tändstift plus någon slang plus då höjde tomgången. Mao så var den inne ett par ggr för detta fel.
Vad den kostade minns jag inte riktigt för den byttes i samband med service men har för mig 7-800 hundra nåt.
Karl-Hilding
Här kostar den bara 200 kr.

Finns längst ner.

Länk
tack!

Tror Mekonomen har den för 188 kr
Tyvärr hjälpte inte byte av tempsensor. Varvtal pendlare fortfarande mellan 600 och 1000 när jag står i dragläge i uppförsbacke. Fler idéer?
Nu har jag för första gången bytt tändstift och måste verkligen säga att det blev en markant skillnad. De gamla såg fördj-vliga ut och hade gått 9000 mil. Dessutom har bilen varit avställd 1 år.

I uppförsbacke (dragläget) sjunker varvtalet fortfarande något men motorn svarar bättre och räddar mig från motorstopp.

Jag riktar ett stort tack till er som kommenterar i dessa samt utländska forum och bidrar med tips och kunskap. Med er hjälp har jag sparat tiotusentals kronor.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om tändstiften är original Bosch ellet NGK fyrelektrods platina och de såg för jävliga ut efter 9000 mil som är enl plan är det nåt som inte stämmer.
Lite smutsiga/begagnadlook javisst men inte sotiga eller missfärgade. Var alla lika?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.