AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.754

Nya däck. Tips!?

Sida 2 av 2
Kristoffer_L:
Klart att dom har blivit bättre men fortfarande så är det obegripligt hur BMW kan tvinga på oss dessa däck. Min 335 går mycket tystare är mer lättstyrd och mindre stötig på mina nya vanliga däck.
Glömde det bästa, nu har jag ingen spårkänslighet kvar alls.
Karl-Hilding
Har haft nya 2011 RFT på 116. 225x45x17
Aldrig mer...
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Tack för svar. Jag tänkte inte laga däcket iom. att de ändå börjar närma sig byte ur mönsterdjupssynpunkt. Har ni några bra tips på prisvärda däckfirmor i Sth-området? Hörde något om att inte alla firmor klarar att demontera RFT-däck?
Clubsport - helt enig i vad du skriver. Jag skulle inte heller köpa nya RFT idag men jag tycker en del överdriver dess nackdelar ibland på detta forum. Till mycket stor del beror även underlaget - kör mycket på danska motorvägar där sk "tyst asfalt" används som också är vanlig på Autobahn och där går mina 19-tums RFT perfekt. Men förra helgen körde jag E4 Sthlm-Uppsala och insåg hur plötsligt hur snårigt det blir med 275 bredd på bakdäcken...
Tycker absolut att man ska ha RFT-däck! Skillnaden är knappast så stor som folk här skriver. Jag märker inte av någon spärkänslighet alls (215/45 -R18 245/40 R18) i min 120i Cab. Hade en 3-serie 2007a med M-paket (225 & 255) & DÄR kunde vi snacka spärkänslighet pg en äldre generation av RFT.

Kolla in detta test! Länk

Har även sett att RFT tom är bättre på torrt för att de är mycket styvare än vanliga däck!

Jag ska byta snart & favoriten är Michelin Pilot Sport PS2 men de är för dyra så valet blir Bridegestone Potenza S001.

En sak till som man inte ska glömma är om man får en punktering! Det vore mycket irriterande/farligt att behöva stanna precis när det händer med risk att bli skadad/förstöra fälgen. Med RFT kör man bara vidare. :D
Ni
966
Nip
320i-04
Efter 5 års sökande har jag hittat mina drömdäck som ger komfort som inga andra jag provat.

Men vilka dimensioner du vill ha och om det finns vet jag inte.

Goodyear Ultragrip 7+

Det är i princip 8-9 betyg på allt utom ekonomi på rezulteo.
Länk

Kan köras året runt dessutom, inget meck med hjulbyten 2ggr per år.
Har man inga krav på grepp så funkar säkert Ultragrip bra.. Tycker personligen att det passar ett fruntimmer som glider omkring i en X3a. :)
Ni
966
Nip
320i-04
Ratingen får du gärna visa vad som överträffar Ultragrip?

Bara acceleration på is, bromsning blött och ekononomi som är under 8.

Jag kör obesvärat 70km genom rondell utan krängning fortfarande.
Om det inte kränger när du kör igenom en rondell i 70 km/h ska du nog inte se det som ett tecken främst på bra däck.

Det beror nog snarare på stenhård fjädring eller usla däck(så att bilen glider istället för att kränga).
Ni
966
Nip
320i-04
Nej, för tusan - ingen tendens på släpp - då hade det verkligen varit kassa däck eller hjulupphängning.

Lite fel ordval av mig kanske - släpp är väl till stor del däcken. Krängning eller inte är mest hjulupphängning - vilket BMW är mästare på.

Ingen heltäckande test - men i alla fall det hårdaste jag kör bil till vardags vad gäller kurvtagning.

Men i vissa kretsar är väl alla dimensioner under 245:or och 18" kärringdäck. ;)
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
När jag köpte min 335 satt det Falken fk452 monterat ( är väl ersatt av fk453 nu?), de var, tja, rätt kassa. I princip alla däck funkar på varma, torra vägar men när vägen är blöt och svalare blir det värre. Jag bytte ganska fort till Vredestein Ultrac sessanta som jag haft på en tidigare bil. Vettiga däck i mellanklassen tycker jag, dessutom är de mycket tystare än de flesta och med bra egenskaper i vått. Jag har aldrig förstått poängen med att snåla på däcken, det är ju liksom den enda kontakt med vägen du har, och det är långt ifrån alla dagar i det här landet som är torra och varma.
Kanske har missat nåt nu, men ultragrip är väl ett vinterdäck? Gäller det inte sommardäck i denna tråden?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Tänkte detsamma. Hur man än vänder och vrider på det så går det inte att komma ifrån att det ÄR sämre att köra med samma däck året runt även om det i normalkörning såklart inte märks så mycket eftersom man inte behöver nyttja det fulla greppet (som vid undanmanöver).
Dessutom slits ju vinterdäcken fortare på sommaren så det blir ju dyrare också.

/Martin
Ni
966
Nip
320i-04
Jo, Ultragrip är ett sk mellaneuropeiskt vinterdäck som är godkännt både för vinter och sommarvägar. OBS! inte sk åretruntdäck vilket inte duger för sverige vintertid.

Vitsen med mellaneuropeiskt är att de är godkännda för svenska förhållanden men inte är fullt lika mycket gummi och mjuka och därmed slits så snabbt som nordiska vinterdäck gör på sommarväg.

Experiment från min sida att köra året runt på dessa. Går de om så bara 2000 mil så köper jag samma igen. Det är såååååååååååå mycket komfortablare än något annat jag åkt på. Har äntligen den bilen jag trodde jag köpte för 5 år sedan - bil med körglädje, komfort och lite attityd.

Men som sagt - de dimensioner som finns är nog begränsat.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Intressant prioritering för sommardäck!

Du köper breda lågprofildäck med vintergummi pga den förbättrade komforten med vintergummi.

Varför inte köra med lite högre profil och mindre fälgar men med riktiga sommardäck? Troligen får du då både bättre komfort och samtidigt bättre grepp samt mycket längre livslängd...iofs kanske de inte ser lika "feta" ut.

BMW – Weltmarke aus München!
Ni
966
Nip
320i-04
@Johan B: Nej, jag kör på kärringdäck - det var sarkastisk kommentar till tidigare inlägg lite.

205 55 R16 som den är typad för.

Bilen är nu så tyst så nu börjar jag fundera på andra ljud jag plötsligt hör istället för vägbuller - motorljud, är det hjullager eller belägg som skaver lite, är rutan inte helt tät för det viner osv. ;)

men skall tillägga - jag bor i skåne och kör <1000mil/år.

Körde jag 3000 mil och bodde från dalarna och uppåt kanske jag gjort annat val. Absolut dubbat på vintern osv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.