AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.755

Nya däck. Tips!?

Sida 1 av 2
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Då jag nu fått punka på ett av mina RF- däck tänkte jag passa på att byta samtliga till traditionella däck. Har ganska dåliga koll på vad man ska ha. Några tips på bra märke/modell osv. ? Behöver inte vara några värstingdäck. Bilen är en 320 så det behöver inte va några highperformance 300 km/h-däck:)
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Varför inte RFT-däck?
ma
212
macattac
520d Touring -09
för att RF däck suger getk*k när det kommer till prestanda och komfort.

Men Bridgestone Potenza eller Dunlopp SportMaxx GT är de däck jag har på mina bilar. Är du ute efter komfort så ska du ha inte ha lågprofil. Du får även bättre bränsleekonomi med mer gummi än med lågprofil.

Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Continental tycker jag är bra och prisvärda. Har SportContact på M5an, men PremiumContact 2 verkar vara bra till "normalare" bilar :).

Lite olika däcktest och info här:

Länk
millerone: Varför lagar du inte däcket?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
De nya RFT-däcken är rätt schyssta vad gäller komfort och prestanda. Jag satte på Bridgestone Potenza S001 RFT nu i våras och är väldigt nöjd med dom däcken.
32
176
328Robban
M3 E36 -96
Subaru Legacy Outback -98
Kolla in Michelin Primacy, både lättrullande och bra ljuskomfort.
32
176
328Robban
M3 E36 -96
Subaru Legacy Outback -98
sorry! "ljudkomfort" ska de vara
Som vanligt så "briljeras" det med att man skall ha det "bästa" som Michelin,Bridgestone,Continental osv, men man verkar glömma bort att dessa däck hör hemma i det övre prissegmentet...Iaf eftersom TS skriver att det INTE behöver vara "värsting däck" så tycker jag att han skall kolla lite mer på tex Falken FK452, Toyo Proxes T1-nånting, Hankook eller Fulda. Om även bra/vettiga budget däck kan komma i fråga så är Federal, Kumho och Nankang OK alternativ. Federal har jag egen erfarenhet av, en stor positiv överraskning!
Eftersom han har m-sport så är chansen stor att han behöver 255/40 bak så där faller Hankook bort för dom finns inte i den dim och dom tillverkas inte nåt mer i år.
Jag köpte Michelin Primacy HP och är helnöjd, jäkligt skönt att slippa runflat.
ma
212
macattac
520d Touring -09
Dawwe:Visst skriver TS så, men att rekomendera Nankang däck vet jag inte om jag skulle göra. Fantastiskt dåliga egenskaper på våt vägbana, lång bromssträcka etc.
Bridgestone Potenza ligger runt 1200 kr/däck vilket inte är så farligt tycker jag.

Michelin Primacy HP glömde jag att nämna, det är ett bra ekonomidäck om man letar lite billigare däck med bra prestanda.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Däck i det övre prissegmentet behöver inte vara dyra i milkostnad räknat. Det kan vara bra att ta i beaktande om man tänker åka minst 5000 sommarmil till med sin bil. Bland de billigaste däck jag har haft är nog Michelins Pilot HX. De rullade drygt 7000 mil och då var det drygt 2 mm kvar på de sämsta.
Anders-72: Sant. Men mitt bästa däck ur hållbarhetssynpunkt var faktiskt Goodride i dim 185/65/15. Däcken på drivaxeln höll ca 6000 mil, bak över 9000mil. inga problem med att de var hala på våt väg, men det skall tilläggas att jag var fullt medveten om att det var/är "skitdäck" som förmodligen är rätt kassa på våta vägbanor.
Gällande Nankang så är jag rätt överygad om att de är på väg att göra samma resa som Hankook, de gör inte alls så dåliga däck som många tror, de flesta som uttalar sig negativt om "dåliga märken" har aldrig testat de utan går bara på vad de läst på nätet, därmed inte sagt att omdömena på nätet inte är relevanta. Men om man förväntar sig att budget däck skall vara lika bra som premium så är man snett ute, däremot kan ett budget däck vara mer en tillräckligt bra om man kör som folk i allmänhet, o inte har övertro till däcken trots att det ligger flera cm vatten på vägen....

Macattac: Rekommenderade inte Nankang men skrev att det är ett vettigt budget däck, jämfört med Linglong tex. Min rekommendation var "mellanpris segementet" med Falken, Toyo, hankook,Fulda osv...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kanske var dum som tackade nej till en uppsättning nya Goodride 185-65-14 för en tusing till min gamla Primera. Som sagt, när man vet vad man åker på, anpassar man ju sig lite. Men det känns ändå som att man vill ha säkerheten om man behöver nita för något. I år behöver man ju sommardäck med bra våtegenskaper...
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Dawwe>> Att man går på det som finns att läsa i däcktestväg är väl rätt naturligt ändå? Det är svårt att kunna testa så värst många aktuella däck eftersom man inte byter sommardäck så ofta. Det enda forummedlemmarna kan göra är att rekommendera det de kör på, eller omvänt, rekommendera att man undviker just deras däck. Dock blir det ändå i alla fall subjektivt. En "positiv överraskning" behöver inte innebära att däcket är bra.

Till trådskaparen>> Bästa tipsen får du av att läsa biltidningarnas däcktester. Även om du inte behöver ett värstingdäck så hade jag inte snålat på däcken. Skillnaden mellan vad som anses som "övre prissegmentet" och budgetdäck handlar inte om mycket än 500 spänn per däck, men skillnaden kan vara stor. Ta ett däck som får bra testresultat så lär du inte bli besviken.

Ett par däcktest på "sportdäck", dvs 225-bredd:

Länk

Länk
Det folk ofta glömmer när de säger att deras skitdäck visst fungerade bra är att det oftast är bromssträckan som försämras med ett par meter, vilket är svårt att upptäcka under körning kanske men kan vara skillnad på liv och död vid en olyckshändelse.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Precis. Det är ju egentligen extremt sällan eller knappt aldrig över huvudtaget som man sätter grejerna (inkl bil och förare!) på prov ofrivilligt genom panikundanmanöver/broms på olika underlag. Det är dock besvärande när det står i ett däcktest t.ex. "När bästa däcket har stannat rullar fortfarande däck X i 53km/h" o dyl.
Karl-Hilding
Tom i Norr:
Hur farao kan du rekomendera RFT däck?
Dyra, bullriga, stötiga, tunga plus att de letar upp alla ojämnheter/spår i vägbanan.
Du måste skämta!
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag bara frågade varför inte? Jag har fått fel däck till min F10 och kan om jag vill byta till RFT fram till slutet av oktober. Det är lockande med helt nya däck.
Köp Continental! Nankang på en BMW är som att spela fotboll i träskor, visst det går om man tar det lugnt men inget att rekomendera i ett land där det sker 30,000 viltolyckor per år....
När det gäller RFT har de blivit mycket bättre och jag har ännu inte sett några tester som visar att prestandan skulle vara sämre än vanliga däck. Däremot är de fortfarande tunga, hårda och dyrare än konventionella däck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.