AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.408

byta 328i -99 mot M-Roadster?

Sida 1 av 2
Funderar på att byta min pärla mot en M-Roadster och undrar vad man kan få en fin sådan för (gärna med hardtop). Och vad man kan få för 328:an.
Skulle vilja ha en -00 M-Roadster med all utr. och max 5.000 mil.

Min 328:a (finns på Länk 1999, 5300 mil, svartmetallic, svart del-läder, silverseal lackbeh., 8x airbags, 4x elhissar, el-glastaklucka, multifunk. sportratt med farthållare, bmw business cd, klima, sportstolar, sportchassi, motor & kupe värmare, nya GoodYear F1 på AC-Schnitzer original 17" Typ III fälgar, pedantskött.
328an lär väl landa på 200-210 när den är såld.
Mycket mer är nog svårt att få.

M Roadster är ju rätt säsong att köpa snart så där finns nog möjlighet till klipp. Dock är det rätt ovanligt med 00or. Antar att du vill åt antipinn som kom det året?

Skulle gissa att du får betala iaf en 290-320 för en 00a.
Visa användare
422
Palle
330i Coupé-07 E-92 Sparkling Graphite Metallic
erito: Skulle kolla på din pärla.

The page cannot be displayed

//Palle
Visa användare
422
Palle
Länk

//Palle
Visa användare
422
Palle
erito: Snygg!

//Palle
Tack Palle :-)
Zodiaken: Japp, antispinn är ett måste. Skulle gärna ha DSC, men jag vet inte om det finns på 00:orna.
210' skulle jag inte sälja den för med de fälgarna....

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Du tjänar nog på att sälja fälgarna separat.

Svårt att få extra för 17" på bilen även om dem är dyra nya.

Det var en 328-98 i senaste motorbörsen med 18" Schnitzer, ställbart chassie och med samma utrustning som du har. ca 6000 mil. Begärt pris var 185´.

Jag tror det kan bli svårt att få ut över 210 även med fälgarna även om bilen är i toppskick tyvärr.

Svenskarna ser en billig bil och sen är det ingen som vill betala mer. Sjukt men sant.

/Per

Det är sant zodiaken... sjukt men sant :-)
Åker kanske 328 ett år till då, den är ju inte otrevlig direkt :-D

skulle vara kul att äga en nyare M-bil iallafall...
Ja det är väl inte fel att köra vidare med den kanske. Fast det är ju köpläge på roadstern nu på hösten annars. Men det är ju ca 100´ upp och det är ju lite pengar. Ingen affär man gör utan att ta fram miniräknaren :)
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
erito: Har du tänkt köra vinter med din framtida M Roadster?
wolv: Nej, tänkte nog inte det. Gör du det? och isåfall, går det bra?

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Nej, jag har bara haft den sedan i juni. Men det mesta lutar åt att jag ställer av den under de värsta vintermånaderna. Det beror framförallt på att den saknar antispinn.
Jag saknar inte alls antispinn nu på sommaren...greppet är oerhört bra, förutom att man inte kan trycka botten på blöta vägar. Varför tycker du att antispinn är så viktigt?
wolv: Såg kanske konstigt ut, men jag tänkte köra vinter med den om jag har antispinn och hardtop. Lutar åt att jag köper en -99:a eller -98:a till våren istället och kör sommar med den bara.

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
erito: Aha ok, då förstår jag... Jag vet ingen som kör M Roadster på vintern, vem vet - det kanske funkar ganska bra? Men det finns ju några parametrar som gör mig tveksam :)
Jag tycker du gör rätt att vänta till våren. Priserna är väl iofs högre då! Men du kan ju vara tidigt ute
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
erito: Får man fråga varför du vill ha en M Roadster istället för din 328'a? Är det cab + effekt du är ute efter? =) Jag hade tidigare en 2.8 Roadster -98 (med ASC) och kan därför ganska lätt konstatera att du begränsar användningsområdet kraftigt med en liten roadster, dessutom är komforten oerhört mycket bättre i din 328'a. Men å andra sidan är Z3 M Roadster en GRYM bil på många andra sätt! Hur du än gör så - lycka till! =)

roadZter
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
erito: Nää, lyssna nu inte på DanneZeta, klart du ska ha dig en cab!! ;)
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
wolv: Hehe, don't get me wrong buddy! ;) Jag vill inte rekommendera varken det ena eller det andra - jag skriver bara som det är. Det viktigaste är inte att du eller jag blir nöjda, utan att "erito" blir det! =)

roadZter
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
DanneZeta: Du har helt rätt, jag bara skojjade till det lite :)
Faktiskt så är det min sambo som helst vill ha en M-Roadster för hon tycker den är så cool :-)
Själv så vill jag helst ha en M-coupé eller en 330xi touring...
Men jag är ju väldigt nöjd med 328:an så vi får se... jag får hålla hårt i plånboken ett tag tror jag

e39 M5 och e46 M3 och x5 ligger ju tyvärr utanför budget...

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Klart du ska ha en M-Coupé erito!

Ska du det gå snabbt är det det enda valet.

Roadster ägare får ursäkta men jag kan inte med dem. 1.8-2.8 går ju an. Men M Roadstern är ju helskum att köra. Hela chassiet vrider ju sig vid fullgas eller hård körning.

Ett kul test är att ställa bilen snett upp med ena bakhjulet på en trottoar. En del roadsters går inte att öppna dörren på då :)

Måste man nu ha en så är ju hardtop att föredra. Speciellt för bankörning då det känns mkt säkrare och är dessutom ett krav från bmwsc.

E39 M5 ligger ju runt 300´ nu för tiden så en sådan 99a kan du få för samma pris som en 00 M Roadster.

Den är väl dock lite dyrare i drift.

/Per
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
erito: Jag var i samma situation, sambon ville helst ha en M Roadster och jag ville ha en M Coupe....det blev som synes M Roadster, fick ju ge med mig för en gång skulle när det gäller bilarna :)

zodiaken: Tänkte jag skulle försvara M Roadstern lite....visst, om du köper en bil för att köra bana med så är M Coupen ett bättre val. Men att den skulle vara så svampig som du vill få det att låta stämmer inte... Om man är en "normal" förare (som tror att man kör lite bättre än genomnsnittet :) som gillar att piska sin bil på små kurviga vägar och inte tillbringar de flesta av sommarens helger tävlandes med sina kompisar på Anderstorp så är jag säker på att man inte lider av att chassit vrider sig. Jag kör ofta rätt hårt på småvägar...och inte sjutton vrider sig chassit när jag tar en kurva i hög hastighet, man vet var man har bilen och den uppträder alltid som förväntat!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.