AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
942

Snart hämta bumsen från lackeraren, men?

Sida 1 av 2
Su
554
SunKi
325i -92
Har lämnat in bumsen hos en lackerare, skulle lacka ner den och fixa lite ytrost på framdörrarna.. Ska hämta den ikväll, och har lite ångest eftersom jag haft massa strul förr med lackverkstäder...
Pratade med lackaren idag, och frågade om det blev bra... han svarade att han var nöjd, men att det var liiiiite nyansskillnad?!!"!!
Men han sa också att efter någon vecka i solen kommer det inte att synas..

Ska man tro på det eller är det bs?
*ångest*
Jag skulle låta han göra om jobbet.... Har jag beställt samma färg och nyans, ska han leverera det också... även om det inte syns efter ett par veckor i solen.

Kan ju vara så att den "gamla lacken" är lite solblekt och att han har levererat den "rätta" nyansen?

mvh
Berg

"Ett är att förstå ett sjökort, ett annat att föra skepp" /Holberg
Su
554
SunKi
325i -92
Usch, förstod att det skulle bli massa problem :((
Orkar fan inte med sånhär :(

Vad fan gör man om han vägrar att göra om det?
Kan väl knappast bara ta bilen utan att betala eller?

Fan vad jag hatar strul! :(
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Det kan ju inte vara så lätt för en lackerare att köpa ny färg som är solblekt för att matcha bilens resterande lack... Stämmer det som lackeraren säger att det går bort efter ett par veckor i solen så tycker jag det låter okej.

roadZter
Om den gamla är solblekt så kan det ju fixas med en rubbing + vax senare när den nya lacken har härdat färdigt

mvh
Berg

Su
554
SunKi
325i -92
Hmm, jo om det inte kommer att synas något sen så är det ju ok, men frågan är bara om det funkar bra att komma tillbaks efter 2-3 veckor och klaga, när man har betalt och allt..
:(

Att lacken bleks på 2 veckor kan du nog drömma om. Om det är nyansskillnad nu så kommer det alltid att vara det. Se till att han gör om det bara.
Su
554
SunKi
325i -92
Usch, kommer att bli jobbigt, är typ ett litet ställe.. jobbigt som fan att be honom göra om det också..
Är ju en annan sak när det är ett stort ställe.. fan, får inte bli för blödig! :(
Jag vet hur det är, det är lätt att vara för snäll och tänker att det ordnar sig. Men när det gäller bilen så får man vara hård. Ibland undrar jag inte om lackerare medveten gör det snabbt och testar om kunden godkänner det. Jag lackade om dörren på min gamla M3a och han hade typ 4 ggr så mkt metallic som resten av bilen. Han måste ha sett det själv men ville väl se om det gick vägen först.

Har du en solid svart? Isf kan du vara lycklig för det är den färgen som är bäst att lacka om. Svart är ju alltid svart om man säger så.
Su
554
SunKi
325i -92
Är säker på att billackerare är dom som blåser flest människor! Lär vara många kärringar som inte vågar säga ett ord när det ser ut som skit... har haft bumsen inne en gång förut på lack, dom fick göra om det 4 (FYRA) gånger...

Har en Lagungrönmetallic...

Alltså, förstår inte, det måste ju kosta dom väldigt mkt pengar att göra om jobbet?! Färgen är ju inte billig, inte jobbet heller direkt..
Helt sjukt, skulle jag vara lackerare så skulle man inte sluta förrens man visste att det var ett bra jobb...
Jag håller med som sagt zodiaken... när det gäller bilen, plus att det handlar om en del pengar också... så får man nog vara rätt hård... du ska ju sälja bilen en dag med... jag menar att jag skulle inte vilja ha en bil som har en massa olika nyanser i lacken.

Su
554
SunKi
325i -92
Sant, 4500:- ska han ha för kalaset..

Frågan är ju bara vad fan man gör om han vägrar göra om det?!
Kan man verkligen bara ta bilen och åka och skita i att pynta? Då lär han ju skicka fogden eller polisen på en..
Jag vet inte riktigt vart du kan vända dig... men konsumentvägledaren måste du kunna fråga i så fall. Stå på dig!!!

Su
554
SunKi
325i -92
Jo, men frågan är ju om man ska lämna bumsen där isåfall... :/
Fan, fan fan fan fan.. har ångest som fan nu
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
SunKi: Ta't lungt, det kanske blev jättebra! Det kan ju vara lackeraren som är superkräsen och att han är den enda som ser någon skillnad överhuvudtaget? Måla inte fan på väggen än.... jag håller tummarna för att det blev bra!
Men om inte - se till att vara stenhård från början! Jag har själv gjort misstaget med att vara alldeles för snäll och tänka att "det ordnar sig, jag tar tag i det sen" alldeles för många gånger.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Kan man begära att en lackare ska få samma nyans som på en tio år gammal lack? Det är väl klart att det syns om han bara lackar en del av en dörr.
Su
554
SunKi
325i -92
Mr C, det tycker jag.. har haft bilen inne förr och dom har fått till samma nyans..
ro
73
roland
bmw 635 80
man kan inte göra samma färg två gånger
det kommer att synas oavsett. Du kan lacka bilen 1 vecka senare så kommer du att se skilnaden.
det blir olika nyanser mellan 2 lackare,beroende på hur man lackar ,hur metal spånen ställer sig i färgen.
gäller metalic färger.vet ej på vanliga färger
SunKi:
Jag kanske låter tjatig, men vad händer om du om något år polerar bilen om lackeraren lagt på en "blekt lack", då kommer ju den delen att bli blekare än den gamla.

mvh
Berg

Su
554
SunKi
325i -92
berg35: Lugnt., du är inte tjatig alls..
Ja, jag vet inte.. men jag antar att det inte blir bra :/(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.