|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
folke, Ditt föreslagna experiment ställer jag gärna upp på. :-) Under förutsättning att det är samma ström, tur och retur, i mittledare och skärm. Har du provat? Elektromagnetiska fält: Länk mvh/ Anders |
|
|
Jepp, just för 5 min sedan. Ström 2A Kabel RG-58 Kragg via resistor kopplas till kabelns kontakt. Kabeln byglad i andra änden, och en vanlig Silva orienteringskompass läggs över kabeln. När strömmen kopplas till/från svänger kompassen tydligt. I ärlighetens namn testade jag även med tvinnad tvåledare, samma ström. Utslag även här, dock svagare, om man inte tvinnar någorlunda jämnt och hårt. Då blir det inget utslag alls. FP |
|
|
Hasso: Bildskärmar och 3-fasmotorer i all ära. Berätta nu om skiftnycklarna som flög upp på elskåpet... FP |
|
|
folke, Ah, då kanske du har en slarvigt tillverkad RG58, precisionen är viktig :-) Skall testa med just RG58 i morgon när jag kommer till jobbet. mvh/ Anders |
|
|
OT/ Gösta Engström (Nöjesmassakern) hade problem med magnetism och skiftnycklar mm: Länk mvh/ Anders |
|
|
En klassiker. Fast Hasso har en sannhistoria i ämnet skiftnycklar, helt seriöst. Om han nu kan komma ihåg, vi 50 plussare kan bli senila ibland... Kabeln jag testade med var Belden RG58. Den bör tillhöra de bättre, och jag vet vad du far efter vad gäller RG58. Vissa fabrikat är rena skrotet, klent skärmade och läcker, men åter igen, elektriskt fält, värdelösa i HF-sammanhang. Nu tog jag fram en dubbelskärmad RG223 med dubbla täta och försilvrade kopparskärmar. Den kommer f.ö från nertagna Comviq basstationer.. Nytt test med samma upplägg, och nu fick jag öka strömmen lite men vid 5A kunde man utan svårighet få kompassnålen att svänga. Givetvis klart mindre påverkan än en rak ledare men dock ett detekterbart magnetfält, men strömmarna kan ju gå långt över det 10-dubbla i vissa kablage i bilar och fordon. Koax som likströmskabel, njae inte med speciellt stor fördel. FP |
|
| Man kan räkna på en koaxialkabel med given geometri och en mätpunkt på ett visst avstånd. Det visar sig då att fältet från skärmen blir aningen större än fältet från mittledaren, om det går lika stor ström genom båda. Det beror på att sambandet mellan fältstyrka kring en ledare och avståndet från ledaren till mätpunkten inte är linjärt. Effekten av att en del av skärmen ligger närmare mätpunkten än mittledaren kompenseras inte exakt av att en annan del ligger längre ifrån. Ju längre avståndet från skärmen blir i förhållande till skärmens radie, desto mindre blir naturligtvis denna effekt. När jag räknade på ett mätavstånd som var 100 ggr större än skärmens radie var effekten bara några promille (om jag minns rätt), men i en bil kanske man inte ska räkna med större avstånd än så. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jo det är ingen skröna. 75ans Skiftnyckel typ 60 cm lång hängdes upp på reaktorskåpen utan problem när motorn stog på max 2200Amp.(Rc1-2-3) Verktygsfickorna på overallen stog rakt ut vid sådana testkörningar. Uppmätt värde 40.000 microtesla. Skyddsavståndet på Atc-antennen som sänder är minst 1,5 meter. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hm, koaxialkablar används väl enbart för överföring av höga frekvenser tillsammans med väl adapterad utrustning i varje ände? Där är det en vits att ha ett visst avstånd mellan mittledaren och ytterledaren som bildar koaxialen? Varför kan ni säkert utförligt redovisa. :) |
|
|
Magnetfält måste ju va ren och entydig fysik? Jag har läst igenom det ni skrivit mest för att njuta av dom syrliga pikarna, argumenten för och emot huruvida magnetfält är skadligt för kroppen tycker jag är frånvarande.. |
|
|
Jag tycker argumenten berörs rätt flitigt ändå, knappast frånvarande eller? Vi är nu uppe i 40.000 uT, det blir väl 40 mT eller 0,04 Tesla om jag räknar rätt. MRT som jag nämnde tidigare används ju i sjukvården, där pratar man sådär 75 gånger högre eller 3 Tesla här t.ex: Länk Om man inte kommer ut som en våt fläck efter en scanning där så vet jag inte... FP |
|
|
91,4 T Länk (om än kortvarigt). mvh/ Anders |
|
|
marin849: Stämmer bra att koaxialkablar av olika slag används mest inom audio och HF-teknik. Utrustningarna som kopplas ihop bör (skall i de flesta sammanhang) ha rätt anpassning mot kabeln och dess kontakter. Förhållandet mellan mittledarens ytterdiameter och skärmens innerdiameter, tillsammans med egenskaperna hos isolatorn bestämmer kabelns karakteristiska vågresistans eller rättare impedans eftersom det är växelström man avser att överföra. Vanliga värden är 50 eller 75 Ohm, 93 Ohm, ibland 150 Ohm osv. Obs, inte att blanda samman med resistans, det är fortfarande kopparledare med samma (låga) resistans som i vanliga ledare med samma ledararea. Det går givetvis att överföra likström med en koax, men inte med nån speciell fördel, med något enstaka undantag: Kabeln mellan de flesta laptop och dess nätdel brukar vara av skärmad modell. Det hänger samman med att man kan få ner diametern vid en viss given area jämfört med om man skulle lägga två lika grova enkelledare i ett runt hölje. Vissa nätdelar hos t.ex HP och Dell har tre ledare, då gör man två skärmar med isolering imellan och vips har man fått en rund treledare med minsta möjliga diameter. FP |
|
|
Precis, vinsten är kompakta kablar kontra yttre dimensioner. Inte så tokigt i bilar när det gäller strömkablar (par) med ansenlig area. Det vi argumenterar om koaxens strålning eller inte är naturligtvis petitesser eller möjligtvis hårklyveri. För att minimera elektromagnetiska fält gäller det att minimera arean mellan ledare innehållande samma ström. Jag förmodar trådskaparen lade två ledare (+/-) parallellt och fick på så vis ner strålningen till en bråkdel mot vad den var från början. Om detta har någon positiv inverkan på hälsan har jag ingen åsikt om, det kan iaf inte skada. mvh/ Anders |
|
|
Bra sammanfattat Anders, AKN! Då ingen riktigt verkar veta vad magnetfält kan orsaka men vi har vissa indikationer på att det kan ha biologisk påverkan kan det ju inte vara fel att få bort magnetfälten från de platser vi vistas långa perioder, typ hem, arbetsplats och bil. Det konstiga är att det finns så många som argumenterar för att det absolut inte har någon inverkan på oss. Vi vet ju att magnetfält har viss positiv påverkan på till exemplel bentillväxt så varför skulle den inte kunna ha vissa biverkningar? Det känns i alla fall bra att ha reducerat värdena och det var tänkt som ett tips till andra om hur man kan komma tillrätta med samma problem. |
|
|
Problemet är att de kompakta koaxkablarna inte är så bra, de är opraktiska att skala och koppla i plintar och kontakter, de förstörs lättare än vanliga kablar vid böjning och rörelser osv, de är dyrare att tillverka. De har därför inte fått nån praktisk användning för DC-överföring, undantaget PC-nätdelarna då. Om vi nu skall vara seriösa så måste man ju undersöka om kabeln mellan batteri och generator verkligen för en hög ström hela tiden, inte bara när startmotorn jobbar och en kort stund efter start. Strukturen på kablaget och fördelningen varierar mellan olika modeller. Hur lägger man en återledare för minus när generatorn och hela metallstrukturen i bilen redan är återledare? Det blir möjligen en parallellkoppling till denna "återledare" eller byttes generator och annat elektriskt ut till 2-poligt isolerad ny utrustning? Om inte så fortsätter ju strömmarna att flyta ut i metallchassiet. Det får nog anses väl dokumenterat hur magnetfält påverkar eller inte påverkar i människokroppen, läs gärna olika exempel i inläggen. Problemet är snarare psykologiska faktorer, vilka iofs inte skall ignoreras. Men den rent tekniska och vetenskapliga delen får ju anses väl utredd genom åren. Det är utmärkt om man känner att man gjort en insats i egna bilen och att andra kan få tips och göra bedömningar. Samtidigt måste man ju vara medveten om att den slitna klyschan "sila mygg och svälja kameler" gäller i hög grad i diskussionen. Teknikdelen runt elsystemen i bilar och annat är väl det som närmast diskuterats och bör diskuteras här. Tyvärr är det som jag nämnde många skrönor och annat som styr också, det är inte alltid en lätt mix att reda ut. JS är en trevlig prick som gärna gräver djupt i teknikens underbara värld. Här kollar han upp lite av det vi diskuterat. Artikeln belägger mycket av det som jag personligen också jobbat med genom åren. Även om det kan verka skämtsamt skrivet, jag brukar själv skriva likadant... så går det utmärkt att kolla upp bakomliggande fakta. Länk FP |
|
|
Rapport från min laboration.. Koaxialkabel RG58 Länk 2m lång kabel. Mittledare och skärm sammankopplade i ena änden, DC 2 A tillförs mittledare resp. skärm i andra änden. En kompass ligger över kabeln. Nålen rörde sig inte det minsta vid ström till/från. mvh/ Anders |
|
|
En trög kompass...? Min kabel var c:a 4 m men längden spelar ju knappast roll, 2A är 2A och ger rimligen samma magnetfält. Jag får fixa en video...) Fast filerna tenderar att bli stora och jag vet inte hur man laddar upp om det ens går? FP |
|
|
Hehe, retas lite.... Om jag placerade kompassen i ett visst läge kunde nålen, om än mindre än ett nålstreck, vagga lite. Provade sedan två tajt tvinnade enledare 0,5 mm2 och lyckades även där att få minimalt darr på nålen. Testade även klen högtalarledning 2 x 0,75 mm2 och då var det inga problem att få kompassnålen att röra sig. Slutsats; Skärmad matningsledning skulle fungera finfint som ledning till batteriet. Udda och unikt? Ja kanske men vilken batterikabel är inte specialanpassad idag? Även andra funderar på DC coax kabellösningar: Länk mvh/ Anders |
|
|
Här finns det mycket att diskutera om människans ev. påverkan av magnetfält, och mycket annat. Länk www.vof.se/forum Sommarhälsningar Grogg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.