AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
20.652

Magnetfält i bil, ok att de är 20 gånger högre än på kontoret?

Sida 1 av 3
M
6
M Sport
BMW F11 530XD M-Sport 2011
Volvo PV 444 -57
VW e-golf 2015
Som nybliven BMW ägare måste jag bara dela med mig av mina erfarenheter. Köpte i våras en 520D 2009. Hade för mig att jag läst något om magnetfält i dessa bilar och frågade därför min lokala BMW handlare om det men fick svaret att det hade varit en grej för några år sedan men nu hörde man inget om det då felet var åtgärdat.
Väl inköpt monterade jag in barnstolarna i baksätet och fick idén att låna med instrument från jobbet och kontrollmäta magnetfälten för säkerhets skull.

Gissa om jag blev förskräckt! I barnstolen bakom förarsätet mättes upp till 10 mikrotesla!
På förarsidan kunde man tydligt se att magnetfältet steg mot golvet och jag kunde mäta upp till 10 mikrotesla på flera punkter.
Observera att detta mättes med ett instrument som mäter magnetsika växelfält treaxligt och kalibrerat.

Boverkets rekommendation för magnetfält i hemmiljö och kontorsmiljö är max 0,4 mikrotesla.
Det finns flera studier som påvisar en statistiskt ökad leukemirisk för barn som vistas i förhöjda magnetfält över 0,4 mikrotesla.
Hasso här på forumet verkar ha mycket åsikter runt detta med magnetfält men hans argument att han minsan inte blivit sjuk av att vistas i magnetfält som är enormt mycket högre än rekommendation känns helt befängt.
Många har ju vistats i cigarettrök utan att få canser men det gör ju inte nikotin
ofarligt!

Om man rekommenderar andra att ignorera dessa magnetfält måste man fundera på vad konsekvenserna kan bli. Tänk på den de som skulle kunna bli drabbade av allvarlig sjukdom på grund av någon rekommendation som är ogrundad.

Att magnetfält har en biologisk påverkan vet man sedan länge. Man vet att man kan påskynda bentillväxt med magnetfält och på det sättet användas positivt. Samtidigt vet man att magnetfält kan orsaka leukemi och andra skador och det är därför man har rekommendationer och att de innefattas i "myndigheternas försiktighets princip".

Man vet även att personer med den i sverige godkända funktionsnedsättningen elöverkänslighet ofta reagerar kraftigt på förhöjda växlande magnetfält.

Observera att allt detta handlar om magnetiska växelfält och inte statiska magnetfält eller permanentmagneter.

Så sluta rekommendera folk att strunta i dessa magnetiska växelfält!
Vi vet att de har en biologisk påverkan sedan länge.

Vad gjorde jag då med min BMW?

Ny matarkabel med returkabel från generator till batteri. Kunde dras på samma sätt som original och nu har jag värden under 0,4 i bilbarnstolen.

Varför har inte BMW detta original?
Varför ska vi acceptera arbetsplatsvärden 20 gånger över rekommendation bara för att vi har bilen som arbetsplats och inte sitter i ett kontor?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad får du för mätvärden när du slår på elvärmen i stolen?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
M
6
M Sport
Volvo PV 444 -57
VW e-golf 2015
Stolsvärmen är gjord så att plus och minus följs åt. Magnetfältet i den ena trådan motverkas av den andra, precis som modern golvvärmetråd är gjord.
Knappt mätbara magnetfält från stolsvärmen alltså.

Ja
6
Jackofalltrades
520i Touring -95
Om man köper en BMW - en bil gjord för att köras - har man inte redan där tagit ett beslut om hur man värderar risker? Om man ställer risken för att skadas av ett magnetfält mot risken att skadas i en kollision så tror jag risken med magnetfältet försvinner i det statistiska bruset.

1 microtesla är väldigt lite. Jag har arbetat med maskiner där man håller i ledarna och strömmen är så stor att muttrar andra lösa föremål lyfter när man slår på strömmen. Då räknas magnetfältet i millitesla, allså storleksordningen tusen gånger högre än vad du uppmätt i bilen.
Hur fasen kan man resonera som du jack...??
Bara för att man köper en bmw, "som är gjord för att köras" så betyder väl för f*n inte det att man 1 är en sämre bilförare, 2 gillar att köra dubbel så fort som andra eller 3 att man kör oförsiktigt, eftersom alla dessa påstående bidrar till en ökad risk om att krocka.

Att bmw-förare och bilkollisioner skulle vara förenligt måste vara det dummaste jag hört. Att resonera på det sättet är lite som att alla som har röda tröjor gillar tjurfäktning?

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Hur drog du kabeln/na? Samma area och väg som originalkabeln så att de tog ut varandra?
Det låter som en uppenbar nackdel med att placera batteriet i bagagen alltså?

Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ingen rolig läsning för svetsare t.ex. med kanske 3-400A nära kroppen 8 tim/dag.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Montera en sån här så är du säker: Länk

-------
//Lövet
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
M sport: Bra att du delade med dig av din lösning!

Anledningen till att det inte är dubbla kablar från fabriken är väl helt enkelt en kostnadsfråga.
Karl-Hilding
F-n Lövet. Du brukar för det mesta ha bra lösningar och info som du delar med dig.
Den här var både bra och rolig dessutom!!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det jordmagnetiska fältet här i Sverige är ungefär 30 mikrotesla. Svårt att undvika dock.

M Sport: kan du redogöra för någon person som visat sig verkligen ha elöverkänslighet.
M
6
M Sport
Volvo PV 444 -57
VW e-golf 2015
Jordens magnetfält är statiskt och ej växlande.
Växlande magnetfält är något helt annat.

No
5.161
Nockenwelle
Jag vet att det jordmagnetiska fältet inte är växlande, men att det därmed skulle vara något helt annat är inte sant.

Men titta gärna på den andra frågan.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Länk

Länk
rsarits
Det finns enligt Kanes länk ett eventuellt möjligt samband mellan leukemi och höga nivåer av växlande magnetfält.
Jag antar att ni som är rädda för magnetfält redan vidtagit åtgärder för det som garanterat bevisligen är farligt för små barn: Avgaser och andra luftföroreningar, vissa tillsatser i mat, mjukgörare i plaster som avges vid uppvärmning, färg i klädestyg?

Annars kanske det först är läge att åtgärda dessa genom att flytta ut på landet för att undkomma luftföroreningarna, odla din egen mat, klippa sina egna får för att göra kläder och aldrig värma mat i plastbehållare

Vad gäller elöverkänslighet så finns inte ett enda bevisat fall någonstans i världen. SP gjorde en studie med s.k. elöverkänsliga och en kontrollgrupp som visade att de överkänsliga fick symptom så fort de trodde att de var utsatta för elektriska fält, inte annars. Ingen i kontrollgruppen fick naturligtvis symptom.

Det finns också riktlinjer för t.ex. mobiltelefoners strålning, också pga försiktighetsprincipen

Summan är ändå att de flesta som oroar sig för den mycket eventuella faran med mobilstrålning och elektriska/magnetiska fält inte tvekar att bosätta sig mitt i storstan och gå runt med barnvagnar och barn i avgasrörshöjd så att de kan andas in bevisligen giftiga och cancerogena ämnen smat köpa kläder med ibland mycket giftiga ämnen i färgen

Sila mygg och svälja elefanter enligt min åsikt

Micke
Ämnet är intressant men även fullt av skrönor och oförklarade delar och detaljer. Det råder mycket psykologi runt detta, bevisligen finns det personer som anser sig elöverkänsliga och man bör respektera detta, men likväl kan de aldrig avgöra när de utsätts för fält eller inte under kontrollerade försök och tillsammans med kontrollgrupper som testas på samma sätt. Lite märkligt eller hur?
Jag har talrika exempel av egen erfarenhet med en del rätt "märkliga" resultat.

När datorer/skärmar (monokroma) blev vanliga på kontor och arbetsplatser började en del må dåligt (magnetfält från skärmarnas avlänkningssystem och elektriska fält pga högspänningen i skärmen). När samma personer utsattes för flerdubbelt högre fält från en färg-TV kände de inga obehag. Nån slags koppling/skillnad mellan jobb och förströelse?
Ännu märkligare blev det när personer tyckte sig känna obehag från en närliggande radiosändare, man experimenterade med att slå på/av sändaren utan att personen kunde avgöra skillnaden, men bara närheten till en radiomast gjorde att de kände "fältet". I vissa fall kunde de till och med känna fältet från en silverlackerad trämast... Psykologi? Jepp, absolut.

Åter till bilarna. Det är lite märkligt att det kan uppstå växelfält i en bil som jobbar med likström. Kan man kanske få reda på frekvensen på växelspänningen? Speciellt intressant är det med just den grova batterikabeln som bara för hög ström när startmotorn arbetar och en kort stund efter start när generatorn återladdar. Efter 5-10 minuter är strömmen i denna kabeln nere i realtivt låga värden, mät gärna själv. Bara för att kabeln är grov innebär inte att det går hög ström i den alltid...
Vad många missar är att de höga strömmarna ut i bilens system distribueras via elcentralen/säkringscentralen dit en gren av generatorns kabel är direktkopplad. Att lägga en återledare/minuskabel från generatorn och bak blir svårt. Dvs koppla dit den kan man ju göra ganska lätt men generatorn är fortfarande direkt förbunden med motor och bilchassie på minussidan, det blir svårt/omöjligt att förhindra strömmar via chassiet.

Man nämnde elvärmen i stolarna. Här är ingen dubbelslinga i någon värmesits som jag sett än iaf. In i ena änden och ut i den andra, samma sak i elbakrutan/sidorutorna och ev. eluppvärmd vindruta, men som redan nämnts så är det ju likström i bilens system. Nu kommer säkert någon att protestera och nämna att generatorn lämnar ett rippel överlagrat likströmmen. Rätt under vissa omständigheter, men endast någon procent av likströmmen.

Mät gärna fältet framför en högtalare, speciellt större modeller eller nyare med Neodymmagneter. Även om högtalaren sitter stilla så kan vi människor röra oss, dvs fältlinjerna från magneterna kommer att brytas och inducera ett rörligt magnetfält. Vissa människor (alla) gillar att stoppa hörlurar in i öronen. Moderna hörlurar har också starka magneter, ofta Neodym...är det bra att ha dessa inne i huvudet...nån som mår illa av detta? Inget som jag hört om än iaf. När vi ändå är inne på ljud, många bygger ju ljudanläggningar i kW-klassen i bilar och hemma i TV-hörnan. Här är det däremot växelfält inblandade, men de flesta känner mest välbehag av sin anläggning..

Om man vill testa att utsätta sig för lite häftiga fält så kan man prova att åka tåg. Skapligt elektriskt fält från högspänning runt 15kV nån meter över taket och ett gött växelfält från flera hundra A ström, man sitter dessutom lägligt till mellan kontaktledningen upptill och återledarna i rälsen.. Massor med folk gör detta dagligen, nån som brukar klaga på fälten? Inget som man brukar höra nåt om iaf...

Jag menar nog att en vanlig bil är ett väldigt litet problem i sammanhanget, om det öht förekommer problem på grund av magnetfält, elektriska fält eller radiosändare förutom i väldigt extrema fall.

FP
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Växelfältet i bilen uppstår dels pga generatorns varierande ström och utspänning, som peakar tre gånger per generatorvarv och följer varvtalet. Batteriet fungerar här som kondensator och dämpar detta så det finns alltid en liten AC-komponent i batterikabeln. Det andra är beroende på all bråte i bilen som drar el på ett icke linjärt sätt. Elmotorer, switchande omvandlare, pulsad spegelvärme, stolsvärme mm.

Men, om man mäter och bara mäter höga frekvenser (varje til/från koppling genererar en impuls=brett spektrum) så ser man att energin pga generator och last är extremt låg.
DC-komponenten är också liten.

Det där instrumentet, kan det tala om energifördelning som funktion av frekvens? Helst upp till några GHz. Det är ju här vi kommer in på strålning som de fakto kan användas för att grilla människor. Å andra sidan är det så lite i energi i dessa frekvensområden att det är svårt att mäta.

Så var går gränsen för "växlande magnetfält" vilka är skadliga?
Skadligt i intervallet 1-50Hz? ofarligt 50Hz-500MHz? Skadligt 500MHz-uppåt? (Avser normala "bakgrundsnivåer" att ha en radoantenn som sänder 50kW 1dm från kroppen kanske är obra även vid 100MHz).
Runt några kHz hittar man det mesta i en bil, samt lite "bredbandspeakar" sporadiskt.

Slutsats? En enstaka siffra summerad över ett ej specificerat intervall på ett ospecificerat sätt fungerar enbart för att skrämma upp folk. Denna "mätmetod" är grunden till alla magnetfältsmätare som säljs till elallergiker mfl och som ger utslag på allt möjligt. Riktiga mätningar kräver svindyr utrustning, kompetens och tid och hälsorisken är lik förbaskat svårtolkad då man i regel hittar så låga nivåer
att man genast hamnar i gränsdragningsfrågor, där de gränser som finns redan är satta enl. försiktighetsprincipen (om man inte mäter 1 m från sändarantennen i Kaknästornet el. dyl).

(wow, detta var jobbigt att skriva på touchskärm)
No
5.161
Nockenwelle
Dessutom vore det bra om de som hävdar att växlande fält är farliga kunde förtydliga om det krävs växlande polaritet eller om det räcker med variation av fältstyrkan.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
PS. Jag är inte ute efter att totalsåga trådskaparens insats eller att förlöjliga risken med magnetfält eller radiostrålning.
marin849: Jag nämnde också om generatorn rippelspänning, men som du vet så är detta väldigt lågt, topparna går hela tiden positivt osv, relativt jord/minus och detta kan inte jämföras med "riktigt" magnetiskt växelfält med t.ex en sinusformad växelström som går både plus/minus relativt nollnivån..
I övrigt håller jag med om att det givetvis finns diverse skrot och transienter sporadiskt i bilens elnät, liksom i många andra sammanhang. Rena strömförsörjningar eller elnät existerar knappast idag i realiteten.
Men detta är nog inte det magnetiska växelfält som avses av trådskaparen.

För att inducera en ström i något material (läs ledande material, metall osv) krävs ett varierande magnetfält, att materialet skär fältlinjerna från magneten osv. I princip kan magneten stå stilla och ledaren röra sig, eller tvärt om. Sen kan man mata magneten med växelström för att få lite effektivitet i det hela osv, men då glider vi iväg lite.
Därifrån till att skapa "störningar" i människokroppen med magnetism är steget rätt långt. Dvs inte för de som är mer eller mindre besatta av detta (med respekt, men som redan nämnts, mest psykologiskt), men å andra sidan skulle det vara helt förkastligt att då använda magnetism inom sjukvård.
Det säljs diverse krafs med inbyggda magneter att bära på kroppen, i skoinläggen osv, ofta med förklaringen "redan de gamla grekerna visste..." eller "inom tidig kinesisk läkekonst.." osv. Söljs mest på marknader elelr i Sverigehäftet och liknande. Seriöst?
Det mest optimala om man gillar kraftmagneter är ju att lägga sig i en MRT på sjukhuset och låta scanna sig från topp till tå. Här snackar vi fältstyrka... men man mår inte precis dåligt pga denna iaf

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.