|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Sant, men strömripplet är ju större än späningsripplet, fortfarande litet dock. Att lägga en sinus ovanpå en DC-komponent funkar fint, det spelar ingen roll vilken referensnivå man använder. Generatorripplet är både positivt och negativt runt en medelnivå och kan alltså inducera ström i andra ledare. | |
|
Hu kan ström resp. spänningsrippel jämföras då dessa två baseras på två skilda storheter. :-/ Endast ström åstadkommer magnetfält förutsatt det finns en loop-area. Även växelriktat magnetfält borde i kunna förekomma i batterikabeln, framförallt på låga varv iom glesare (och klenare) laddpulser. Den i särklass bästa lösningen vore en koaxial batterikabel (typ skärmad kabel i jätteformat). En koaxialkabel orsakar inget externt magnetfält. mvh/ Anders |
|
|
De hänger tajt ihop! Om man tvingar på en spänningsförändring på batteret ändras strömmen momentant. Fläktmotor lampor etc drar olika med ström beroende på spänning. |
|
|
De hänger tajt ihop! Om man tvingar på en spänningsförändring på batteret ändras strömmen momentant. Fläktmotor lampor etc drar olika med ström beroende på spänning. |
|
|
Jo jag känner till Ohms lag. ;-) Det är bara det att endast ström i en ledare kan generera magnetfält. Utgår vi i stället från spänningen måste resistansen (eller mer rätt impedansen) vara känd. mvh/ Anders |
|
|
Lite halvt OT: Jag lyckades få ett skapligt spänningsfält av något slag hemma i huset då jag hade gjort i ordning badrummet och installerat golvvärme. Värmekabeln var av koaxialtyp med återledning i skärmen. Då resten av huset var under renovering invändigt och jag var lite sugen att ta golvvärmen i bruk innan gruppen blev inlagd på den nya elcentralen, så skarvade jag helt sonika på en sladdstump med stickpropp på och satte dit en lös jordfelsbrytare. Varmt blev det, men om man var torr om händerna och tog i en vattenkran eller ledning, kändes ett svagt surr i fingrarna. Lite kusligt tänkte jag. Vred man ner termostaten så att slingan kopplades ur gjorde det ingen skillnad. Bara om man slog av strömmen på brytaren blev det lugnt. Grubblade på det hela en stund, men sen slog det mig att prova att vända på stickproppen. Vips var problemet borta! Så med facit i hand måste sådan koaxialkabel matas med en fas invändigt och nollan måste ligga utanpå. Även när kabeln är obelastad = ingen ström. |
|
|
Anders-72, Det du råkade ut för var kapacitiv och/eller resistiv koppling mellan slingan och 'fossingarna'. Med fullt spänningssving på skärmen blev det tillräckligt med ström gentemot jord (kranen) för att det skulle orsaka obehag. Inget roligt med ström genom kroppen.... mvh/ Anders |
|
|
AKN: Varför jag skrev som jag gjorde är för att om man tar t.ex. en bil och mäter upp ett RMS-rippel på 0,2 V (påhittad siffra) och samtidigt filosoferar lite över att batteriet motsvarar i storleksordning ca 1 F och att all elektronik med switchnätdelar drar konstant effekt samtidigt som lampor och direktmotorer drar i proportion till strömmen så finner man att dessa 0,2V RMS-rippel också innebär ett strömrippel på ibland oanade storlekar. t.ex. 30A (syns endast med oscillosop) pga att systemet är så "styvt". Då finns ju iaf förutsättningar för att skaka fram lite magnetfält där man har lösa pluskablar och retur i karossen. Vinandet från generatorn t.ex. är ju direkt proportionerligt mot den uttagna effekten (strömmen) som i sin tur (eller omvänt) också blir proportionerligt mot rippelspänningen. Om man lastar ner generatorn maximalt på tomgång så att den mättar magnetiseringen (ger så mycket den kan) får man rätt stort rippel och sannerligen stor rippelström. Har inte siffrorna med mig här. |
|
|
Jag har mätt (sökt) efter denna stora rippelström med klämmätare över kabeln till batteriet, det var ingen... eller kanske någon A max när generatorn laddade på bra, dvs precis efter start. Om vi håller oss till batterikabeln så är det en väl spridd missuppfattning att det alltid går stor ström i denna, den är ju grov.. Volvo bl.a fick klä skott för detta för många år sedan när de började med batteriplacering där bak. Trots att man försökte förklara hur saker och ting hängde ihop så fick man ta ta tillbaka bilar och och modifiera. Det hela ebbade ut så småningom. Skärmade batterikablar eliminerar tyvärr inga magnetfält, däremot elektriska fält. Dessa är ju obetydliga i ett 12 eller 24V system som alla förstår. Givetvis kan fram och återledare parallellt göra så att fälten tar ut varandra, men annars är det partvinnad kabel som gäller, då balanserar man bort fälten rätt så väl. Jag vet inte om jag förklarat detta 150 ggr här bland diskussioner med störningar i form av generatorvinande osv, folk köper allt från dyra trippelskärmade kablar med exotiska metaller osv till annat mysko som billjudsbutikerna mer än gärna säljer (dyrt). Ingen tar reda på att allt utom möjligen tjock u-metall släpper magnetfältet rakt igenom. Koppar och aluskärmar och folier är helt transparenta magnetiskt sett. Snart nog kommer de flesta på att generatorstörningana i 9 fall av 10 beror på jordslingor (ground loop) i installationerna som aldrig kan skärmas bort.. Inom proffs och studiotekniken har man vetat detta sedan dag ett.. Det finns många intressanta diskussioner och teorier i bilsammanhang. Läste tidigare att det var de roterande bakhjulen som tillverkade växelfältet i bilen. Hmm.. aluminium och gummi kan alltså ge de mest oanade resultaten i elsammanhang... FP |
|
|
marin849, Det är ok. Jag hakade bara upp mig på din mening "strömripplet är ju större än spänningsripplet" där du jämförde två skilda storheter med varandra. mvh/ Anders |
|
|
Folke, Du har fel när nu skriver "Skärmade batterikablar eliminerar tyvärr inga magnetfält". Det som sker är att det inte uppstår några externa magnetfält utanför kabeln under förtusättning att det löper samma ström tur och retur i skärm respektive mittledare. mvh/ Anders |
|
|
"Det som sker är att det inte uppstår några externa magnetfält utanför kabeln under förtusättning att det löper samma ström tur och retur i skärm respektive mittledare." Jo, fast det finns många kablar som har skärm som inte är strömförande. |
|
|
I det område där vi inte vill ha några elektromagnetisk strålning måste alla strömmar av betydelse lokaliseras och samordnas så looparean minimeras och placeras bort från det som skall avstöras. Om vi antar en grov skärmad kabel till batteriet i skuffen; Under förutsättning att den ström som löper i kabelns ena ledare är lika stor som den i den andra ledaren uppstår inget externt magnetfält. Vad kan då åsidosätta att strömmarna är lika stora? Jo om t.ex. förbrukare bak i bilen som bränslepump, bakrutevärme etc. jordas i karossen i stället för batteriet bak kommer inte längre strömmarna i den tilltänkta "skärmade" ledaren att vara lika stora (tur och retur) och det uppstår ett externt magnetfält. Att skärmade ledare inte fungerar alla gånger vid t.ex. installation av slutsteg beror på att jorden ofta har mer än en väg mellan huvudenhet och slutsteg. Matningsjord och signaljord kan vara sammankopplade i varje ända. När slutsteget drar ström kommer det att bli ett spänningsfall i matningsjorden såväl som signaljorden. Här kan man ha hur mycket skärmar som helst på signalledningen, det kommer inte att hjälpa. Endast en differentiell ingång som tillåter att signaljorden flyter kan hjälpa mot dessa problem (ex signaltransformator eller elektronisk differentialingång). mvh/ Anders |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag vidhåller vad jag tidigare skrivit angående magnetfält. De högsta värdena var i stolsvärmen och rattvärmen på min 528 klart över 0.4 microtesla. Men som sagt , mät i din dagliga miljö så kan du konstatera att du inte ska befinna dig på en perrong, tunnelbana, i en personvagn, hade 5000 microtesla på en station när ett godståg drog iväg på spåret bredvid. solarie som folk lägger sig frivilligt i, starta inte köksfläkten , inte micron, spisen mmmmmm. Jag har ca 800 microtesla under skrivbordet där jag sitter, pga alla transformatorer till datautrustningen modem, skrivare, mm. Angående elöverkänslighet är det bara att läsa på socialstyrelsens hemsida. Elkänsliga personer upplever symtom som rodnad, stickande känsla i huden, yrsel och trötthet. I dag finns inte något vetenskapligt underlag som styrker ett orsakssamband mellan dessa symtom och elektromagnetiska fält. Jag har upplevt detta med stickningar i huden, men det var under ett RC lok med påslagen ATC utrustning där antennen sänder med microvågor = livsfarligt. Man måste sätta allting relaterat till vad det är inte peka på enstaka företelser som tex jordningen av Volvos batterikabel där dom klampade i klaveret rejält. Och nu är ju elbilar på tapeten också hur ska det gå. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
AKN: Jag tycker du repeterar en del som jag redan nämnt...) Fast jag håller inte med när du skriver "den i särklass bästa lösningen"... osv angående en koaxialkabel för att eliminera magnetfält. Det stämmer ju inte och man skärmar aldrig kablar med avseende på magnetfält, utan med avseende på elektriska fält. Att två parallella (eller en koaxial) ledare med motriktade strömmar också eliminerar eller iaf minskar magnetfältet skrev jag också ovan, fast i realiteten kommer alltid omgivningen och närliggande ledare att påverka. Därför är det tvinnade parledare som gäller när man vill eliminera påverkan av eller utstrålning av magnetfält och när man vill ha en riktigt balanserad överföring osv. En koaxialkabel är ju i högsta grad en obalanserad överföring av signal (eller kraft om vi pratar stora strömmar). Koaxialkablar bygger på en samverkan mellan innerledarens ytterdiameter och skärmens insida som samlar det elektriska fältet osv. I svåra fall har man en partvinnad ledare för signalen plus en skärm när man har riktigt stora elektriska fält som man vill avskärma. FP |
|
|
Hm, hjälp mig. Vilket fält är det som kan inducera en ström i en kabel som skär fältet? Magnet? "Induktiv störning"? Elektriska fält då? Fältstyrka V/m. Spänning/avstånd. Radiosignaler? En antenn fångar alltså upp ett fält dom blir en spänning (driver ej/pytteliten ström) Skärmas alltid av metall. Nånstans i bakhuvudet gnager att elekriskt och magnetiskt fält alltid samexisterar/uppstår samtidigt? |
|
|
folke, Jag vidhåller att en koaxialkabel inte generar något externt magnetfält under förutsättning att det inte förekommer några yttre parallella strömvägar. Denna tråd handlar väl om genererad strålning, inte tvärsom? En koax är mottaglig för yttre elektromagnetiska fält iom att ledarna (skärm och mittledare) inte påverkas lika av en elektromagnetisk störning. Tvinnade ledare excellerar däremot i just detta avseende då ledarna påverkas lika. Om mottagaränden är en balanserad (differentiell) ingång kommer bara skillnadssignalen att förstärkas och endast störningen som har samma potential på båda ledarna undertrycks. Detta ledningspar kompletteras vanligtvis med en skärm (som du nämner folke). Detta är ju känd teknik inom professionell audio liksom telekommunikation sedan urminnes tider. Sorry, det handlade ju om genererad elektromagnetisk strålning..... mvh/ Anders |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
För lite kuriosa, när jag satt på mitt kontor i provhallen, dvs hade ett RC lok på andra sidan väggen. När ventilationsmotorerna (3 fas motorer 8st) startades på helventilation så vände sig bilden på bildskärmen 90 grader :) Vi har magnetfält överallt omkring oss i vårt dagliga liv och det flesta är långt över 0,4microtesla. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag tror Hassos stickningar hade annan orsak här... knott kanske? Skämt åsido, men man kan inte heller kategoriskt säga mikrovågor = livsfara. Man brukar dra gränsen vid mikrovågor vid 1000 MHz (1GHz). Jag lovar dig att din mobil på t.ex 900, 1800 eller 2100 MHz inducerar mera mikrovågor vid ett avstånd på 0-10cm från kroppen än vad ATC-plattorna sänder med på nån halvmeters avstånd eller längre. Fältstyrkan ökar/minskar med kvadraten på avståndet och nån högre effekt på ATC-sändaren behövs ju knappast för det korta avståndet, jämfört med t.ex mobilen som iaf skall kunna överbrygga några km i bästa fall. Nu är inte det här med mikrovågor så dramatiskt som det ibland kan låta, det som sker inne i t.ex ugnen i köket (2450MHz) är att molekylerna inne i det man stoppar in i ugnen får en jäkla fart och värms upp pga gnidningen mot varandra. Låter som ett skämt, men är sant, samma värme som uppstår när du gnuggar händerna hårt, prova själv.. Så det som möjligen kan kännas av läckande mikrovågor är värme, inget annat. Kraftigt läckande MV-ugnar, t.ex där man åsidosatt dörrbrytarna för test ger ungefär samma känsla som att svepa med handen över en hetluftpistol, gissa hur jag vet...) Några decimeter bort är effekten dock obetydlig. Lite kraftigare fält kan man få från t.ex en fartygsradar eller ännu hellre en militär spaningsradar. Främst är det ögonen och dina pungkulor som skall skyddas.. men på en vanlig fartygsradar med t.ex 1,5m antennvinge är kyddsavståndet inte större än att man måste ducka för den roterande antennen, trots pulseffekter på flera kW. Medeleffekten är dock bara några 10-tals watt. En mobil sänder med max 1-1,5W, en ATC-platta med ännu lägre effekt. Magnetronen inne i MV-ugnen brukar prestera runt 600-800W. FP |
|
|
marin849: magnetfältet (H-fält) inducerar ström i en ledare som skär fältet, och vice versa. Googla gärna på magnetfält, elektriskt fält osv, men var beredd på att sjunka djupt ner i formlerna. Men det finns alltid ett samband mellan E-fält och H-fält. I fallet med en ström genom en ledare så är de båda fälten längs med och tvär ut från ledaren. AKN: Skall vi vara överens om att uppför sig likadant om det gäller att ge ifrån sig eller ta emot ett ev. magnetiskt fält. Om mittledare och skärmen inte får samma förhållande till yttervärlden, precis som du skriver, så gäller detta rimligen i båda riktningarna eller hur? Tag gärna en koax och kör några A likström igenom den, och håll en kompass intill. Gör sedan samma sak med en partvinnad ledare... Nu är vi inne på detaljer, om du bara inte hade skrivit "den i särklass bästa"... osv...) FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.