AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.597

Motorfel 335iA

Sida 1 av 2
CW
43
CW
iX M60 - 23
Hej,

Är nybliven ägare till en BMW 335iA 2009 vilket är en mkt trevlig bil. Dock, igår hände något som skrämde mig lite. Jag hade kört ca 30 mil först, tog sedan en paus på ca 1 h vartefter jag började köra igen. När jag körde ut på påfarten till motorvägen ca 5 min efter start och varvade ut motorn på andra växeln indikerade den motorfel (gult) och sedan reducerad motoreffekt. Inget märktes rent fysiskt men varningen låg kvar. Jag stannade efter 5 min och stängde av, satte sedan på och felet var då borta och återkom inte.

Någon som har varit med om detta? Vad rekommenderas att göra, läsa av koden på verkstad? Kan det vara en indikering utan att något verkligen är fel?

Mycket tacksam för hjälp/råd.

Med vänlig hälsning, Claes
Vet ej på din modell om du har EML lampa eller du har annan symbol, men det påminner om det jag själv håller på med för tillfället. Ska på den imorgon.

Men enligt annan tråd kan det ha med gas reglaget att göra att det är skitigt om jag förstått det rätt och på något sätt ger det utslag att något är fel och den går typ på felsäkert läge. Jag kan själv bara varva 2500 när den EML lampan tänds.

Bästa är nog om du kan felsöka den och få svar genom datan.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

En 335:a jag hade visade likadant då jag "råkade" övervarava på tvåan en gång..efter jag startat om gick bilen normalt igen. Jag tyckte inte det behövde kollas på bmw.
CW
43
CW
iX M60 - 23
Tack, intressant. Det är alltid lite nervöst när man ser sånt. Jag tar det säkra före det osäkra och har idag bett BMW kolla upp vad den larmat på. Nu är det bara att bedja för att det inte skall vara något allvarligt.

Mvh, Claes
Hej igen.

Bytte idag gas spjälls huset på min. Allt fungerade perfekt efter bytet. Kändes till och med lite rappare.

Antagligen något i själva elhuset på gas spjället som kärvar.

Meddela gärna om de finner något fel på din sen eller vad lösningen var.

Lycka till
CW
43
CW
iX M60 - 23
Hej,

Fick tillbaka bilen idag efter diagnos. Impulgivare samt magnetventil behöver bytas vilket går på 3900 SEK inkl arbete. Lite konstigt då bilen bara gått 3600 mil, dock sa de att impulsgivare tydligen går sönder ofta på E9x.

Eftersom jag köpte bilen i fredags (privat) tänker man lite på huruvida man kan gå tillbaka och kräva betalt av säljaren. BMW sa att de kan se att bilen varnat för felet ett flertal gånger tidigare - dvs den förre köparen måste vetat om det. Har man någon rätt i detta läge som köpare.

Det är lite synd, detta ger lite smolk i bägaren när man köpt en så fin och snabb :) bil...
Är det magnet ventilen på inlopps sidan, så byt den själv annars. Bytte på min själv precis. 1550:- ville de ha, men köpte på skroten för 50:-.

Även impuls givaren är ett lätt byte, mest om du ville spara lite pengar alla fall.
Intressant någon som kan peka ut vilka delar det är på realoem?
Nu är denna bild inte från din bil, för jag har noll koll på de nyare karosserna. Denna är till min och jag tänkte mest att du får ett hum om var sakerna sitter. Tror inte det är ändrat så över drivet mycket till din.

Magnet ventilen på inlopps sidan är nummer 2 på bild
Länk

Magnet ventil på utlopps sidan är inte markerad, men sitter c:a 4 cm vänster om nummer 8.

Impuls givaren är nummer 18 på inlopps sidan.
Impulsgivaren på utlopps sidan är nummer 5.
Länk

Nummer 3 är impuls givaren.
Nummer 1 magnet ventilen.

Var denna länken rätt till din bil?
Ska du byta själv, så kolla magnetventilen vilken storlek. Jag hade 32 till min och jag kom bara åt med fast nyckel för att slippa montera av annat.

C:a 40:- på biltema om du ingen har.

Var lätt att byta båda sakerna som du nämnts som fel på din och de verkade inte sitta värre till enligt bild än på min.

Hoppas det löser sig för dig. Lycka till
Inte alls förvånad att detta har skett min granne fick byta dessa efter 2500 mil på sin 120.
Det där med att man får givare av högsta kvalite från bmw vet jag inte om jag håller med om.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Fick du ingen mer info i idrive än gul motorlampa. Jag har råkat ut för samma problem vid bankörning några gånger men då har det varit Vanos Solenoid/magnetventil på avgassidan som skickat koden. Jag har sedan dess kört mer smörjande olja då någon "rejsare" menade att den tunna oljan vi har i för bensinförbrukningens skull är lite väl tunn vid hårdare körning. Detta avhjälpte inte felet helt utan har fått koden någon gång till. Jag skall som nästa åtgärd ta ut båda vanos solenoiderna och blåsa ur dem samt byta plats på dem för att se om själva solenoiden är dålig. Vanligt förekommande på våra maskiner men ofta avhjälpt av en rengöring vad jag förstår. Hjälp till bytet: Länk
CW
43
CW
iX M60 - 23
Måste säga att jag är rörd över kompetensen och svaren, tack!

Fick inget från bilen själv eftersom jag inte har idrive dock sa de på verkstaden att den indikerat fel på dels magnetventil samt impulsgivare. Den förstnämnda hade indikerat fler ett flertal gånger med den senare en gång. Enligt verkstaden kan jag köra med bilen utan fara men den kommer att indikera fel oftare och oftare tills det går sönder helt och då kommer jag få "rött" motorfel, dvs bärgning.

Skulle önska att jag hade mod och kompetens nog för att byta dessa grejor själv men tror jag får överlåta detta åt verkstaden. Var så säkra på att jag även har tagit upp en bestämd diskussion med säljaren om vem som skall stå för detta kalaset. Tyvärr är nog min juridiska rätt i detta läge begränsad men som jag förstått det kan man inte fullt luta sig mot "befintligt skick" utan om säljaren dolt ett problem, eller ljugit, så har man ett civilrättsligtcase som kan leda någonstans.... Men gissar att det slutar i att jag får plussa på 3900 på priset.
Tror inte du kan belasta säljaren för detta, att den har lagrat felkod för detta förut behöver inte betyda att säljaren vet om det då det kanske ej tänds någon motorlampa.
Hade felet vart permanent och säljaren bara raderat koden så borde den komit tillbaka inom kort och inte efter 30 mil.

Finns det papper på att det har läst av förut på någon verkstad eller lagrad i deras dator att de har läst ut felkoderna?
Kolla i din servicebok vilka som servat den och ring och fråga.

"Den förstnämnda hade indikerat fler ett flertal gånger med den senare en gång. "
Detta stärker min teori att motorlampan inte tänds tidgare då den ena indikerat, utan lampan tändes då den andra givaren genererade fel.
Om den bara tänds upp en gång så skule jag säga att tyvärr så hände detta efter du köpte bilen.

ÄVen om motorlampan tänds en gång för 6 månader sedan och släcktes av sig själv pga av att den ej indikerar fel, så blir det nog svårt att kräva några 3900kr pga detta.

Att dra detta till en rättegång leder nog bara till att du får pröjsa hans kostnader, men som sagt jag är inte Jurist.

Kankse BMW kan ta detta på någon förlängd garanti?
Visa användare
789
johmei
335i E92
Du har köpt en grym bil och 3900 kr är inte så mkt att bråka över på en 300kkr bil. I synnerhet inte när det inte är klart att någon gjort fel i detta fall. Jag förstår din frustration när du tycker du köpt en pärla som säkert är i så gott som nyskick. Men klart du ska höra med säljaren som lär vrida på sig lite om det är något han kände till. Är han ärlig/trevlig tar han kostnaden men annars kan du nog leva med denna lilla motgång. Pengarna (3900kr) lär du i vilket fall snabbt lägga på puts och fix på denna fina bil.

Att en motorlampa tänds någon gång är för övrigt inget jag skulle oroa mig allt för mycket om, men du gör rätt i att notera och undersöka vad det kan bero på så du kan ta action snabbare om problem återkommer eller du får andra relaterade problem. Går bilen bra så skulle jag väntat om du inte får fixen av förra ägaren eller BMW gooodwiil dvs.
Jag hade inte bytt mig om detta till att börja med, eftersom felet försvann när du starta om bilen.
Radera felkoderna och se om de återkommer.
Och hade jag varit du och ändå valt att byta dessa så hade jag begärt att få med de gamla givarna ifall det inte visar sig att det är givarna som det är fel på.
Sn
80
Snorken
335iA E90 M-sport -07
Även jag fick samma symptom/fel och fick då byta magnetventilen efter ca 5000 mil. Jag har iDrive men den sa inget specifikt om vad felet var.
Nu har bilen gått 1500mil till utan några problem.
CW
43
CW
iX M60 - 23
Lägesrapport och återkoppling: Felet är nu lagat av verkstaden som också skrev ett intyg att bilen varnat om felet innan samt de hävdar att detta sker med motorvarningslampa. Kalaset gick på 3,400 SEK.
Säljaren förslog att mötas på halva vägen efter att ha fått se intyget och där blev vi överens, dvs han tog 1,700 SEK av kostnaden vilket i sammanhanget känns bra.

Och johmei du har rätt, bilen är fantastisk så ska inte gnälla över detta utan fokusera på att njuta nu framgent. Kan konstatera, efter att varit ute och rastat den igår, att den går rysligt bra i synnerhet i jämförelse med min E90 325 som jag hade innan. Får passa mig så att jag inte blir utan körkort istället....
Visa användare
789
johmei
335i E92
En bra fortsättning på den lite tråkiga början du fick med 335an kan man väl sammanfatta denna historia med! Skulle vara väldigt nöjd med att fått tillbaka hälften av tidigare ägare.

Ja, håll i körkortet nu! Men jag kan tipsa om att lite mjukvara gör din bil till än mer av en best. =)

Jag gick Cobb spåret och de gånger jag kör original idag känns bilen väldigt slö. Vänta gärna ett tag för väcker du trimbesten inom dig så är det svårt att sluta, speciellt med en så tacksam maskin. Kan rekommendera den lååånga "Ökad effekt i min 335i"-tråden som sommarläsning. Om inte annat för att se vad folk hittat på och den innehåller även mycket annan matnyttig info om 335an lite utspritt i tråden.
CW
43
CW
iX M60 - 23
Ska kika in i "Ökad effekt i min 335i" tråden och läsa på lite grann, tack för tipset! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.