AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
13.878

Andrabil ska köpas VW UP, C1, Aygo, 107 eller beg Polo?

Sida 2 av 2
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Denna bil kommer rulla cirka 1000 mil per år kanske.
Att kamremmen inte behöver bytas ställer jag mig tveksam till.
Gummi är ju färskvara och slits både av tidens tand samt mekaniskt.
Känns som denna "avsaknad" av intervall är ett listigt knep av marknadsförarna
Att låta påskina att servicekostnaderna över åren är billigare än vad det i själva verket är.
Ungefär som longlife oljor som byts efter 4000 mil (eller vid motorras).

På bilar som har långa intervall på remmen så finns det ju i söla fall ett milintervall
Och ett tidsintervall. Tycker inte det känns seriöst med att utelämna kamremsbyte.
Jag har tänkt att ha bilen kvar ett tag så jag tar naturligtvis detta i beaktning.

Att det ska finnas goda skäl till att en spartansk mikrobil från VW ska kosta 30.000 kr mer än dess motsvarighet byggd av Toyota är ingalunda självklart hos mig.
Jag har varit Audiägare under många år tidigare och erfarenheter säger mig att man ska se upp med produkter från VAG oavsett hur gummeringen på instrumentbrädan känns.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Ska även titta på en lätt beggad.
Snikutrustad Polo i morgon. (privatsäljare)
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Absolut så ska remmen bytas. Jag menar bara att dagens intervall är såpass länge både gällande år och miltal så det är förmodligen inget du behöver göra under tiden ni äger den. Sannolikt kommer det komma tid och mil angivelser för när remmen ska bytas. Fler märken har ju gått ut med ett diffust svar vid lansering av nya modeller gällande byte av kamrem men senare fastställt exakta bytesintervaller. Kanske kommer det ske så även i detta fallet. Sen är ju som sagt inte trillingbilarna lika populära längre som de en gång var, kolla begpriserna! Kanske är läge att köpa en begagnad c1:a? Annars tror jag att polon kommer kännas som ett par snäpp upp i det mesta, lite mer bil helt enkelt. Annars är ju Chevrolet spark vettigt prissatt, tuff design oxh förvånansvärt bra utrymmen!
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Nu har jag testat "privatPolon" och den kändes som sagt rymligast hittills.
Stolarna var inte bra men bättre än det andra mikrobilarna.
Däremot körmässigt, som en gäspning.
Tråkig och bruksig. Om det bara kunde vara lite charm att körs den?

Körmässigt är C1:an roligare. Lite som en gammal hundkoja.
Än så länge står C1 kvar som alternativ.
Nu ska vi se om jag hinner till GM och testa Spark.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Hur är Toyota Aygo vs C1?
Borde ha snäppet högre hållbarhet och andrahandsvärde.
Har för mig att Aygon är lite dyrare än C1 i inköp - men i gengäld har den 3 års nybilsgaranti och troligen ett något bättre andrahandsvärde så skillnaden i slutändan torde bli liten.

Dock håller jag med om att en Polo är ett vettigare alternativ. En annan möjlighet är Yaris, ingen dum bil alls som är löjligt billig i drift med en värdeminskning som ligger i klass med kostnaden för ett pendelkort.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Vi hyrde kombi-Polon för många år sedan när den var rätt ny. En jäkla smidig bil faktiskt, förstår att det var en kniv i ryggen på golfen :-) om det bara handlar om en snål andrabil så skulle jag snegla på en sådan. Då kan man ju serva den själv också och spara lite till i månaden :-)

Men ska det vara nytt eller nästan nytt.. Då vete fan. Jag testade förra året en ny clio kombi när de hade drive på Renault. 109.000:- gick de att få loss för i talibanversion om man hade en gammal skrotis att lämna in.. Men för mig som är lång var den lite trång fram, i annat lika smart som gamla kombipolon: betala lite - lasta mycket :-)
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Aygo vs C1 är i stort sett 0 skillnad
Kvalitetsmässigt. Det står ju Toyota lite var stans under huven
På bilen. Allt är ju identiskt förutom detaljer i front/ bakparti samt rattcentrum.
Själva ratten är också samma.

Samma med Peugeot 107. Pålitliga verkar dom vara i alla fall.
Och servicekostnaderna är riktigt låga utom en service som ska ske
Vid 10-11000 mil som var lite dyrare än normalt, men det handlar inte
Om byte av någon trist kamrem.

Sedan kan man få hjälp med bilen både hos Citroën, Peugeot eller Toyota.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Spark provkörd.
Mjukt och fint motorljud, och ganska
Spetsig instrumentering. Lite småpigg var den också faktiskt.
Utseendet utvändigt kan man diskutera men dom flesta bilar i den här klassen ser ju fördj****ga ut.
Undantaget Audi A1 som har en ganska kaxig front.

Chevan och C1 kanske blir en prisfråga i sluträkningem då.
Hur är serviceorganisation/ verkstäder för Chevaägare?
Dom hade bra och trevliga säljare men jag vet inte hur det är med resten?
Det är väl inte som VW hoppas jag?
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jaha då är man ägare till en knallröd fransk/ japansk
Baguette racer då!
Får se hur det här går då...

Det var länge sedan jag körde fransoa!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.