AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
13.876

Andrabil ska köpas VW UP, C1, Aygo, 107 eller beg Polo?

Sida 1 av 2
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Nu måste vi köpa in en bil till?
Jag har vant mig vid en helt ny bränslekostnad
Med nuvarande bruksbil och vill så klart ha en bil
som inte slukar bränsle.

Bilar som är aktuella ( nya)
VW UP, Aygo, 107, C1 eller begagnad Polo.
I morgon ska jag provköra C1 och UP.
Synpunkter Från er som provat dessa eller rent av äger en.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Beg Polo mitt val.

Åtminstone C1/107 och Aygo känns som en leksak när man kör dem. Bullrigt, slött och obekväma stolar.

Inte testat UP

-------
//Lövet
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Har haft en "ny" Polo (TDi DSG) och rekommenderar den verkligen. Klart mer bil för pengarna (har förvisso bara kört Aygo (längesen) och UP!) med bra driftkostnader och minimal värdeminskning.
da
129
davkar
MB W205 250D -16
Fiat 500? Imponerade på mig de 1200 milen jag ägde/körde den(1.2:an, väldigt snål). 107/c1/aygo gick bort efter provkörning. Körde en polo under semestern förra sommaren och visst är det en bra bil, men ack så tråkig.

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Håller med om att VW Polo var en trist
Kärra bakom ratten. Men den kändes hyfsat rymlig.
Provkörde en Golf också vid sidan om Polon och upplevelserna av den var om möjligt ännu tristare men rymligare. Ska bli kul att testa UP i morgon och se hur den är.
Själva bilen är ju ny på marknaden.

Jag har hört Att Cittran kör med kamkedja vilket är ett stort plus.
Stämmer det verkligen?
Jag tycker det är ganska viktigt då kamremmen kan vara oväntat dyr att byta på många minutiöse som ska vara billiga att äga.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Är Fiaten roligare att köra än mina alternativ så ska jag kolla upp den också.
da
129
davkar
MB W205 250D -16
Jag tyckte att 500:an var en kul liten bil att köra och upplevde den som, i generen, påkostad(Hade Lounge-paketet vilket såklart bidrar). Jag hade dessutom 1.2an och har förstått att 1.4:an med 100hk är en rätt pigg historia.

Tyckte dessutom att den funkade fint på långresa. Körde 70mil nonstop när jag hämtade den i tyskland. Inga problem att hålla motorvägstempo.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Jag kanske tänkte fel men personligen skulle jag valt en äldre golf i samma prisklass vill inte berätta hur de småbilarna ser ut efter en krock
Allt är inte bara hur billigt utan säkerheten vill iaf jag ha

Ha deT
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Polon är tråkig, men den enda bilen som är värd att titta på i så fall är en Mini. Övriga bilar, inkl 500:an är knappast någon upplevelse bakom ratten (om det nu är det viktiga i det här fallet).
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Citroën DS3 kanske?

/Masten
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
C1, aygo och 107 är ju systerbilar, något bättre andrahandsvärde för toyotan men annars mest en fråga om vilken front man tycker är snyggast på respektive bil. Dessa bilar är ju väldigt ekonomiska, billiga att serva, skatt på 500 kr om du köper en äldre än 5 år då miljöbilsklassnings fördelen försvunnit. Ligger på ca 0.5 - 0.6 l milen i verklig körning. Esp blev standard ifrån årsm 2009 om jag inte minns fel. Säkerhetsmässigt behöver inte dessa vara sämre än en äldre golf, esp, fick 4 stjärnor i euroncap och esp på senare modeller tillsammans med den utveckling säkerheten haft i bilar de senaste åren så behöver inte en äldre konstruktion vara säkrare bara för att den är större. Körglädjen lyser väl med sin frånvaro bortsett från det 3 cylindriga ljudet när den varvas lite men det är väl heller inte något som står överst på listan på en andra bil. Dessa syskonbilar är ju dock inte av det allra senaste snitt, kom ju 2006 så en vw up ger nog en betydligt modernare känsla och är bättre på i stort sett samtliga jämförelse sett. Ford ka är ju syskonbil med fiat 500, betydligt billigare i inköp (99000 kr) men besitter ju inte samma känsla som fiaten...Väldigt bullrig dock annars helt okej.

Polon i sin nuvarande generation (kom 2009) ses ju som nummer ett i sin klass av pressen, men då har du ju också gått upp en klass storleksmässigt. En beg polo av senaste generation skulle bli mitt val och då med den fina och miljöklassade 1.2 t.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Teknikens värld testade C1, VW Up och en Lancia. Dom verkade imponerade av vw'n
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Här är testet: Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Då var provkörningen av UP och C1 avklarad!
Vi kan börja med att trots mina ansträngningar så skiljer det drygt 30.000 kr mellan dessa två enligt min spec. Till C1:s fördel.
Bägge bilarna var ljudliga åt det grövsta.
Ett par Peltor hörselskydd borde vara standardutrustning.
VW:n såg nästan ut som en kopia på Cittran med den svarta glasbakluckan osv.
Men instrumentbräda och inredning var snäppet finare i VW:n.
Som väntat var Cittran dock roligare att köra än UP i alla fall i det måttliga farter jag testade.
Stolarna var usla i båda bilarna möjligen var Cittrans något uslare än UP.
Men det spelar ingen roll för mig.

Bilen ska fungera korta sträckor i staden.
Efter att ha privat samt läst länkat test i tråden (tack för länken)
Så kan jag bara konstatera att jag inte var lika imponerad över UP som Teknikens Värld.
I min värld är UP 30.000 kr dyrare, har dyrare servicekostnader, törstigare förbrukning dessutom är den helt nykonstruerade bilen försedd med kamrem!!

Och bara Gud vet vad det kommer att kosta att byta den
Efter mycket besvär fick jag äntligen tag på någon inne i VW verkstaden som kunde svara på hur ofta den ska bytas. Tydligen finns inget bytesintervall på den, utan man kör till det smäller.
Den ska tydligen kontrollerad vid ett visst milintervall.
Detta är ju riktigt uselt och man kan bara gissa sig till alla problem man kan vänta sig framövers, vem dom ska stå för notan när maskinen går i luften.

Ovanstående + VW:s fortfarande genomila service och kundbemötande gjorde att vi helt enkelt kastar offerten på UP. C1 är kvar som alternativ.
I morgon blir det koll på Fiat 500.

Men Fiaten ska tydligen vara väldigt dyr enligt Cittrasäljaren?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Förstår inte riktigt hur UP! kan bli drygt 30000:- dyrare färdigprutad med likvärdig spec?

MVH Christofer
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Det skiljer i alla fall 31.000 kr på
Offerterna jag fått. Självklart har jag prisförhandlat båda bilarna, mest på Cittran då VW säljaren var svår att nå och allmänt ointresserad att diskutera justering av priserna.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Har då jämförda objekt likvärdig utrustning? Låter som du jämför High UP med en basutrustad C1.

Har inte provat C1, men dock snikversionen "Move UP." Måste säja att jag är positivt överraskad av komforten och helheten, fast den är hopplöst slö...

MVH Christofer
Provade nyligen en UP och jag måste nog säga att det var något av de sämsta jag någonsin kört.
Till och med en gammal Golf från 80-talet är roligare.

ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Är väl egentligen så konstigt att det skiljer i pris mellan modellerna. C1:an och dess systerbilar är ju gamla konstruktioner som är på väg att fasas ut inom kort medans Up är helt ny på marknaden. Sen har ju vw allmänt en högre prissättning jämfört med citroen (vilket det oftast finns skäl till enligt mig). Tillsammans gör väl dessa faktorer att Up:en är dyrare, men visst kan jag hålla med dig crille, 30000 kr prisskillnad är ganska mycket när vi pratar om bilar för strax över 100000 kr.
Kamrem behöver inte bytas på VW, jag hade en Golf Ii som hade samma rem i drygt 20000mil. Hade säkert klart mycket mer om den inte blivit stulen. Så kamrem skulle inte oroa mig.
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Det där med kamrem är nog inget du behöver hetsa upp dig alltför mycket på Leffo. Idag har ju bytesintervallerna blivit allt längre och kostnaderna minskat för själva bytet. Volvo har ju exempelvis bytesintervall på 24000 mil idag och kostnaden ligger på ca 5000 kr. Vid dessa miltal är det inte heller säkert att en kamkedja är så fräsch längre, i synnerhet inte idag då serviceintervallerna blir längre och längre, ibland 3000 mil. Då kan det vara skönt att byta kamrem för säkerhetsskull, det kommer ju förmodligen bara ske en gång under en bils livslängd.

Nu är det inte heller så ofta som småbilar hinner upp i så höga miltal då de oftast rullar kortare sträckor i stan. Hur långt kommer ni köra Leffo?

Upen har ju modernare säkerhetssystem med b.l.a. autostop likt Volvos väl? Kommer säkerligen ha ett betydligt bättre andrahandsvärde en cittran den dagen ni säljer den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.