AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.254

Baklucka sjunker E61

Sida 1 av 2
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
...som sagt bakluckan sjunker. När den går upp med motorn hörs ett "orent" ljud till och från, ingenting när den går ner dock. Den sjunker dock inte alltid men ofta. Väldigt irriterande när den går hela vägen upp när man öppnar för att sedan plocka ut grejor och när man är klar så slår man i bakskallen för att den sjunkit 10 cm.

Någon som vet vad felet är?

Gäller en E61 2006.

Tacksam för svar!
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
absolut ingen annan som råkat ut för detta alltså eller som vet vad det kan vara?
Kan vara så att det är för lite vätska i systemet - har varit med om det på ett par bilar, verkar som hydralvätskan svettas då man vanligen inte hittar något läckage. Hydralvätskan finns att köpa på BMW. Är värt ett försök tycker jag definitivt.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Ok, hur fyller man på denna? Vad kostar oljan?
Oljan kostar 250 spänn för en deciliter har jag för mig - men det brukar räcka mer än väl.
Länk

följ länken för beskrivning av hur.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Ok, tack! Lite klurigt men jag får försöka lista ut hur man ska göra, fattar inte riktigt instruktionen. Någon som har ett youtube klipp på hur man gör?
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Antingen är det hydrauloljan som behöver påfyllas med Pentosin chf 11s, alltså inte vanlig röd ATF-olja. Alternativ 2 är att gasfjädrarna börjar bli dåliga, du säger att den går upp ibland vilket tyder på att de skulle kunna vara så, iom. att gasfjädrarna kan orka bättre då det är varmt ute.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
millerone@

Den går alltid upp utan problem, dock kan det låta "orent" när luckan går upp blandat med vanligt ljud om du förstår vad jag menar, för att sedan när den är uppe sjunka ner 10 cm ibland. Dock har jag märkt att ibland så går den inte alltid hela vägen upp utan det fattas dom där 10 cm. Då får jag trycka på stäng knappen så den går ner trycka på den igen så den går upp och då hittar den sitt läge.

obs, jag har luckan inställd på högsta nivå i idrive.
Det var liknande problem på min bil när jag köpte den. Den förde inget oljud, men sjönk ihop nästan helt på typ 20 min. Säljaren hade beställt en ny stödfjäder, dvs den högra gasfjädern, som han skickade till mig i efterhand. Att byta den hjälpte dock inte alls, men det var värt ett försök.

Då bevakade jag tyska eBay, och ropade på chans in en hydraulenhet för 1200:- inkl frakt. Den kostar väl runt 8000:- ny tror jag. Jag lät BMW byta den när bilen ändå var inne på pluspolsåterkallelsen. Och det löste problemet, nu funkar den exakt som den ska och stannar uppe så länge som man orkar vänta.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Ok, tack för infon Janne, jag ska nog prova att kolla hydralvätskan först. Annars får jag väl vänta tills skiten rasar helt och ta tag i problemet då.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
När hydrauliska saker sjunker beror det vanligtvis på otäta packningar och inte oljebrist.
Min oljenivå var helt korrekt med den gamla internläckande hydraulenheten. Tror inte skiten kommer att rasa helt i första taget utan den kommer nog att irritera dig under lång tid :)
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Janne: Antagligen!
Ph
42
Philip b
BMW 325ia cab M-sport - 94
BMW 318ia touring - 00
BMW 530i touring M-sport - 06
Volkswagen transporter - 12
Dum fråga kanske?!...men har ni automatisk öppning och stängning av era bagageluckor? vad hette det tillvalet isåfall? eller är det så att det är standard och min aldrig har funkat :S
Det är extrautrustning. "316 Fjärrstyrd öppning av bakluckan. Automatisk öppning av bakluckan via tryck på nyckeln. Stängning via knapp på luckan. Funktionen omfattar även insynsskyddet." Kostade 6500:- extra 2007.
Ph
42
Philip b
BMW 325ia cab M-sport - 94
BMW 318ia touring - 00
BMW 530i touring M-sport - 06
Volkswagen transporter - 12
Ok. Tack
du
30
duccen
530D -07 e61
Jag hade problem på mitt e61 med att luckan sjönk. Bytte den högra dämparen dvs den utan hydralanslutning och sedan dess fungerar det utmärkt.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
duccen@

Blir lite osäker på vad jag ska satsa på nu. Enligt bmw så MÅSTE man ta bort behållaren för att se nivån och då luftar man den tydligen samtidigt. Frågan är om man ska göra det eller chansa och köpa en ny dämpare till höger, vet någon vilka dämpare som passar om man vill köpa en beg?

Sen undrar jag om någon kan tala om eller länka till hur man göra för att montera bort behållaren? I länken ovanför står bara hur man kollar oljan.

Antagligen kan jag ha luft i systemet, kan det påverka att luckan sjunker eller är det högra dämparen, vad tror ni? Bilen ifråga har gått 15000 så den har väl öppnats några gånger.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
duccen@ en fråga till, var köpte du den, på bmw?
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Var hittar jag en instruktion för hur jag demonterar kärlet?
du
30
duccen
530D -07 e61
Jag köpte den på BMW. Kommer inte ihåg vad den kostade men har för mig den låg på 7-800, men som sagt minns jag inte.

På min åkte luckan ända upp men sedan sjönk den långsamt. Enligt vad jag förstår är den på hydralsidan till för att skjuta upp resp stänga luckan, medan den andra håller den kvar i öppet läge. Jag tyckte det var enklare att byta den innan jag började mecka med den hydraliska. Tar nog inte mer än tio minuter att byta. Det har fungerat i drygt ett år nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.