|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Läste om (C) senaste förslag om att införa en skatt där bilar med stora utsläpp skall "betala" för dom med låga. Länk Jag personligen tror inte att det kommer att sänka våra utsläpp. Men om man nu skulle innföra något dyligt så tycker jag att en sådan skatt skall bli "kilometerbaserad" dvs den som kör sin 119 grammare 4000 mil om året skall betala högre skatt än den som luftar sin 300 grammare några hundra mil per sommar om man skall få någon som helst "miljövinst" med det hela. | |
|
Varför krångla till det ála politiker? Enklast vore väl att "straffbeskatta" bränslet - då får den som släpper ut mer skadliga utsläpp (pga hög bränsleförbrukning och/eller lång körsträcka) automatiskt betala mer än de som släpper ut mindre mängder utsläpp....plättlätt lösning som har direkt bäring mot utsläppen och inte skapar krångliga regelverk.! Med centerns "idé" (eller egentligen miljöpartiets idé eftersom centern snodde den från dem i ren desperation över att försöka komma med ett "miljöutspel" i Almedalen och ett försök att slåss mot rekordlågt väljarstöd) beskattar man ju ägandet av ett fordon, inte brukandet och själva utsläppen! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Precis! Det är väl det enklaste att skattebefria bilen (eller låg skatt) och sedan lägga på mer på bränslet. då skulle man uppnå önskad effekt på ett enkelt sätt. |
|
|
Det finns ett par ganska akuta samhällsproblem: integrationspolitiken, skolresultaten, vården, äldreomsorgen och försvaret som det där skräppartiet borde jobba med INNAN de försöker lösa det marginella utsläppet från motorstarka fordon som redan idag punktbeskattas via vägskatten... Men med tanke på Annies tidigare uttalanden så var väl inget annat att vänta... Suck. |
|
Karl-Hilding |
Ja hon kan dra nåt gammalt över sig. Mer opersonlig anonym partiliedare får man leta efter. 25% mindre utsläpp för att man straffbeskattar bilar som oftast rullar max 1500 mil. Att välja henne som partiledare kan bara betyda att centern vill upplösas! |
|
Bränsle och bilägandet är straffbeskattat till bristningsgränsen som det är, det behövs inga höjningar bara sänkningar. |
|
|
Bränslet är ju redan beskattat!!! Lika enkelt som genialt! Sänk fordonsskatten till adm. avgift på 500kr/år för bilar MK2005/Euro4 och framåt för bensin och dieslar i Euro5 med partikelfilter och NOX-kat. och ta tillbaka skillnaden med höjd skatt på diesel (blir några tiotals öre?). Tillbaka med skrotningspremie på 10000 kr per bil för de som saknar katalysator, bort med miljöbilspremier och annan tillfällig skit som gör läget osäkert för både tillvekare och konsumenter. Dessa kanske kan ta ut varandra. Ta sedan fram en ny mer verklighetsanpassad körcykel för certifiering av nya bilar, särskilt elbilar, hybrider och "snåldieslar" övergynnas idag. Förbrukning skall för Norden redovisas separat för 15C och -15C i stad med kupevärme på. uppnådd kupevärme skall också redovisas, blir intressant avvägning för tillverkarna. |
|
|
Är kanske lite krångligt att genomföra - men inte omöjligt. Basera skatten på körda mil från bilprovning till bilprovning (1 gång om året får det bli även på nya bilar) Sedan blir det mil x utsläpp x krona= man betalar för den miljöpåverkan man faktiskt gör. Kör man lite med en motorstark bil så kan fler ha råd med en "finbil" medan de som kör väldigt mycket anpassar bil och utsläpp efter det? |
|
| Det är ju exakt det skatten på bränslet gör! | |
Karl-Hilding |
Ja jag förstår inte C.s utspel. Är det inte så att de bilar som är sk. miljöbovar redan betalar extra skatt pga av de förbrukar mer bränsle. Plus att de betalar mer i vägskatt. |
| Det börjar väl dra ihop sig till val snart..... | |
Verdi |
En SUV som står still släpper ut mindre CO2 än en förbannad Prius som går 5000 mil om år. Ytterligare ett idiotförslag från en idiotpolitiker. Annie Lööf är verkligen bara en politisk broiler som hade fått svårt att få ett riktigt jobb. Stå och snacka skit är det enda hon kan. Och nej. Jag är ingen politikerhatare annars. :) |
|
Denna skatt skulle aldrig fungera eftersom att allt fler skulle köpa så kallade "miljöbilar" för att få inköpsbonusen vilket leder till att färre köper bilar som straffbeskattas. Då får de inte in de pengar som de ska betala ut till de som köper snåla bilar. I praktiken innebär det att staten betalar ut mer pengar än vad som kommer in. Sen är det här med "miljöbil" ett skämt. En dieselbil som försurar ner vår miljö och bidrar till övergödning kan knappast klassificeras som "miljöbil". |
|
|
Gäsp. Spelar ingen roll. Kör bil oavsett kostnad. Inte för att det är kul. Utan för att jag måste. Och när man ändå måste. Varför inte försöka ha det så roligt som möjligt? Annie Flinet Lööv är inget att lyssna på. Hon försöker fiska efter några MP muppar. Men det är har bitit sig så fast i MP så de lär nog bli kvar där. Tycker hon skall fokusera på att ta hit sina 40miljoner Somalier istället. Det är ju en SÅDAN STOR miljöförbättring att ta hit dem till väst, så de bli beroende av olja. Om hon nu är så mån om miljön, så bort hon skicka fler folk till 3:e världens som faktiskt knappt påverkar miljön. Det absolut bästa en människa kan göra för miljön. Det är att skjuta sig själv. Den näst bäste vore att beskatta extra hårt folk som skall skaffa barn. Inga människor, ingen miljöförstöring. |
|
| Fasiken också. Nu är jag full igen ser jag på texten. Det är gott med semester! | |
|
Otroligt hur lättlurade politiker är.... De köper snacket om att växthuseffekten beror på mänsklig påverkan rakt av. Det är en teori, inget annat. Ser man på historien så kan även ett barn räkna ut att växlingar i klimatet skett utan att vi påverkat det hela. Troligen är det i första hand solens aktivitet som är orsaken. Nu kommer politikerna med det ena efter det andra idiotförslaget som inte kommer att ändra någonting på klimatet. Jag tycker det är bra med förnybar energi, jag jobbar med det till vardags, men att tro på Al Gore & Co kommer bara att leda fel. |
|
|
Nya fordonsskatteförslaget Biltyp och utsläpp av koldioxid/km samt förändring jämfört med idag. Bensin ≥120 g/km + 60 kr Bensin 119 g/km + 40 kr Bensin 118 g/km + 20 kr Bensin ≤117 g/km 0 kr Diesel 220 g/km – 379 kr Diesel 200 g/km – 291 kr Diesel 180 g/km – 203 kr Diesel 160 g/km – 115 kr Diesel 140 g/km – 27 kr Diesel 120 g/km + 61 kr Diesel 119 g/km + 14 kr Diesel 118 g/km – 33 kr Diesel ≤117 g/km – 79 kr Alt.bränsle ≥120 g/km + 30 kr Alt.bränsle 119 g/km + 20 kr Alt.bränsle 118 g/km + 10 kr Alt.bränsle ≤117 g/km 0 kr |
|
| Källa: Länk | |
|
Fy fan. Jag blir så in i helsike förbannad på detta slöseri med mina skattepengar. "Administrativa kostnader" dvs kostnader som helt saknar värde och som enbart går åt för att driva runt maskineriet för meningslösa utredningar, debatter och allmänt flummeri uppgår väl snart till över 50% av de indragna skattekronorna. Det lär inte bli bättre iom höga arvoden och inga krav på kompetens eller aktivitet i riksdagen. Och så utförsäljningen av bilprovningen (mfl) ovanpå detta. Finns ju inga kvar att rösta på!? |
|
|
Seså, inte klaga :-) Tänk på att det hade kunnat vara mycket värre. Jag tänker på landet där jag själv jobbar, den näst sista Sovjetstaten efter Norge. Förutom en kostsam byråkratisk apparatur med straffskatter på bilar till höger och vänster har de dessutom en 180% "lyxskatt" på nya bilar. Vilket innebär att 90% av bilarn på jobbets parkeringsplats är rostiga gamla häckar från 80-90 talet. De resterande 10% utgörs av nyare Aygo, C1 mfl. Landet jag tänker på är Danmark - landet med världens i särklass högsta skattetryck. Men snygg är hon, deras statsminister :-) |
|
|
Man kanske ska leta efter en Cayenne Turbo S istället.. mysigt. :-)) Jag ogillar miljötalibaner - skarpt. /Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.