AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.838

Köpråd på begagnad E91

Sida 1 av 2
Pa
28
Paitor
320d Touring (E91) -07
Hej, funderar på att skaffa kombi och känner att de flesta märken blir no no. Var sugen på en 9-3 men efter ha provkört en TTid blev jag bara besviken. Fransk skit går också bort å sen e det bara Volkswagen gruppen och Volvo kvar. Tråkiga gubbiga bilar. Hur som helst. Då e det bara E91 kvar. det lutar åt diesel å manuell låda. Vad har ni för tips till en blivande BMW ägare som i nuläget egentligen har noll koll på detta märke. Är bilarna dyra att äga. Reparationer, service etc.

Tack på förhand!
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Välkommen till forumet! Det finns nog tonvis information om detta här på forumet men några viktiga punkter är:

- 2008 kom en ny motor i 320d som har högre effekt (163 hk -> 177 hk) och lägre koldioxidutsläpp vilket ger låg vägskatt, ungefär 1700 kr.

- 2009 kom faceliften (LCI) med designförändringar på front och bakparti plus en del annat invändigt.

- 2010/04 höjdes effekten på 320d ytterliggare (177 hk -> 184 hk).

- Det finns en Efficient Dynamics variant av såväl sedan som kombi som är miljöbilsklassad. Effekten på denna är 163 hk och du får inte montera dragkrok.

Sen finns det naturligtvis en hel räcka med andra motoralternativ (316d, 318d, 320d, 325d, 330d, 335d) men eftersom det är svårt att veta var du vill lägga ribban så fick du lite input på den modell jag själv har (320d).

Saker att se upp med är väl framför allt manuellt växlade 320d som kan ha huggande koppling. Sök på clutch jidder och du skall finna. Har dock själv varit förskonad från detta.

Alla BMW har fri service i 3 år (eller 8 000 mil).

Du hittar mer info här: Länk
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Utmärkt inlägg från Cliff. Om du berättar vilken budget du har så kan det vara lättare att hjälpa till. Mitt tips är att undvika snikutrustade bilar. Om du är van vid Volvo och Saab så kan du bli förvånad över hur spartanskt utrustade vissa 3-serie är. Länka gärna till några av de objekt du tittar på.

-------
//Lövet
Pa
28
Paitor
320d Touring (E91) -07
Perfket, tack så mycket! Ska kika närmare på testen av teknikens värld. Sitter med telefonen nu så blir bökigt att länka men jag kikar mellan 100 - 150 kkr. Det finns ju många där som gått långt för låga priser ( en för 99kkr i halland) men är osäker på hur långt man ska räkna med att bilen klarar innan för mycket reperationer krävs. Vill helst ha drag så efficient dynamic e nog inget alternativ iaf.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Du får ingen efficient dynamics för 150k heller så den försvinner ändå. För mellan 100-150 får du en utmärkt icke-facelift 320d exempelvis: Länk
ma
212
macattac
520d Touring -09
för 150k får du min 325d touring med 15k på mätaren. den får du tom med för 140.

Wo
70
Wowbagger
BMW 325i Touring - 06
Honda VFR750 F -88
Är själv en relativt nybliven BMW-ägare.
Se till att få med så mycket av den extrautrustning du vill ha; automat, panorama, skinn, hyfsad stereo, GPS, telefon. All extrautrustning kostar ju schweinigt mycket på en ny bil men lyfter inte priset på en begagnad så värst mycket. Är själv extremnt nöjd att jag valde en bil med lite extra småsaker som en rikig farthållare eller comfort access (hög WAF på den).

Måste också säga att jag är extremt nöjd med rostskyddsgarantin. Hade en mycket lite och nästan osynlig rostfläck i nederkanten på förardörren. BMW ( Novation) bara FIXADE, de bytte hela dörren. Utan diskussion. Och då är min bil 6 år gammal...
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Varför en diesel :)

MVH
Robert
Pa
28
Paitor
320d Touring (E91) -07
@macattac, tom med för 140? Förklara lite mer tack ;-)

@wowbagger: Automat? Trodde BMW ägare älskade att köra bil. ^^ Ne, inget jag gillar. När jag kör bil så KÖR jag bil. GPS har jag i telefonen å den åldras inte som en bilgps så känner inget behov av det (Waze ftw) Blåtand hade varit bra att ha, farthållare likaså å comfort access var faktiskt en av de grejerna jag tyckte det var kasst att saab inte ens hade.

@Robert: Förbrukning e väl huvudargumentet. Ska användas som pendlar och familjens huvudbil (semester etc.) ett tag framöver.
ma
212
macattac
520d Touring -09
Paitor: självklart får du betala 150 för den, men vi har sagt att vi släpper den för 140. Kalla det insidetips för autopower medlemmar. vår annons är på 145, 150k skulle jag nog tycka är överpris.

Har advantage, comfort, dynamic och infällbar dragkrok. Precis bytt rattstång efter att fått det 'typfelet' för 15000 kr. Är en e91, inte LCI, 2007a. 2 ägare inkl mig själv.
ma
212
macattac
520d Touring -09
Just...manuell låda...klarar mer än AT lådan om du funderar på högre än steg 1 trim.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Skulle jag vilja lägga 150' på en manuell diesel skulle den här ligga bra till: Länk

-------
//Lövet
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Fast nu ser jag att kombi var ett krav. Så strunt i den.

-------
//Lövet
Wo
70
Wowbagger
BMW 325i Touring - 06
Honda VFR750 F -88
Men jag är en gubbe, och gubbar gillar ju automat. Men nog fanken gasar jag på ibland också...

Det man ska tänka på att det kan ju vara väldans dyrt att eftermontera vissa saker.
Pa
28
Paitor
320d Touring (E91) -07
@macattac skickade ett meddelande via blocket till dig.
ma
212
macattac
520d Touring -09
Paitor: Hittar in din mailadress....
här är en Länk

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Ok, då är jag med. Var själv först inne på diesel, mest för att det "låg i tiden", men är glad att det till slut blev en bensinare. Med min körsträcka blir det ungefär samma kostnad. Men är ekonomin ett huvudargument så är ju läget annorlunda.

MVH
Robert
Pa
28
Paitor
320d Touring (E91) -07
Vad finns det för kända fel på dessa. macattac hade tex. problem med rattlåset som pajade och fick bytas. Finns det mer saker som man kan råka ut för och som kan bli kostsamt?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Turbon har jag läst om vid några tillfällen att den kan bli kostsam om den går sönder.

MVH
Robert
Kan verkligen rekomendera en E91, har själv haft en 320d -08 och var mycket nöjd med den. En av de mest felfria bilar jag haft.
Enda "felet" med den är att den är ganska opraktisk och trång om man har behov av utrymmen - detta var en av orsakerna till att jag sålde den.

Kolla om det självrengörande partikelfiltret behöver bytas. Kostar 15-20kkr att byta och en tumregel är att byte sker vid 20-25kmil. Detta kan du se på status displayen när du startar bilen.

Vissa verkar ha haft problem med vissa lackskador/rostangrepp på bakluckan, vad jag förstått fixar BMW detta på goodwill.

E91 är ganska känslig för vilka däck som sitter på. Kvalitet eller budget? Om bilen känns vinglig så kolla däcken. E91 har punkteringsfria däck som standard och de är inte anpassade för våra spåriga motorvägar med grov asfalt. De flesta brukar byta ut dessa mot vanliga däck och då går den mycket bättre.

Trimmning i olika former är ganska vanligt och det finns mer eller mindre seriösa lösningar - jag hade personligen undvikit samtliga trimmade bilar för säkerhets skull.

Annars verkar inte modellen ha några generella svagheter eller standardfel. Både 320d/325d är vettiga bilar, tänk bara på att skatt, service och försäkring är lite dyrare på 325d - i gengäld går motorn mysigare än 320d.
Edit: Glömde skriva att det går att hitta mycket billigare lösningar med partikelfilterbyte hos mindre verkstäder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.