AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.452

Sänkning m3 e46 = Bil sne !?!

Sida 1 av 2
Ic
33
Ico
Bmw M3 e46 -02
Hej!
Jag har precis monterat på en sänkningssats av fabrikat lowtec. Fjädrarna är på, första dagen kunde jag endast montera på bakre fjädrar då ett stag gick sönder och klockan var för mkt för att köpa ett nytt, så jag väntade en dag.
Dagen efter körde jag bilen till återlev. köpte två nya stag, främre.
Sedan fick jag på fjädrarna där fram, allt blev kanon, (mätte inte hjulhus mot däck) Dagen efter noterar jag att bilen är sne, skiljer 12mm från sida till sida. Nu har jag lossat alla fjädrar, skiftat på de bake fjädrarna, fortfarande samma sida som är 12mm lägre.
Jag lossade de främre och justerade stötdämparen då blev bilen ännu lägre men dämparna hamnade i sitt "läge"

Nu vill jag göra hjulinställning, men kan inte göra detta då bilen är sne, mina ideér börjar ta slut. Vad gör jag för fel.??
Var bilen "sne" innan sänkningen? Kontrollmät höjden den fria höjden på fjädrarna (demonterade!)?
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Om samma sida är 12 mm. lägre efter skifte så kan fjädrarna uteslutas. Inget fjädersäte med annan höjd?

"You can call me Bon"
pa
197
pablo
525i touring -01
318is e30 -90
Vad är det för bil? Kan den ha varit sne innan sänkningen också?
Hur ser fjäderbenslagringarna ut? Min e39 var sned innan jag bytte dessa.

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Står i topic att det är en E46 M3. Klurigt.. Du har inte lyckas montera en bakfjäder fram då eller fått fel i kartongen?
Ic
33
Ico
Bmw M3 e46 -02
Nej fjädrarna är två av varje. Det enda är att texten på dom bakre fjädrarna hamnar uppochner när dom monterats. Försöker jag montera dom med texten rätt då går inte dessa gummibälgarna, eller vad det heter, in i fjärdarna. Har kört ca 40 mil efter montering så att allt skulle sätta sig. Ska åka och göra en fyrhjulsinställning och höra vad dom säger. Bilen har inte varit krockad eller haft något försäkringsärende enligt carfax.
pe
554
perf
320xd e91 -09
Jag tror att en av främre stötdämparna är slut.
Kollade du dämparnas funktion när fjädrarna var avplockade?
Ic
33
Ico
Bmw M3 e46 -02
Nej det gjorde jag inte tyvärr :(
Men kan det påverka hela bilen då?
Alltså att det skiljer i bak med.
pe
554
perf
320xd e91 -09
Jag hade plockat av dämparna och inspekterat dom.
Har bilen rullat mer än 10k mil så har nog stötdämparna gjort sitt.
Ic
33
Ico
Bmw M3 e46 -02
Nej bilen har rullat strax över 7000 mil. Men visst kan det vara att dom gett sig. Blir nog att ta sig en ordentlig titt och inte förlita sig blint på dom låga miltalen.
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

F20 M140i Shadow Edition-2018 SÅLD
Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Nu har ju inte stötdämparen med bilens höjd att göra så detta kan nog uteslutas. Kan det vara så att du fått fjädrar med olika konstanter?
Tipset är nog, som några andra har skrivit, att montera tillbaka orginalfjädrarna och kontrollera höjden. Om den inte stämmer så är det nog läge att gå vidare och kontrollera bärarmar, bussningar, infästningar osv.

Mvh Stefan
Ic
33
Ico
Bmw M3 e46 -02
Fjädrarna bak har jag skiftat sida på men fortfarande lägre på samma sida. Har tänkt på att montera tbx originalfjädrarna från första början men hoppats på en annan lösning. blir nog att göra det ändå.
Tack för alla svaren. Kommer med en update imorgon.
pe
554
perf
320xd e91 -09
Nu är det ju så att dåliga dämpare påverkar bilens ridehight. Punkt.
pe
554
perf
320xd e91 -09
Allra helst med sänkfjädrar då stötdämparen hamnar utanför sitt "arbetsområde".
Hur kan en dålig dämpare påverka bilens höjd då? En stötdämpare klarar ju inte att hålla bilens vikt uppe.
pe
554
perf
320xd e91 -09
Precis. Du sa det själv.
Jaså? En frisk dämpare håller inte upp bilens vikt heller så förklara gärna hur det fungerar.
Ic
33
Ico
Bmw M3 e46 -02
Var hos Rinaldo i jkpg idag o hans svar var att bilen är "född" så :)
pe
554
perf
320xd e91 -09
Den hjälper fjädrarna att hålla bilen uppe vilket en dålig dämpare är sämre på. Vilket får bilen att hänga endast på fjädern= mer kompression av fjädern.
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Men helt ärligt... Känns inte direkt som att dämparen/dämparna är slut. Håller dem inte mer än 7000 mil då lär inte jag köpa en m3 e46 i framtiden. Bör vara nåt som hänt när du rivit. Är dämparna så slut så bilen blir sned lär du märka detp kör egenskapen. Haha
Har självaste Rinaldo sagt att bilen är född sådan?
Nu har det väl gått förlångt?
Kan någon annan här gå igod för att en m3 som prestandabil skall skilja 12mm vänster/höger?? Hjälp!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.