AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
18.368

Rosten äter upp min bil...

Sida 3 av 3
Även min börjar bli ganska bra rostangripen. Frågan är om det är värt att göra nåt öht eller bara köra slut skiten :)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tycker man inte det är värt att lämna bort för en massa lackjobb etc som kostar en hel del så kan man väl alltid slipa och lacka så gott det går själv. Det kostar i princip ingenting. Bara en antal tråkiga timmar.
Fast om rosten har fått ett rejält grepp så krävs det mycket jobb för att få det bra.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hellre en "lappad" bil än en genomrostad... Gör man det tidigt är det inte så omfattande, men man måste ha som rutin att noga kolla ställen som inte syns INNAN det kryper ut och börjar synas. Där det inte syns gör det ju inget om lackfinishen inte är perfekt. En punktbläster är perfekt för att fixa stenskott o småskador, rosten kommer inte tillbaka i första taget om man tar de direkt o använder en bra grundfärg.

Tex. inuti hjulhus, i skarvar mellan kaross o front/bakspoiler (kan rosta "under inne i skarven o sen växa ut", trösklar fram där det sprutar sten. Runt lysen o annat som döljer metall (bak) mm.
J3
155
J3n5
325i coupe -94 Daytona Violett
Den här tråden avskräcker en från att skaffa en e46 :(
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nja, E46:an är en gammal modell och de flesta jämnåriga bilar är väl mer eller mindre rostiga. De senare modellerna verkar ju ha fått någon slags uppgradering av det förhatligt spröda kittet i.a.f.
Steifans E46-00 var verkligen hemsk så illa trodde jag inte man skulle få se på en så pass ny BMW. Förstår om man avskräcks för E46. Finns det E39:or som har så dåliga skärmar?

VW Passat B5 97-04 är klart bättre den enda rosten som finns på min mammas 14år gamla är dörrbläcken (de mellan rutorna) och på höger hundben men då har den varit krockad där så det beror säkert på det i övrigt hur fin som helst. Rekommenderas om man ogillar rost.

Stephan
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Många får det att låta som e46 rostar så fort den får ett saltkorn på sig. Så är de dock inte.
Den har ett antal ställen den är känslig på. Men med regelbunden rengöring klarar man sig rätt bra.
Men visst, bättre än vad de är ska man kunna förvänta sig.

Tycker inte man ska svstå mofellen bara pga det.
En modell ifrån -04 å uppåt är att föredra då man får garanti i mot detta.
Visa användare
16
albin422
Mercedes-benz C220 CDI - 09
Hej,

Jag har en 328i -00. Efter vintern i GBG ser jag hur rosten bara förökar sig. hade 2 blommor på vänster bakdörr innan vintern och lite under regskylten på bagageluckan.

Nu har jag 6st blommor på vänster bakdörr, fortfarande under lacken men ändå och bagageluckan ser för djävlig ut. Där ser man rosten. Tvättat regelbundet då det varit +grader.

Letar efter lösningar för tillfället, en arbetskollegas far har en lackfirma och kunde göra ett svartjobb åt bagageluckan.

Har ägt min bil i ca 2 år, köpte den för 60k och nu har värdet halverats. Måttligt chockad.. Fin bil i övrigt, lite småfix med de satans fönsterhissarna som jag måste ta tag i, och miltalen bara stiger. Tror jag ska byta bil innan nästa vinter..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.